تاریخ انتشار
چهارشنبه ۲۷ آبان ۱۳۹۴ ساعت ۱۱:۳۴
۰
کد مطلب : ۲۸۲۵۲
رئیس ستاد اربعین:

مسوولیت تامین امنیت مراسم اربعین با دولت عراق است

مسوولیت تامین امنیت مراسم اربعین با دولت عراق است
رئیس ستاد اربعین حسینی با اشاره به اینکه تمهیدات امنیتی در لایه‌های انتظامی و امنیتی در عراق انجام شده است، اظهار کرد: ما در عراق در ایام اربعین نقش مستشاری، هماهنگی و تبادل اطلاعات داریم و مسوولیت تامین امنیت با دولت عراق است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، حسین ذوالفقاری در نشستی خبری با اشاره به اینکه دولت عراق پوشش هوایی برای مسیر راهپیمایی اربعین را پیش‌بینی کرده است، افزود: سایر اقدامات امنیتی مثل ایجاد ایست‌های کنترل امنیتی و استقرار دستگاه‌های تشخیص‌دهنده مواد منفجره نیز انجام شده است.

وی در ادامه افزود: مسوولان عراقی اظهار کردند که تدابیر امنیتی مختلفی مثل ایجاد پوشش امنیتی تا یک شعاع مناسب را ایجاد کرده‌اند. ما هم به مقامات عراقی تاکید کردیم محورهای مواصلاتی از مرز کشور تا داخل عراق باید تامین امنیت شود و به مسوولان عراقی توصیه کردیم برای سناریوهای مختلف در طول این مراسم برنامه‌های مناسب داشته باشند.

معاون امنیتی وزیر کشور در ادامه با بیان اینکه ما از مسوولان امنیتی عراق خواسته‌ایم تدابیر امنیتی قوی‌تری را برای امنیت زائران در نظر بگیرند، افزود: من به مسوولان عراقی گفته‌ام ما می‌خواهیم به مردم ایران این اطمینان را بدهیم که امنیت کامل توسط دولت عراق تامین شده است البته ما هم خود را برای اقداماتی همانند امداد و نجات هوایی آماده کرده‌ایم و اعلام کرده‌ایم در شرایط اضطراری آماده‌ایم وارد عمل شویم که البته مقامات عراقی هم اعلام کرده‌اند آمادگی لازم را دارند و اگر نیاز باشد حتما درخواست کمک خود را اعلام می‌کنند.

ذوالفقاری در ادامه با بیان اینکه مقامات عراقی قطعا با ورود افراد بدون ویزا به خاک این کشور مخالفت می‌کنند، اظهار کرد: بنابراین زائران باید با ویزا وارد عراق شوند. البته درباره افرادی که مدت ویزای آنها تمام می‌شود با مقامات عراقی مذاکره داشتیم و قرار شد افرادی که به این دلیل توسط مقامات امنیتی عراق دستگیر می‌شوند، به مرزبانی ایران تحویل داده شوند.

وی در ادامه افزود: ما تاکید کرده‌ایم چون همه افراد باید ویزا داشته باشند بنابراین باید سریعتر ویزاها صادر شود. بیش از این چهار کنسولگری عراق در ایران ویزا صادر می‌کردند که در این مقطع ۱۱ دفتر به این کنسولگری‌ها اضافه شده است ولی فقط پنج دفتر فعال هستند که هر دفتر هم روزانه ۳۰۰ ویزا صادر می‌کند که این رقم تطابقی با نیاز ما ندارد لذا قرار شد وزارت خارجه وارد عمل شود و از مقامات عراقی بخواهد سرعت صدور ویزای خود را افزایش دهند.

رئیس ستاد اربعین حسینی در ادامه با بیان اینکه ما علاقه‌مندیم مردم بیشتری در مراسم اربعین شرکت کنند، افزود: دنبال این هستیم که ورود و خروج قانونی باشد. وقتی افراد با ویزا خارج شوند باید با ویزا هم وارد کشور شوند بنابراین دغدغه‌ای برای ورود افراد به صورت غیرقانونی به کشور نداریم.

معاون امنیتی و انتظامی وزیر کشور در ادامه با اشاره به ایجاد ستاد مرکزی اربعین و ایجاد کمیته‌های این ستاد برای فراهم کردن شرایط مراسم اربعین خاطرنشان کرد: دو ستاد ویژه در استان ایلام و خوزستان تشکیل شده است و یک ستاد مرکزی هم به مسوولیت سفیر ایران در عراق و شش قرارگاه دیگر در عراق ایجاد شده است. من بازدید میدانی از کربلا، محور کربلا- نجف و نجف داشته‌ام و مشاهده کردم نسبت به سال قبل تلاش شده که امکانات بیشتری فراهم شود. البته تاکید داریم که زائران در جریان باشند که کربلا و نجف ظرفیت لازم برای حضور مقطع زمانی دو سه روزه را ندارد. بنابراین زائران به گونه‌ای برنامه‌ریزی کنند که حتما در یک روز در کربلا نباشند. البته پیش‌بینی هواشناسی هم نشان می‌دهد که در آن ایام بارندگی وجود دارد پس بهتر است زائران پیش‌بینی‌های لازم را داشته باشند.

ذوالفقاری در ادامه افزود: مسلماً با همه تمهیدات انجام شده، خدمات‌رسانی به دو میلیون زائر در یک مقطع زمانی کم با اشکالات و ایراداتی همراه خواهد بود. ما به دنبال این نیستیم که توقعاتی ایجاد کنیم که امکان تحقق آن وجود نداشته باشد. زائران می‌دانند که برای انتقال این تعداد زائر به چند دستگاه اتوبوس نیاز است که زیرساخت‌ها و جاده‌ها هم پاسخگوی این جابه‌جایی نیست.

وی خاطرنشان کرد: ما نسبت به سال قبل برنامه‌ریزی دقیق‌تری داریم و پیش‌بینی لازم را درباره انتقال زائران انجام داده‌ایم و سپاه، سازمان حمل‌ونقل و شهرداری با تقسیم کار، زائران را جابه‌جا می‌کنند. البته از اتوبوس‌های عراقی هم در خاک این کشور استفاده می‌کنیم، اما توصیه ما به زائران این است که زودتر حرکت کرده و زودتر بازگردند. آیت‌الله سیستانی در فتوای خود اعلام کرده که پیاده‌روی اربعین در روزهای منتهی به اربعین، ثواب زیارت کربلا در روز اربعین را دارد، بنابراین مردم عراق از هم‌اکنون پیاده‌روی خود را آغاز کرده‌اند. مردم ما هم باید همین کار را دنبال کنند.

معاون امنیتی و انتظامی وزیر کشور در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به اینکه درباره کاهش عوارض ورود کالا به عراق با مقامات این کشور به توافق رسیده‌ایم، افزود: روز گذشته نیز ۱۰۰ تن دارو وارد عراق کردیم.

وی در پاسخ به پرسشی درباره تعداد زائران مراسم اربعین امسال گفت: تاکنون حدود ۹۰۰ هزار نفر در سامانه سماح برای دریافت ویزا ثبت‌نام کردند. عده‌ای هم به دفاتر برای دریافت ویزا مراجعه کرده‌اند و پیش‌بینی می‌کنیم حدود دو میلیون نفر برای کربلا برای اربعین تقاضا داشته باشند که البته باید ببینیم دولت عراق چه ظرفیتی برای صدور ویزا دارد.

ذوالفقاری به زائران اربعین توصیه کرد به سامرا نروند زیرا هرچند دولت عراق در سامرا کنترل دارد اما مقامات این کشور تاکید دارند که کنترل مناسبی بر مسیرهای مواصلاتی به سامرا ندارند.

وی همچنین به زائران توصیه کرد پیش از سفر به عراق حتماً تحت پوشش بیمه حوادث و درمانی قرار بگیرد زیرا هزینه درمانی در عراق رایگان نیست. وزارت کشور هم تلاش می‌کند با یکی از بیمه‌ها هم هماهنگ شود تا زائران را بیمه کنند و اگر زائران بیمه شوند، خدمات بیمه‌ای دریافت خواهند کرد.

ذوالفقاری همچنین خاطرنشان کرد: امسال پیش‌بینی کرده‌ایم که شعبات بانک پاسارگاد فعال شوند تا افراد بتوانند در منطقه از کارت‌های خود استفاده کرده تا مشکل وجه نقد نداشته باشند.

رئیس ستاد مرکزی اربعین در ادامه اظهار کرد: ۴۰ منطقه در عراق به عنوان ایستگاه گمشدگان مستقر شده تا افرادی که در مسیر گم می‌شوند به این ایستگاه مراجعه کنند. البته این پیش‌بینی هم شده که گمشدگان با قطار به بصره منتقل شده و از آنجا به ایران بیایند.

معاون امنیتی و انتظامی وزیر کشور با اشاره به اینکه مسوولان عراقی از مال درخواست کرده‌اند که سوخت خودروهای کمکی را تامین کنیم و ما دنبال این درخواست هستیم، اظهار کرد: ساختمان حمل‌ونقل و پایانه‌ها مسوولیت نظارت بر حمل‌ونقل و قیمت‌ها برعهده دارند. البته پیش‌بینی شده که اتوبوس‌هایی که یک مسیر مسافرها را می‌برند و یک مسیر خالی برمی‌گردند، هزینه رفت و برگشت را دریافت کنند اما اگر اجحافی در حق زائران انجام بگیرد زائران شماره اتوبوس را در اختیار سازمان حمل‌ونقل قرار دهد. در جلسه امروز تاکید شد با کسانی که در حق زائران اجحاف می‌کنند برخورد شود.

وی در پایان به زائران توصیه کرد برای دریافت اطلاعات بیشتر درباره مراسم اربعین از اخبار رادیو اربعین استفاده کنند.

انتهای پیام
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما