تاریخ انتشار
سه شنبه ۱۷ آذر ۱۳۹۴ ساعت ۱۴:۲۸
۰
کد مطلب : ۲۸۶۷۷

مشهد مقدس پایتخت فرهنگی جهان اسلام می‌شود

مشهد مقدس پایتخت فرهنگی جهان اسلام می‌شود
جلسه ۶۵۳ کمیسیون مشورتی شورای عالی انقلاب فرهنگی در محل دبیرخانه این شورا برگزار شد. در این جلسه که به بررسی موضوع " پیشنهاد تعیین مشهد مقدس بعنوان پایتخت فرهنگی جهان اسلام در سال ۱۳۹۵ ش ( ۲۰۱۷ م) از جانب سازمان علمی، فرهنگی و آموزشی سازمان کنفرانس اسلامی(ISESCO) " اختصاص داشت، گزارش شهرداری مشهد مقدس در این زمینه ارائه شد.

در این گزارش با اشاره به تشکیل ستاد برنامه‌ریزی در این باره در شهرداری مشهد مقدس، اقدامات انجام شده و برنامه‌های پیش رو در این زمینه تشریح شد.

در بخشی از گزارش با تاکید بر لزوم استفاده از این فرصت برای ارائه الگوی ایرانی- اسلامی پیشرفت به‌ویژه در حوزه مدیریت شهری با تکیه بر فرهنگ؛ تقویت و ارتقاء شاخص‌هایی مانند "وحدت اسلامی"، "اقتصاد فرهنگ"، "اقتصاد زیارت" و "کارآفرینی فرهنگی" نیز مورد تاکید قرار گرفته است.

در بخش دیگری از گزارش شهرداری مشهد، "افزایش توان دیپلماسی عمومی، دیپلماسی فرهنگی و دیپلماسی شهری"، "تقویت گفتمان‌سازی پیرامون قدرت نرم در نظام اسلامی" و "افزایش ظرفیت‌ها و قابلیت‌های مشهد مقدس" از سایر اهداف این طرح کلان برشمرده شده است.

پس از این گزارش اعضا به ارائه نظرات خود پرداختند، که اهم آن به شرح ذیل است:

استفاده از تجربه شهر اصفهان به عنوان پایتخت فرهنگی جهان اسلام در سال ۱۳۸۴ ش (۲۰۰۶م) میلادی و همچنین سایر شهرهایی که در سال‌های گذشته به عنوان پایتخت فرهنگی جهان اسلام معرفی شده‌اند، هماهنگی و همکاری با دفتر منطقه‌ای آیسسکو در ایران، تمرکز بر ترویج اتحاد اسلامی و مقابله با گفتمان تکفیر، برنامه ریزی به منظور جلب مشارکت و حضور همه فرق اسلامی در این موضوع با تکیه بر " محبت اهل بیت (ع)" به عنوان وجه مشترک همه مذاهب و فرق اسلامی، تدوین نظام سنجش و پایش شاخص‌های مورد نظر به منظور آسیب‌شناسی روند اجرای این شاخص‌ها و توجه به ابعاد بین المللی این موضوع.

گفتنی است سازمان علمی، فرهنگی و آموزشی سازمان کنفرانس اسلامی(ISESCO) که ۵۷ کشور اسلامی در آن عضویت دارند، از سال ۲۰۰۱میلادی با رویکرد گسترش تعامل فرهنگی میان کشورهای اسلامی از میان شهرهای کشورهای اسلامی به معرفی "پایتخت های فرهنگی جهان اسلام" اقدام می‌کند؛ که در سال ۱۳۸۴ ش (۲۰۰۶ م) شهر اصفهان موفق به کسب این عنوان شد و تاکنون شهرهای نجف اشرف، بیت المقدس، غزنی (افغانستان) و آلماتی (قزاقستان) موفق به کسب این عنوان شده‌اند.
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما