تاریخ انتشار
پنجشنبه ۱۹ آذر ۱۳۹۴ ساعت ۱۰:۵۱
۰
کد مطلب : ۲۸۷۰۲
توسط بنیاد پژوهش های اسلامی آستان قدس رضوی معرفی شد؛

ررسی منابع سیره پیامبر(ص) در «زندگینامه حضرت محمد(ص)»

ررسی منابع سیره پیامبر(ص) در «زندگینامه حضرت محمد(ص)»
به گزارش ستاد خبری دهه پایانی ماه صفر آستان قدس رضوی، این اثر در ۳ جلد به چاپ رسیده و شامل مجموعه مقالاتی است که محققان غربی در زمینه سیره و اعتبار آثار مربوط به شرح حال پیامبر گرامی اسلام حضرت محمد مصطفی(ص) نوشته اند.
بخش نخست کتاب، دربرگیرنده مقاله هایی است راجع به سیر تحول سیره نویسی و تاریخچه آن که عمدتا منابع اهل سنت و شیعه را مورد بررسی قرار می دهد. در بخش دوم، اعتبار تاریخی اطلاعات موجود در منابع مربوط به شرح حال پیامبر(ص) راویان و مفسران اولیه و اخبار و روایات گوناگون مربوط به جنگ ها و اعتبار آن ها مورد بررسی قرار می گیرد.
نویسندگان در این اثر منابعی را در زمینه سیره و شرح حال پیامبر(ص) مورد بررسی قرار می دهند که تاکنون یا ناشناخته بوده اند یا کمتر مورد توجه تاریخ نویسان و پژوهشگران قرار گرفته اند.
این کتاب نوشته «هارالد موتزکی» و ترجمه محمد تقی اکبری و عبدالله عظیمایی است که در قطع وزیری به همت بنیاد پژوهش های اسلامی آستان قدس رضوی تهیه و تنظیم شده و در اختیار علاقه مندان قرار گرفته است.
«خاتم پیامبران» نیز عنوان اثر دیگری است که مولف به شرح سیره پیامبر(ص) پرداخته است. نویسنده به جوانب مختلف رخدادهایی که در تاریخ زندگی و مجاهدات رسول خدا(ص) رخ داده نظر داشته و نکات تازه از آن ها استنباط کرده است.
محمد ابوزهره به جای نقل داستان گونه مسائل به تحلیل آن ها پرداخته و در کنار آن، احکام اسلام و چگونگی تشریع آن ها را بیان کرده است.
کتاب خاتم پیامبران ترجمه حسین صابری است، این اثر در قطع وزیری تدوین شده است که مطالعه آن به دوستداران کتاب و کتاب خوانی پیشنهاد می شود.
مرجع : پایگاه اطلاع رسانی آستان قدس
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما