تاریخ انتشار
سه شنبه ۱ دی ۱۳۹۴ ساعت ۱۱:۴۵
۰
کد مطلب : ۲۸۹۱۸

شعر آئینی از فرهنگ و قدرت تفکر ملت ایران سرچشمه گرفته است

شعر آئینی از فرهنگ و قدرت تفکر ملت ایران سرچشمه گرفته است
«علی جنتی» وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی عصر امروز در سومین جشنواره بین المللی شعر حوزه (اشراق) در تالار ایوان شمس با بیان این مطلب گفت: این جشنواره به اسم اشراق نامگذاری شده و مروج حکمت اشراق در اسلام شیخ شهاب الدین سهروردی است.


وی افزود: حکمت اشراق حکمتی است که معتقد است وصول حقیقت از طریق کشف و شهود صورت می گیرد و اشراق معتقد است که همه موجودات از نور به وجود آمده اند و انوارشان به هم می تابد و تابش متقابل را اشراق می گویند.


جنتی ادامه داد: حکمت اشراق معتقد است هستس غیر از نور چیزی نیست و هر چه در جهان و پس از آن نور است. انسان هم مستثنی از این امر نیست و فیاض است و می تواند به دیگران نور برساند و از نور دیگر موجودات روشن شود. و حضرت حق نور الانوار است و نورانیت همه انوار در فیض نور اوست.


وی افزود: سرچشمه فیض خداست و هر آنچه در قالب وجود متجلی است از تجلی احدیت است. اوست که خانه دل را به نور خودش روشن می کند تا انعکاس هنر خداوندی اش را بدرخشاند و راه انسان را روشن کند.


جنتی گفت: شاعر و هنرمند تا به نور وحدانیت خداوند آراسته نگردد قریحه شاعری پیدا نمی کند، شعر در سینه شاعر متجلی از نور الهی است، شعر حوزه شعری هویت گرا و امیدبخش است، و از واقعیت وجود به حقیقت موعود پی می برد، این شعر به شرطی دینی خواهد بود که حضور الهی در آن مشهود باشد.


وی ادامه داد: شعر دینی هر روز حرف نو دارد و در پی متجلی کردن خالق هستی است و زبان شعر ماندگارترین زبان در بین مردم است.


جنتی خاطرنشان کرد: زبان شعر شفاف ترین، خوش آهنگ ترین و در بسیاری از موارد ماندگارترین حضور هنری در ذهن مردم هر کشوری دارد برای همین گذشتگان بسیاری از تواریخ را در شعر می آوردند یا مردم شعر را چاشنی کلام خود می کردند.


وی با اشاره به اینکه شعر و شعر دوستی در جان ایرانیان است، اظهار داشت: شعر آئینی از شیوه فرهنگ و قدرت تفکر این ملت سرچشمه گرفته و چکیده ای از اخلاق، زندگی، عشق، عرفان و تاریخ اسلامی است، به همین سبب زندگی ایرانیان جشنواره عظیمی از دلدادگی به شعر است.


جنتی تصریح کرد: گزاف نیست اگر بگوییم شعر پیشانی تمدن ایرانی است و جهانیان بیش از هر چیز ما را با حافظ، سعدی، فردوسی و مولانا می شناسند.


عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی افزود: هر ایرانی بالقوه یک شاعر است ، در نتیجه شعر شناس قابلی هم هست، پس از هزاران سال خود مردم تصمیم می گیرند که کدام شعرها باقی بمانند به همین خاطر شاعرانی در طول زمان ماندگار شدند که نه برای حاکمان بلکه برای مردم شعر گفتند.


وی تصریح کرد: اکنون که وارد دوران بلوغ فرهنگی انقلاب شده ایم زبان شعر می تواند کاراترین ابزار برای بالندگی پیام انقلاب باشد چرا که شعر فطرت خداگونه انسان ها را بیدار می سازد.


جنتی ادامه داد: شاعران ایرانی در طول جنگ های تحمیلی به مردم این کشور همواره از صلح سخن گفته اند و امروز نیز برای ادراک شرایط جامعه به شعری نیاز داریم که زبان گویای مردم و جامعه باشد.


وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی یادآور شد: جشنواره بین المللی شعر حوزه همان نهال مبارکی است که سه دهه پیش پایه گذاری آن در مشهد شکل گرفت و امسال در تهران به بالندگی رسیده است؛ ادامه این مسیر بشارت بازگشت شعر آئینی به جایگاه اصلی اش را زمزمه می کند.


وی در پایان گفت: بی تردید برای پیشرفت فرهنگ به شعری نیازمندیم که مورد پذیرش جامعه باشد، اکنون که با عنایت پروردگار و رهبری بنیانگذار انقلاب و رهبر معظم انقلاب از خطرهای بزرگ رها شده ایم، شعر می تواند به ما کمک کند.
مرجع : شبستان
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما