تاریخ انتشار
پنجشنبه ۱۰ دی ۱۳۹۴ ساعت ۱۸:۲۷
۰
کد مطلب : ۲۹۰۶۰

جامعه به روحانیت بیدار، پاک دامن، اهل عمل و خالص و مبارز نیاز دارد

جامعه به روحانیت بیدار، پاک دامن، اهل عمل و خالص و مبارز نیاز دارد
مراسم عمامه گذاری جمعی از طلاب جوان به دست آیت الله جوادی آمل در سالروز میلاد نبی مكرم اسلام(ص) و امام جعفر صادق(ع) در نمازخانه بنیاد بین المللی علوم وحیانی اسراء برگزار شد.

در این مراسم آیت الله جوادی آملی در سخنانی ضمن تبریک این ایام فرخنده اظهار داشت: انسان به هر اندازه که به این ذوات مقدسه معرفت پیدا کند و به علوم وحیانی و الهی آنها نزدیک شود، به همان اندازه به خدای متعال نزدیک خواهد شد و کسب فیض خواهد کرد.

این مرجع تقلید با تقسیم علم به دو دسته علم الدراسه و علم الوراثه بیان کرد: علم الوراثه در اختیار انبیاء الهی و معصومین(ع) است که خود اهل بیت(ع) هم شاگردان پیامبراند و علم آنها در ارتباط با ذات اقدس است.

وی ادامه داد: اینکه در حدیث نورانی آمده است «العلما ورثه الانبیاء» به این معنا است که عالمان دین یک سلسله درسهای عادی را می خوانند و عالم می شوند اما آنچه مقصود اصلی است این است که بکوشید که از انبیاء الهی ارث ببرید.

این مفسر قرآن کریم اظهار داشت: اگر انسان بخواهد از علوم انبیاء ارث ببرد تا از دورن خود را پاک نکند و صیقل ندهد و تا از اوصاف زشت هجرت نکند و تا خود را در محکمه عقل و شرع وزن و محاسبه نکند نمی تواند از علم انبیاء ارث ببرد.

وی با بیان اینکه مرگ هجرت از جهانی به جهانی دیگر است، ابراز داشت: اگر وارث از ناخالصی و زشتی درون هجرت کرده باشد و از این اوصاف پست بگذرد، سهمی از علم الوراثه می برد و آن زمان درون و بیرون او نورانی می شود، کلام او حق می شود و در همگان تأثیر می گذارد.

وی افزود: اینکه گاهی علم ما بدرد ما نمی خورد و موجب نجات ما نمی شود به این دلیل است که علم ما، علم الدراسه است نه الوارثه؛ چون این علم الوارثه است که نور است و موجب نجات می شود.

آیت الله جوادی آملی اظهار داشت:حضرت علی(ع)، پیامبر را به عنوان تنها شارح حقیقی دین و قرآن معرفی می کند و او شرحی است که قال و اقول در او وجود ندارد؛ «خدا این چنین گفت» و «من این چنین فهمیدم» نه این طور نیست! در نتیجه طبق این فرموده حضرت امیر علیه السلام کسی باید مفسر و شارح حقیقی قرآن باشد که خالی از هر گونه هوا و هوسی باشد؛ خدا، پیامبر را اختیار کرده تا کتاب او را شرح کند و این تنها از عهده پیامبر(ص) و اهل بیت(ع) او برمی آید.

این مفسر قرآن افزود: حیف است که از این عمر گران مایه و سرمایه عظیم برای فهمیدن و ارث بردن علم الوراثه بهره نبریم، که اگر نبریم دچار خسران بزرگ شده ایم، چون تنها این نوع از علوم است که نجات دهنده است و انسان را در جهان بعد از مرگ نیز همراهی خواهد کرد.

آیت الله جوادی آملی ابراز داشت: اگر انسان علم الوراثه را ارث ببرد در تلخ ترین شرایط هم از یاد او نمی رود و موجب نجات او می شود؛ اما باید بدانیم علوم دیگر که درحوزه و دانشگاه بیان می شود علم الدراسه می باشند اما علم الوراثه از کنار سجاده می آید و موجب نورانیت می شود.

این مفسر قرآن افزود: اگر انسان با ذوات مقدسه در ارتباط باشد هم از علم الوراثه آنها بهره می برد؛ و هم دارای سرمایه علمی خواهد شد که وی را حتی بعد مرگ هم همراهی خواهد کرد.

آیت الله جوادی آملی در فراز دیگری از سخنان خود ابراز داشت: این علم الوارثه اگر به یاد ماند مایه نجات و آرامش خواهد بود و در حالت مرگ هم همین ها باعث می شود انسان سختی جان دادن را احساس نکند و مرگ برای او شیرین شود چون او خود را در محضر خدا می بیند وغرق در ذکر نام ائمه طاهرین(ع) است.

آیت الله جوادی آملی در توصیه به طلاب جوان و تازه ملبس شده اظهار داشتند: جامعه، به روحانیت بیدار، هوشیار و اهل دیانت و پاک دامن، اهل عمل و خالص و مبارز نیاز دارد.

وی بیان کرد: علمای گذشته به خصوص منطقه طبرستان اینگونه خصلت داشتند، حرفی که می گفتند اول خود عمل می کردند و درخود تجلی می دادند وبعد به مردم می گفتند و هرگز به دنبال القاب و بازی فکر نبودند.
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما