تاریخ انتشار
چهارشنبه ۲۱ بهمن ۱۳۹۴ ساعت ۱۳:۱۴
۰
کد مطلب : ۲۹۶۵۹

روحانیت آرامش را در جامعه ایجاد کند

روحانیت آرامش را در جامعه ایجاد کند
آيت‌الله اسدالله ايمانی در همایش گفتمان انقلاب اسلامی، با اشاره به قرار داشتن در آستانه ۲ انتخابات مهم خبرگان رهبری و مجلس شورای اسلامی گفت: فضای انتخابات معمولاً فضای التهاب است، روحانيت باید در میان التهاب‌های دروغینی که ایجاد می‌شود ایجاد آرامش کند.

وی با تاكيد براينكه فریب‌ها آغاز شده است و تبعاً توسعه پیدا خواهد کرد، تصريح كرد: تا جایی که می‌توانید از حرکت‌هایی که جز ضرر و زیان چیزی بر آن مترتب نيست جلوگیری کنید تخریب‌ها یا در قالب تهمت یا در قالب غیبت است و هرکدام که باشد گناه کبیره محسوب می شود.

آيت‌الله ايمانی كه در جمع روسای دفاتر شهرستان‌های تبلیغات اسلامی، مسئولین هیئات مذهبی، کانون‌های فرهنگی و کانون‌های مداحان استان فارس سخن می‌گفت، تصريح كرد: ما به عنوان ناهیان از منکر باید با التهاب‌های دروغين و فريب‌ها و تخريب‌ها برخورد لازم را داشته باشیم و فضایی در جامعه ایجاد كنيم تا اینگونه حرکت‌های ایذایی به حداقل برسد و مشکلاتی از این طریق برای جامعه باقی نماند و بکوشیم که رقابت‌ها در فضای سالم انجام شود.

وی تصريح كرد: سنگر دشمن که امید به آن بسته، مراکز تصمیم‌گیری است و دشمن تلاش مي‌كند که در آن نفوذ کند و نفوذ موریانه است و موریانه در محیط آماده رشد مي‌كند اگر ما فضا را برای موریانه‌ها آماده نكنيم موریانه جایی برای رشد نخواهد داشت و فضای تخریب و استحاله فکری را از دست می‌دهد.

آيت‌الله ايماني ابراز اميدواری كرد كه ملت ايران همانند گذشته در روز هفتم اسفندماه با حضور بي‌سابقه در انتخابات، فضا و فرصت ديگری برای نظام اسلامی ايجاد كنند.

نماینده ولی فقیه در فارس همچنين با اشاره به عوامل موثر در به‌ثمر رسيدن انقلاب اسلامی، گفت: عوامل، انگیزه‌ها و علل گوناگونی دست به دست هم داد و انقلاب اسلامی را به پیروزی رسانید، اما در این میان نقش چند عامل به عنوان اساسی‌ترین عوامل برجسته‌تر بود و نمی‌توان آنها را نادیده گرفت .

وی نقش رهبری در جامعه را اولين عامل در پيروزی انقلاب برشمرد و گفت: پیشوایان و رهبران می توانند جامعه را به صلاح برسانند یا به فساد بکشانند این موضوع نشان دهنده اهمیت رهبری و پیشوایی و امامت است مسئله رهبری و جمع کردن استعداد ها و هدایت افکار در یک مسیر مشخص امری است اثرگذار و نتیجه بخش و غیر قابل انکار.

امام جمعه شیراز تاکید کرد: رهبری امام(ره) در شکل گیری انقلاب اسلامی نقش اول را ایفا كرد امام (ره) از دوران جوانی به این امر ایمان داشتند و واقف و آگاه بودند که اگر روحانیت از امکانات خودش استفاده لازم را ببرد می‌تواند مردم را بسیج کرده و حکومت ظلم آن زمان را در هم بشکند و این اعتقاد مدت‌ها پیش از وقایع ۱۳۴۲ بود و امام از ابتدا به این امر باور داشتند.

آيت‌الله ايماني با اشاره به یادداشتی که از امام(ره) برای مرحوم وزیری واعظ معروف استان یزد در سال ۱۳۲۲ باقی مانده، گفت: امام(ره) در آن یادداشت از اینکه اقدام لازم برای مبارزه با طاغوت زمان انجام نمی‌گیرد گله مند و معتقد بودند که اگر امروز قیام شود و تلاش کنیم، بهتر از فرداست چرا که ساقط کردن حکومتی که هنوز ریشه در گل پیدا نکرده به مراتب آسان‌تر است.

وی با تصريح اينكه نقش اول در پیروزی انقلاب را رهبری برعهده داشت، گفت: رهبری درون جامعه روحانیت است، چرا که ایثارها، از خود گذشتگی‌ها، فداکاری‌ها و صداقت‌هایی که روحانیت در طول تاریخ نشان داده‌اند این باور را در گذشتگان ما ایجاد کردند که سخن راست را باید از ایشان بپذیرند و پیوندی عمیق و ناگسستنی بین روحانیت و مردم به عنوان امام و مأموم در طول تاریخ وجود داشته و این سرمایه اصلی روحانیت است و روحانیت برای به دست آوردن این سرمایه متحمل هزینه‌های زیادی شده و اين حاصل شهادت‌ها و تبعیدها و زندان‌ها بوده است.

نماينده ولي فقيه در استان فارس تصريح كرد: امروز هر روحانی در هر موقعیتی که قرار دارد در محدوده خود قدرت امامت و پیشوایی دارد و می‌تواند این امامت و پیشوایی را در مسیر صحیح و یا خدای ناخواسته در مسیر غلط ( که از روحانیت به دور است ) به کار بگیرد.

او ادامه داد: امام در عصر انقلاب عهده‌دار رهبری شدند و توانستند آن فضا را به وجود آورند، لیکن تداوم انقلاب بر عهده ما قرار دارد. جهت گیری جامعه و حفظ جهت صحیح جامعه بر عهده یکایک روحانیونی است که عهده‌دار امر تبلیغ هستند و در گوشه و کنار کشور متفرق یا متمرکزند. این مسئولیت امروز بر عهده روحانیت سنگینی می‌کند و هر کدام بخشی از امامت را عهده دار هستند و تبعاً در آینده باید پاسخگو باشند. اگر از این فرصت استفاده کنند به نتیجه مطلوب خواهند رسید و اگر نتوانند از این فرصت بهره لازم را ببرند، هم فرصت را سوزانده‌اند و هم فردا جوابی نخواهند داشت .

آيت‌الله ايماني ادامه داد: بنابراین همان رهبری که انقلاب را به پیروزی رساند، امروز عهده‌دار تداوم آن است و باید دید چه شایستگی‌هایی در ملت ایران بود و چه استعدادهایی شکل گرفت و چه عناصر بالقوه ای بالفعل شد که خدای متعال این لیاقت را به ملت ایران داد که بعد از امام فردی را به رهبری انقلاب گمارد که راه امام(ره) را بی کم و کاست ادامه داده است، در حالی که کمتر امتی در گذشته مشمول این چنین نعمتی بوده‌اند و به ندرت در تاریخ دیده می‌شود که رهبری مانند حضرت سلیمان ادامه دهنده راه رهبر پیش از خود، حضرت سلیمان، باشد. چنانکه تاریخ شهادت می دهد که چگونه پس از رحلت پیامبر اسلام(ص) مردم از محور اصلی منحرف شدند و فاصله گرفتند.

وي تصريح كرد: خداوند نعمت را برای مردم ايران تمام كرده و این انقلاب را به عنوان انقلاب مورد رضای خود پذیرفته است که رهبری حضرت آیت‌الله العظمی امام خامنه‌ای توسط مجلس خبرگان رهبری را به ملت ایران ارزانی داشت. به طوری امروز تداوم انقلاب دقیقا در راستای اهداف امام(ره) است.

آيت‌الله ايماني گفت: تصور کنید اگر رهبری انقلاب اسلامی در دستان دولت‌های متعددی که پس از انقلاب روی کار آمدند، امروز انقلاب به کجا می‌رفت؟ آیا بنی صدر می‌توانست این انقلاب را هدایت کند؟ آیا دولت موقت می‌توانست این انقلاب را هدایت کند؟ با وجود خیانت‌هایی که به انقلاب شد، اگر زمام انقلاب در دست این دولت‌ها بود امروز نتیجه انقلاب چه می‌شد؟ دولت اصلاحات انقلاب را به کجا می‌برد؟ دولت کارگزاران چه می‌شد؟ دولتی که در ابتدا ملقب به دولت اسلامی بود و بعدا دیدیم که چگونه منحرف شد با انقلاب چه می‌کرد؟ اگر امروز انقلاب همچنان پابرجاست و سرسبز و خرم است به برکت وجود رهبری امام خامنه‌ای است، فردی که ادامه دهنده راه امام (ره) است، امام اجمال بود و رهبر معظم انقلاب تفصیل، امام اصل بود و رهبر معظم انقلاب اجتهاد بالاصول و رد الفروع على الاصول، حال اگر رهبری از امت گرفته شد، امت به کجا خواهد رفت؟

وي با بيان اينكه عامل دوم موثر در پيروزي انقلاب، ايمان مردم بود، گفت: آنچه باعث شد خداوند متعال رهبری را به مردم ارزانی دارد ایمان و فداکاری ملت ایران بود. هیچکس نمی‌تواند منکر نقش مردم شود. مردم بر اساس باور و ایمان و معنویتی که در وجود آنها بود شایستگی چنین انقلاب و چنین رهبری را پیدا کردند و اگر ما در کلام و اعمال و موضع گیری‌های سیاسی و اجتماعی خود در جهت تضعیف ایمان و معنویت و اعتقادات مردم حرکت کنیم، آیا چنین گناهی به سادگی قابل بخشش است آیا این گناه با استغفار بخشوده می‌شود.
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما