تاریخ انتشار
جمعه ۹ بهمن ۱۳۹۴ ساعت ۱۵:۰۷
۰
کد مطلب : ۲۹۴۹۱

اگر مساجد خالی شوند فساد، طلاق و گناه در جامعه بیشتر می‌شود

اگر مساجد خالی شوند فساد، طلاق و گناه در جامعه بیشتر می‌شود
حجت الاسلام والمسلمین حسین انصاریان در چهاردهمین مراسم همایش ستارگان محراب که به مناسبت گرامیداشت آیت‌الله محمدرضا علوی تهرانی در مسجد امیر برگزار شد با بیان اینکه چند قرن قبل از طلوع خورشید نبوت خداوند کلمه مسجد را بر زبان پاک مردم جاری کرده بود و آن هم به دلیل حضور اصحاب کهف بوده است اظهار کرد: ما نمی‌دانیم که بین زمان زندگی پیامبر و اصحاف کهف چقدر فاصله بوده است ولی این را می دانیم که در آن زمان هم افرادی که جزو اصحاب کهف بودند از کلمه مسجد استفاده کرده‌اند و مردم آن زمان پس از آن‌ها بر روی مزارشان مسجدی بنا کردند که محل عبادت‌شان شد و همین عمل می‌تواند یک جواب قانع کننده به مفتیان آمریکایی و صهیونیست‌ها و وهابیت باشد که می گویند روی قبرها مسجد ساختن و ساختمان‌سازی حرام است.

وی یادآور شد: این قدیمی‌ترین زمانی است که از کلمه مسجد استفاده می شود، ما در قرآن می بینیم که مسجدهایی به صورت اختصاصی به برخی از ائمه (ع) تعلق دارد. امیرالمومنین علی (ع) در نهج البلاغه در باب حکمت بیان کردند که ساخت مسجد بسیار مهم است. مسجد محل عاشقان خداوند است و آن‌هایی که به حضرت حق معرفت دارند در مسجد گردهم می‌آیند. آن‌هایی که چشم باطن دارند کل دنیا را مسجد می‌بینند و با دنیا معامله‌ای می کنند که با مسجد می‌کنند، یعنی همان گونه که نمی گذارند فرش و دیوار مسجد نجس شود در دنیا هم از کارهای حرام و گناهان صغیره و کبیره، دروغ ، تهمت، زنا، غیبت، رشوه، حسد، کبر ، حرص، بخل و سایر رفتار نادرست پرهیز می کنند و نمی گذارند که دیوار زندگی‌شان نجس شود و محل زندگی را نیز همچون مسجد پاک نگه می دارند و پاک هم از دنیا می روند.

این استاد اخلاق و عرفان تصریح کرد: ما در روایات معتبری داریم که به مردم از باب تاکید و مبالغه می گوید که حتی به اندازه یک لانه مرغ هم که می توانید مسجد بسازید و این بیانگر اهمیت ساخت مسجد است. بهتر است همه کاری کنند که بعد از اینکه از دنیا رفتند جزو سازندگان مسجد باشند. ممکن است برخی بگویند که ما توان مالی ساختن مسجد را نداریم. در دین اسلام اصراری نشده است که یک نفر این کار را انجام دهد. مردم می توانند با همدیگر جمع شوند و یک مسجد بسازند. محلی برای ساختن تقوا. مردم شیعه و به خصوص آن‌هایی که متمکن هستند باید تمام مناطق را بروند و بگردند و ببینند چه جاهایی مسجد بنا نشده است و نیازمند ساخت مسجد است. اکنون ۵۰ هزار نفر از جمعیت مسجد ندارند و بیشتر مراکز تجاری و ساختمان‌های مسکن مهر که حدود ۵ هزار تا ۲۰ هزار ساختمان هستند هنوز مسجد در آن‌ها احداث نشده است. خیلی از جاده‌های کشور نیازمند مسجد است و برای ساخت مسجد در دین اسلام تشویق های زیادی انجام شده است.

انصاریان ادامه داد: پیامبر اسلام (ص) زمانی که وارد قبا شد منتظر حضرت علی (ع) ماند و بدون ایشان در این شهر وارد نشد. در همین زمان فرمود من با مسجد زنده‌ام و خودش دست به کار شد و مسجد قبا را در آن شهر بنا نهاد. مومن حضورش در مسجد مانند ماهی در آب است یعنی مسجد حیات دل مومن است. مسجد محل برقراری رفاقت با پروردگار است. پیامبر ۲ تا ۳ روز بیشتر در آن شهر نماند اما در همان زمان هم نمازش را در مسجدی که ۴ دیوار و یک سقف داشت به جای آورد. قبل از انقلاب در سال های ۵۲ یا ۵۳ من به یکی از مناطق محروم تهران برای سخنرانی رفتم. وقتی که در آن مسجد حضور یافتم حرف‌هایی را بیان نمودم که از زبان خودم نبود. بعد از اینکه از صاحب آن مسجد پرسیدم که این مسجد را چه کسی ساخته است گفت: این مسجد را یک خانم ۲۰ ساله بنا نهاده که با تمام فقری که داشته است تمام پول‌هایش را جمع کرده که مسجدی بنا کند.

وی یادآور شد:‌ مسجد پس از اینکه احداث می شود یک محراب دارد. محراب در لغت عربی اسم مکان و محل است و حرب یعنی جنگ. یعنی امام جماعت وقتی وارد محراب می شود بر او لازم است که با نفس خودش بجنگد و مبارزه کند و اگر افکار زشت و امور ناپسندی در خود می بیند باید با آن‌ها مبارزه کرده و تزکیه نفس کند. در روایات شیعه آمده است که فردی که در محراب می رود باید در نزد مردم عادل باشد و باید طوری رفتار نماید که مسجد پاک بماند و نماز مردم نماز درستی باشد. کسی که با نفس خود مبارزه کند نمی‌گذارد که در کنار او در بین مردم اختلاف به وجود بیاید. امام جماعتی که با نفسش مبارزه کند و دست جوانی را بگیرد و در دست پیامبر و علی (ع) بگذارد در نزد خداوند بالاترین مقام را دارد.

این استاد اخلاق و عرفان در ادامه با بیان اینکه اگر مسجدها کم جمعیت شوند فساد، گناه و طلاق در جامعه بیشتر می‌شود، عنوان کرد: امام جماعت عادل و پاک، حافظ دین مردم است. ما با اخلاق در مساجد می‌توانیم افراد را متدین کنیم. این را به جرات می‌توانم بگویم که در قدیم تهران، اصفهان و مشهد که شناخت کامل از آن‌ها دارم، ۹۰ درصد از امام های جمعه کمیل‌خوان، عرفه خوان، ابوحمزه خوان و اهل بکاء و گریه بودند و هرگز سبب گریز مردم از دین نمی‌شدند. ما اکنون امام جماعت‌ها و مساجد خیلی خوبی داریم. مردم باید بیایند و مساجد را پر کنند. امام مجتبی (ع) برای مسجد ۸ منفعت بیان می کند که در جلد ۷۸ بحار و همچنین در تحفه العقول به آن اشاره شده است و هیچ یک از این منفعت‌ها را ما در جای دیگری نمی‌توانیم کسب کنیم. جای شکر دارد که آیت الله محمدرضا علوی تهرانی فرزندی را از خود به یادگار گذاشته است که او هم به فکر تربیت و تزکیه نفس مردم است و راه آن بزرگوار را ادامه می‌دهد. امیدواریم که مردم منطقه از برکت وجود او بهره مند شوند.
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما