تاریخ انتشار
پنجشنبه ۲۸ مرداد ۱۳۹۵ ساعت ۱۰:۴۸
۰
کد مطلب : ۳۰۴۳۹

اهتمام بیشتری بر غیردولتی شدن مراسم‌ مذهبی بورزیم

اهتمام بیشتری بر غیردولتی شدن مراسم‌ مذهبی بورزیم

مظفر مختاری، رئیس شورای هیئات مذهبی فارس ۲۷ مرداد در جمع خبرنگاران، گفت: زمانی‌که واژه‌های زیبا و معناداری همچون دموکراسی مطرح می‌شود، ناخودآگاه مفهوم مشاركت اجتماعی در ذهن متبادر می‌شود و امروز در جهان جوامعی موفق محسوب می‌شوند كه میزان مشاركت اجتماعی در آنها بیشتر و مطلوب‌تر است.

وی با بیان اینكه در سپردن امور به مردم، تجارب موفقی كسب كرده‌ایم، لزوم فراهم شدن شرایطی برای نقش‌آفرینی بیشتر مردم را یادآور شد و گفت: توجه به اصل مشارکت مردم در اداره امور جامعه جزو آموزه‌های دینی و ملی در کشورمان است. نباید فراموش کنیم که در آموزه‌های دینی و ملی ما بر لزوم مشارکت مردم در تصمیم‌گیری و تصمیم سازی تاكید شده است.

مختاری با بیان اینكه اسلام، توصیه‌ها و راهكارهای موثری در ارتقای سطح مشاركت‌های اجتماعی دارد، به نامه امام علی(ع) به مردم مصر اشاره و اضافه كرد: باید به این موضوع اعتقاد داشته باشیم که جامعه پویا همیشه بیدار و از همه ابعاد زندگی خود آگاه است.

رئیس شورای هیئات مذهبی فارس گفت: توجه به اهمیت این موضوع باعث می‌شود تا به لزوم غیر دولتی شدن برخی اقدامات نظیر برگزاری مراسم‌های مذهبی مانند مراسم اربعین حسینی اهتمام بیشتری بورزیم.

وی ادامه داد: در واقع مدیران تصمیم گیر و تصمیم ساز جامعه باید به این نتیجه برسند که افزایش مشارکت اجتماعی مردم باعث ایجاد اعتماد بین مسئولین و مردم می‌شود و به همین دلیل است که اصلی‌ترین و مهم‌ترین رکن سرمایه اجتماعی اعتماد اجتماعی محسوب می‌شود.

مختاری افزود: اگر این اعتماد در جامعه از بین برود یا کم رنگ شود، سطح روابط و مناسبات اجتماعی و فرهنگی در جامعه پائین می‌آید و این اتفاق از رشد، بالندگی و پویایی جامعه جلوگیری می‌کند.

نائب رئیس كمیسیون فرهنگی شورای اسلامی شهر شیراز گفت: باید ارگان‌های مركزی دولت، نهادها و مراکز تصمیم گیرنده با واگذاری قسمتی از كارها به مردم در قالب تشکل‌های مدنی، مذهبی، سازمان‌های مردم نهاد و... تمرکززدایی و غیر دولتی کردن امور را دنبال كرده و زمینه افزایش مشاركت و وفاق اجتماعی را بسترسازی كنند.

انتهای پیام/
مرجع : ایکنا
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما