کد مطلب : ۳۱۰۰۳
پرداخت ادبی به اربعین؛ انحصارشکنی از قالب مدح و منقبت در ادبیات عاشورایی
اسماعیل امینی، شاعر و کارشناس ادبی گفت: هر زمان که صحبت از ادبیات عاشورایی و مواردی مرتبط با فرهنگ عاشورا و قیام سیدالشهداء(ع) به میان میآید فوراً اذهان معطوف به گونه خاص ادبی میشود که میتوان سراغی از آن در متون مدح و منقبت اهل بیت(ع) گرفت در حالیکه با نگاهی دقیقتر بستر این نوع ادبیات پا را فراتر از قالبهای شعری و متون منثوری که مثلاً میتوان از آنها در مقاتل مواردی را اشاره کرد، گذاشتهاند.
وی گفت: یکی از مواردی که میتوان در زمینه آن در حوزه ادبیات عاشورایی قلمفرسایی کرد واقعهای است که در دوره معاصر هر ساله در حال برگزاری است و از جمله ویژگیهای آن خودجوش و مردمی بودن آن است؛ منظور از این واقعه عظیم پیادهروی اربعین است که مظاهری از خلوص، از خودگذشتگی و ایمان و دلدادگی را در آن میتوان مشاهده کرد.
ظرفیت جریان خودجوش اربعین
عضو هیئت علمی بنیاد دعبل تصریح کرد: به نظر من واقعه پیادهروی اربعین ظرفیت بالایی برای پرداخت ادبی و فرهنگی دارد؛ چرا که همانطور که اشاره شد جریان خودجوش عجیبی هر ساله رخ میدهد که اجتماع میلیونی از دلدادگان حسینی را در آستانه این روز بزرگ داریم که بدون توصیه، حمایت و یا حکمی، خودخواسته و با خلوص قلب در این رویداد عبادی و سیاسی شرکت میکنند.
امینی در ادامه افزود: با نگاهی اجمالی و نه حتی عمیق به واقعه پیادهروی اربعین نکتهای حساس قابل برداشت است و آن اینکه نفس این رویداد تنها پیادهروی آن هم غالباً در صحرا و بیابان است که به نظر هیچ عوایدی در پی ندارد؛ نه مانند حج به حاضران بعد از شرکت در این اتفاق حاجی خطاب میشود و نه اینکه هر یک از آنها تأمین جانی به واسطه عرصه پرمخاطره کشور عراق به دلیل حضور گروههای تکفیری و تروریستی، دارند.
دبیر علمی دهمین جشنواره «شعر فجر» گفت: حتی بسیاری از شرکتکنندگان در این رویداد بزرگ به واسطه ازدحام جمعیت مشرف به زیارت عتبات عالیات نمیشوند، با این تفاصیل همواره این پرسش وجود دارد که چرا با وجود همه مرارتهایی که زائران در این سفر به جان میخرند و هیچ عواید مادی و دنیوی نصیب آنها نمیشود اما اینچنین هرساله اشتیاق برای رهسپاری به این پیادهروی رو به فزونی است؟
نگاه بیطرفانه و غیرجناحی
این شاعر آئینی تأکید کرد: به نظرم برای پرداخت مؤثر به ادبیات عاشورایی باید مناظر را تغییر داد و با ظرفیتی که مثلاً اجتماع عظیم اربعین حسینی هرساله ایجاد میکند، شاهد تولید آثاری در گونههای گوناگون ادبی باشیم، امری که تصور میکنم کمتر به آن تاکنون پرداخته شده است و نیاز به ورود اهالی قلم برای بازنمایی ادبی آن از مناظر گوناگون دارد.
این مدرس دانشگاه در پایان گفت: البته آسیبی نیز ممکن است به دلیل پرداخت ادبی به چنین رویدادی وجود داشته باشد و آن اینکه آثار تولیدی در این زمینه منافع جناح و جریانی را تأمین سازد و از مسیر صلاح خود خارج شود لذا در عین الزام پرداخت ادبی به موضوع پراهمیت اربعین باید نگاه بیطرفانه به آن داشت و واقعیات موجود را بدون ملاحظاتی با سبکهای مختلف ادبی منعکس کرد.
انتهای پیام/
وی گفت: یکی از مواردی که میتوان در زمینه آن در حوزه ادبیات عاشورایی قلمفرسایی کرد واقعهای است که در دوره معاصر هر ساله در حال برگزاری است و از جمله ویژگیهای آن خودجوش و مردمی بودن آن است؛ منظور از این واقعه عظیم پیادهروی اربعین است که مظاهری از خلوص، از خودگذشتگی و ایمان و دلدادگی را در آن میتوان مشاهده کرد.
ظرفیت جریان خودجوش اربعین
عضو هیئت علمی بنیاد دعبل تصریح کرد: به نظر من واقعه پیادهروی اربعین ظرفیت بالایی برای پرداخت ادبی و فرهنگی دارد؛ چرا که همانطور که اشاره شد جریان خودجوش عجیبی هر ساله رخ میدهد که اجتماع میلیونی از دلدادگان حسینی را در آستانه این روز بزرگ داریم که بدون توصیه، حمایت و یا حکمی، خودخواسته و با خلوص قلب در این رویداد عبادی و سیاسی شرکت میکنند.
امینی در ادامه افزود: با نگاهی اجمالی و نه حتی عمیق به واقعه پیادهروی اربعین نکتهای حساس قابل برداشت است و آن اینکه نفس این رویداد تنها پیادهروی آن هم غالباً در صحرا و بیابان است که به نظر هیچ عوایدی در پی ندارد؛ نه مانند حج به حاضران بعد از شرکت در این اتفاق حاجی خطاب میشود و نه اینکه هر یک از آنها تأمین جانی به واسطه عرصه پرمخاطره کشور عراق به دلیل حضور گروههای تکفیری و تروریستی، دارند.
دبیر علمی دهمین جشنواره «شعر فجر» گفت: حتی بسیاری از شرکتکنندگان در این رویداد بزرگ به واسطه ازدحام جمعیت مشرف به زیارت عتبات عالیات نمیشوند، با این تفاصیل همواره این پرسش وجود دارد که چرا با وجود همه مرارتهایی که زائران در این سفر به جان میخرند و هیچ عواید مادی و دنیوی نصیب آنها نمیشود اما اینچنین هرساله اشتیاق برای رهسپاری به این پیادهروی رو به فزونی است؟
نگاه بیطرفانه و غیرجناحی
این شاعر آئینی تأکید کرد: به نظرم برای پرداخت مؤثر به ادبیات عاشورایی باید مناظر را تغییر داد و با ظرفیتی که مثلاً اجتماع عظیم اربعین حسینی هرساله ایجاد میکند، شاهد تولید آثاری در گونههای گوناگون ادبی باشیم، امری که تصور میکنم کمتر به آن تاکنون پرداخته شده است و نیاز به ورود اهالی قلم برای بازنمایی ادبی آن از مناظر گوناگون دارد.
این مدرس دانشگاه در پایان گفت: البته آسیبی نیز ممکن است به دلیل پرداخت ادبی به چنین رویدادی وجود داشته باشد و آن اینکه آثار تولیدی در این زمینه منافع جناح و جریانی را تأمین سازد و از مسیر صلاح خود خارج شود لذا در عین الزام پرداخت ادبی به موضوع پراهمیت اربعین باید نگاه بیطرفانه به آن داشت و واقعیات موجود را بدون ملاحظاتی با سبکهای مختلف ادبی منعکس کرد.
انتهای پیام/
مرجع : ایکنا