تاریخ انتشار
يکشنبه ۲ مهر ۱۳۹۶ ساعت ۱۱:۱۴
۰
کد مطلب : ۳۲۱۱۶
امام خمینی(ره)

حافظ عزاداری سنتی باشید

حافظ عزاداری سنتی باشید
امام خمینی رضوان‌الله تعالی علیه که با تاسی به قیام حضرت سیدالشهداء علیه‌السلام رهبری نهضت اسلامی مردم ایران را بر عهده گرفت و به پیروزی رساند، مکرراً بر اهمیت زنده نگه‌داشتن یاد و نام قیام حسینی تاکید داشتند و این زنده‌نگه داشتن را سبب زنده ماندن اسلام می‌دانستند. امام خمینی، در عین حال بر عزاداری‌ها و مرثیه‌سرایی‌ها و روضه‌خوانی‌های سنتی اصرار می‌ورزیدند و به روحانیون، خطبا و مادحین توصیه اکید می‌کردند که توده‌های مردم را با همان ترتیب سابق و سنتی که دستجات معظم و منظم راه می‌انداختند و مجالس عزاداری برگزار می‌کردند، رهنمون سازند. امام خمینی محفوظ ماندن نهضت اسلامی مردم ایران و زنده ماندن نهضت عاشورا و قیام حسینی را، منوط به حفظ و زنده نگه‌داشتن سنت‌های عزاداری در دو ماه محرم و صفر و تصفیه مطالب ناروا از حماسه حسینی بر می‌شمردند.
آنچه مطالعه می‌فرمائید، گزیده‌ای از رهنمودهای امام خمینی در این زمینه است.
***
*‏‏باید ماها و شماها در گفتاری که داریم و خصوصاً در این ماه محرّم و صفر، که ماه‏‎ ‎‏برکات اسلامی است و ماه زنده ماندن اسلام است، باید ما محرّم و صفر را زنده نگه‏‎ ‎‏داریم به ذکر مصائب اهل بیت ـ علیهم السلام ـ که با ذکر مصائب اهل بیت ـ علیهم السلام ـ‏‎ ‎‏زنده مانده است این مذهب تا حالا؛ با همان وضع سنتی، با همان وضع مرثیه سرایی و‏‎ ‎‏روضه خوانی. شیاطین به گوش شما نگویند که ما انقلاب کردیم، حالا باید همان مسائل‏‎ ‎‏انقلاب را بگوییم و مسائلی که در سابق بود حالا دیگر منسی باید بشود؛ خیر.‏
ما باید حافظ این سنتهای اسلامی، حافظ این دستجات مبارک اسلامی که در‏‎ ‎‏عاشورا، در محرّم و صفر، در مواقع مقتضی به راه می‌افتند، ‏‏[‏‏باشیم؛‏‏]‏‏ تاکید کنیم که بیشتر‏‎ ‎‏دنبالش باشند. محرّم و صفر است که اسلام را نگه داشته است. فداکاری سیدالشهدا‏‎ ‎‏ـ سلام‌الله علیه ـ است که اسلام را برای ما زنده نگه داشته است؛ زنده نگه داشتن عاشورا‏‎ ‎‏با همان وضع سنتی خودش از طرف روحانیون، از طرف خطبا، با همان وضع سابق و از‏‎ ‎‏طرف توده‌های مردم با همان ترتیب سابق که دستجات معظم و منظم، دستجات‏ عزاداری به عنوان عزاداری راه می‌افتاد. باید بدانید که اگر بخواهید نهضت شما محفوظ‏‎ ‎‏بماند، باید این سنتها را حفظ کنید. البته اگر یک چیزهای ناروایی بوده است سابق و‏‎ ‎‏دست اشخاص بی‌اطلاع از مسائل اسلام بوده، آنها باید یک قدری تصفیه بشود، لکن‏‎ ‎‏عزاداری به همان قوّت خودش باید باقی بماند و گویندگان پس از اینکه مسائل روز را‏‎ ‎‏گفتند، روضه راهمان‌طور که سابق می‌خواندند و مرثیه راهمان‌طور که سابق‏‎ ‎‏می خواندند، بخوانند و مردم را مهیا کنند برای فداکاری.‏
این خون سیدالشهداست که خونهای همه ملتهای اسلامی را به جوش می‌آورد و این‏‎ ‎‏دسته جات عزیز عاشوراست که مردم را به هیجان می‌آورد و برای اسلام و برای حفظ‏‎ ‎‏مقاصد اسلامی مهیا می‌کند. در این امر، سستی نباید کرد. البته باید مسائل روز گفته بشود.‏‎ ‎‏باید در همه منابر به این جوانهایی که گول خورده‌اند ـ از این منافقین و امثال آنها ـ‏‎ ‎‏نصیحت بشود، دعوت به حق بشود. باید آنها را فهماند که اینهایی که شما را دعوت‏‎ ‎‏می کنند که به ضد جمهوری اسلامی قیام کنید، اینها با اسلام بَدند؛ با اسم اسلام،‏‎ ‎‏می خواهند اسلام را از بین ببرند. اینها یک روز با مقاصد اسلامی همراه نبوده‌اند. اینها‏‎ ‎‏نهج البلاغه و قرآن را اسباب دست قرار دادند؛ برای اینکه نهج البلاغه و قرآن را از بین‏‎ ‎‏ببرند. و این جوانهای بی‌اطلاع، این دخترهای بی‌اطلاع، این پسرهای بی‌اطلاع ‏‏[‏‏که‏‏]‏‎ ‎‏دستخوش این تبلیغات سوء اینها شده‌اند و در مقابل ملت ایستاده‌اند و در مقابل ملت‏‎ ‎‏می خواهند کاری انجام بدهند، حالا باید بفهمند اینها که نمی‌توانند کاری انجام بدهند.‏‎ ‎‏اگر بیایند در خیابانها و بخواهند شلوغ بکنند، همان خود مردم آنها را تربیت می‌کنند.‏‎ ‎‏قوای نظامی و انتظامی قدرتمندند و جلوی اینها را می‌گیرند. شما بچه‌ها و جوانها، چرا‏‎ ‎‏خون خودتان را به هدر می‌دهید؟ شما برگردید به اسلام، رها کنید این اشخاصی که شما‏‎ ‎‏را اغوا می‌کنند‏‎(1) و بیایید توبه کنید، قبل از اینکه در صحنه گرفتار بشوید که آن وقت‏‎ ‎‏مشکل است.‏
‏آقایان در مجالس اینها را دعوت کنند. ما میل نداریم که جوانهایی که باید برای کشور‏‎ ‎‏خودشان خدمت کنند، در خدمت امریکا باشند، به وسیله این اشخاصی که به اسم اسلام‏‎ ‎‏می خواهند اسلام را از بین ببرند. بالاخره، باید شماها که دعوت کردید تاکنون مردم را به‏‎ ‎‏اسلام و اسلامیت و به فضایل اخلاقی، امروز هم همت بگمارید که بیشتر دعوت کنید؛‏‎ ‎‏هم مسائل روز را برای مردم بگویید و هم مفاسدی که مترتب بر فعل این گروهکها هست‏‎ ‎‏که می‌خواهند این جمهوری را به هم بزنند به نفع امریکا یا به نفع شوروی ـ اینها را تنبه‏‎ ‎‏بدهید به مردم ـ و هم جنبه‌های اخلاقی را. و من این جهت را باید عرض کنم که کسانی که‏‎ ‎‏به این پُست بسیار مهم گماشته شده‌اند و خودشان داوطلب آمده‌اند و وارد در سنخ‏‎ ‎‏روحانیون و خطبا شده اند، باید خودشان را تهذیب کنند و خودشان را با اخلاق اسلامی‏‎ ‎‏تطبیق بدهند؛ عامل به احکام اسلام باشند.‏
فساد اخلاقی ـ خدای نخواسته ـ مبادا در بین آنها ‏‏[‏‏باشد؛‏‏]‏‏ یکی ـ دوتایی ‏‏[‏‏اگر‏‏]‏‏ پیدا‏‎ ‎‏بشود که فساد اخلاق دارند، باید اخلاق خودشان را، اعمال خودشان را، کردار خودشان‏‎ ‎‏را، رفتار خودشان را تعدیل کنند و موافق اسلام تطبیق بدهند تا حرفهایشان در مردم تاثیر‏‎ ‎‏کند. اگر ـ خدای نخواسته ـ یک گوینده‌ای خودش آلوده باشد، نمی‌تواند با گفتار‏‎ ‎‏خودش، دیگران را از آلودگی جلوگیری کند. اول باید خودمان را اصلاح کنیم و کوشش‏‎ ‎‏کنیم که ان شاءالله، خودمان اصلاح بشویم و مردم را اصلاح کنیم. این طایفه باید در منابر،‏‎ ‎‏در مساجد و هر جایی که مقتضی است، با مردم صحبت کنند و علاوه بر اینکه مسائل روز‏‎ ‎‏را می‌گویند، مسائل اخلاقی و مسائل اعتقادی و این مسائل تهذیب نفس را به مردم‏‎ ‎‏بگویند و مردم را هدایت کنند و مردم را به این مسائل اسلامی آشنا کنند و در آخر منبر‏‎ ‎‏روضه را بخوانند و زیاد بخوانند؛ دو کلمه نباشد. همان طوری که در سابق عمل می‌شد،‏‎ ‎‏روضه خوانی بشود، مرثیه گفته بشود، شعر و نثر در فضایل اهل بیت و در مصائب آنها‏‎ ‎‏گفته بشود تا این مردم مهیا باشند؛ در صحنه باشند، بدانند که ائمه ما تمام عمرشان را‏‎ ‎‏صرف برای ترویج اسلام کردند، اگر آنها یک سازش می‌خواستند بکنند، همه جهات‏‎ ‎‏مادی برایشان مهیا بود، لکن خودشان را فدای اسلام کردند و با ستمکاران سازش‏ نکردند.
باید مردم را آشنا کنید به وظایف خودشان. و از مردم هم تقاضا می‌شود که‏‎ ‎‏راهپیماییها به عنوان راهپیمایی نباشد، به عنوان دستجات باشد. همان دستجات سنتی با‏‎ ‎‏حفظ جهات شرعی اسلامی. و عاشورا را زنده نگه دارید که با نگه داشتن عاشورا کشور‏‎ ‎‏شما آسیب نخواهد دید. شما گویندگان نقش مهمی در این باب دارید و مسئولیت بزرگی‏‎ ‎‏هم دارید؛ چنانچه تمام علما، هم نقش بزرگ دارند، هم مسئولیت بزرگ. هر کس به‏‎ ‎‏اندازه خودش مسئولیت دارد
(صحیفه امام، ج15، صص330 تا 333)
*از حضرت سیدالشهداء ـ سلام‌الله علیه ـ خطبه‌ای نقل شده است که در آن خطبه علت‏‎ ‎‏قیام خودشان را بر ضد حکومت وقت ذکر فرموده‌اند. و آن این است که فرموده اند‏‎ ‎‏خطاب به مردم که پیغمبر اکرم فرموده است کسی که ببیند یک سلطان جائری حلال‏‎ ‎‏می شمرد حُرُماتِ‌الله را، چیزهایی را که خداوند حرام کرده است این آزاد می‌گذارد، و‏‎ ‎‏مخالف سنت رسول‌الله عمل می‌کند و عهد خدا را می‌شکند، اگر کسی دید یک سلطان‏‎ ‎‏جائری این کارها را می‌کند و مع ذلک ساکت شد و تغییر نداد با قول خودش، با عمل‏‎ ‎‏خودش این انحرافی که سلطان جائر پیدا کرده است تغییر نداد، خدای تبارک و تعالی‏‎ ‎‏حتم کرده است، حتم است بر او که این آدمی که ساکت شد در مقابل این سلطانی که‏‎ ‎‏حرمت احکام خدا را نگه نمی‌دارد، مخالف سنت رسول‌الله عمل می‌کند و عهد خدا را‏‎ ‎‏می شکند، این ساکت بشود در مقابل یک همچو سلطانی و قولاً و عملاً تغییر ندهد مسیر‏‎ ‎‏این سلطان جائر را، حتم است بر خدای تبارک و تعالی که جای او را هم جای همان‏‎ ‎‏سلطان جائر در آخرت قرار بدهد.‏‎(2) یعنی این سلطان جائر که اینطور اوصاف را دارد:‏‎ ‎‏سنت پیغمبر اکرم را تغییر می‌دهد و عهد خدا را می‌شکند و حرمات‌الله را سزاوار و رها‏ ‏می کند یعنی مُسْتَحِلّ‏‎(3) است، ولو این آدم که این چیزها را از این آدم می‌بیند و ساکت‏‎ ‎‏است، همه کارهای واجب و مستحب هم به جا بیاورد، آدمی باشد که سه وقت نماز‏‎ ‎‏می خواند، در مساجد می‌رود، آدمی باشد که احکام خدا را همه را ترویج می‌کند، موافق‏‎ ‎‏رضای خدا عمل می‌کند، همه کارهای خوب را می‌کند، از همه کارهای بد هم اجتناب‏‎ ‎‏می کند، لکن ساکت است در مقابل سلطان جائر، به حَسَب این روایتی که نقل شده است‏‎ ‎‏از سیدالشهداء ـ سلام‌الله علیه ـ که به منزله علت قیام ایشان است بر ضد حکومت وقت،‏‎ ‎‏این است که می‌خواهند عمل به قول رسول‌الله بکنند که مبادا یکوقت تخلف بکنند و‏‎ ‎‏کسی که تخلف بکند جای او جای همان سلطان جائر است؛ یعنی در هر طبقه‌ای از جهنم‏‎ ‎‏که سلطان جائر، یک همچو سلطان جائری جا دارد، این آدمی هم که ساکت است که این‏‎ ‎‏سلطان جائر هر کاری می‌خواهد بکند، ساکت است او، جایش جای همین سلطان جائر‏‎ ‎‏است.‏
حالا ما حساب بکنیم ببینیم که آیا حکومت وقت ما، سلطان وقت ما، این اوصافی که‏‎ ‎‏ذکر فرموده‌اند دارد؟ اگر این اوصاف را دارد و ما ساکتیم، بایـد همین معنایی که‏‎ ‎‏فرموده‌اند بر ما منطبق بشود. و ایشان در یکوقتی این مطلب را فرموده‌اند که وقتی که قیام‏‎ ‎‏کرده‌اند و نهضت کرده‌اند در مقابل یزید و این سلطان جائر، با یک عدد کمی در مقابل‏‎ ‎‏یک عده کثیری و در مقابل ابرقدرتی، که در آن وقت همه مواضع قدرت دستش بوده‏‎ ‎‏است، که عذر را از ما ساقط کند که ما بگوییم که مثلاً ما عددمان کم بود؛ ما زورمان کم‏‎ ‎‏بود. این را در وقتی ایشان فرموده‌اند که می‌خواستند قیام کنند بر ضد سلطان جائرِ وقتشان.‏‎ ‎‏خطاب کردند به مردم و خطبه خواندند؛ و علتِ قیام است، اینکه چرا من در مقابل این‏‎ ‎‏آدم قیام کردم برای اینکه این، عهد خدا را شکسته است و سنت پیغمبر را مخالفت کرده‏‎ ‎‏است و حرمات‌الله تعالی را نَکْث(4) کرده است و نقض کرده است، و پیغمبر فرموده است‏‎ ‏هرکس ساکت بنشیند و تغییر ندهد این را، جایش جای همان یزید است در جهنم. جایی‏‎ ‎‏که یزید دارد، کسی که سکوت کند جایش جای اوست.
حالا ما ببینیم چه کرده است که حضرت سیدالشهداء ـ سلام‌الله علیه ـ در مقابلش قیام‏‎ ‎‏کردند و همچو مطلبی را فرموده‌اند و برنامه داده‌اند. حضرت سیدالشهداء مطلبی را که‏‎ ‎‏فرموده اند، این مال همه است. یک مطلبی است عمومی: ‏‏مَنْ رَای‏‏ هر که ببیند، هرکسی‏‎ ‎‏ببیند یک سلطان جائری اینطور اتصاف به این امور را دارد، و در مقابلش ساکت بنشیند،‏‎ ‎‏نه حرف بزند و نه عملی انجام بدهد، این آدم جایش جای همان سلطان جائر است. یزید‏‎ ‎‏یک آدمی بود که به حَسَب ظاهر متشبث به اسلام بود و خودش را خلیفه پیغمبر حساب‏‎ ‎‏می کرد و نماز هم می‌خواند و همه این کارهایی که ماها می‌کنیم آن هم می‌کرد؛ اما چه‏‎ ‎‏می کرد؟ اما از آن طرف معصیتْ کار بود؛ مخالف سنت رسول‌الله می‌کرد. رسول‌الله ‏‎ ‎‏سنتش این است که باید با مردم چه جور عمل بکنند، او خلافش عمل می‌کرد؛ باید حفظ‏‎ ‎‏دِماء مسلمین بشود، او دماء مسلمین را می‌ریخت؛ باید مال مسلمین هدر نرود، او هدر‏‎ ‎‏می داد مال مسلمین را. همین شیوه‌ای که پدرش معاویه هم داشت و امیرالمومنین هم قیام‏‎ ‎‏کرد در مقابل او. منتها حضرت امیر لشکر هم داشت ولی سیدالشهداء عدد خیلی کمی‏‎ ‎‏[‏‏داشت‏‏]‏‏ در مقابل یک ابرقدرت.
(صحیفه امام، ج5، صص191 تا 193)
-------------------------------
1.فریب دادن و گول زدن
2.بحارالانوار، ج44، ص382.
3.کسی که محرمات الهی را حلال کند.
4.شکستن.
*باید ما محرّم و صفر را زنده نگه‏‎ ‎‏داریم به ذکر مصائب اهل بیت ـ علیهم السلام ـ که با ذکر مصائب اهل بیت ـ علیهم السلام ـ‏‎ ‎‏زنده مانده است این مذهب تا حالا؛ با همان وضع سنتی، با همان وضع مرثیه سرایی و‏‎ ‎‏روضه خوانی
* باید بدانید که اگر بخواهید نهضت شما محفوظ‏‎ ‎‏بماند، باید این سنتها را حفظ کنید. البته اگر یک چیزهای ناروایی بوده است سابق و‏‎ ‎‏دست اشخاص بی‌اطلاع از مسائل اسلام بوده، آنها باید یک قدری تصفیه بشود
*کسانی که‏‎ ‎‏به این پُست بسیار مهم گماشته شده‌اند و خودشان داوطلب آمده‌اند و وارد در سنخ‏‎ ‎‏روحانیون و خطبا شده اند، باید خودشان را تهذیب کنند و خودشان را با اخلاق اسلامی‏‎ ‎‏تطبیق بدهند؛ عامل به احکام اسلام باشند
* باید مردم را آشنا کنید به وظایف خودشان. و از مردم هم تقاضا می‌شود که‏‎ ‎‏راهپیماییها به عنوان راهپیمایی نباشد، به عنوان دستجات باشد. همان دستجات سنتی با‏‎ ‎‏حفظ جهات شرعی اسلامی. و عاشورا را زنده نگه دارید که با نگه داشتن عاشورا کشور‏‎ ‎‏شما آسیب نخواهد دید
مرجع : جمهوری اسلامی
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما