کد مطلب : ۳۲۷۴۸
تبیین راه؛ توجه به اصول سالم مداحی و عزاداری
انحرافها و آفتهای سالهای اخیر در مجالس و محافل مداحی و عزاداری اهلبیت:، اعاظم حوزه و مراجع معظم تقلید را نگران نمود. آنان هشدارهای خود را بیان نمودند. حضرت آیةالله مکارم شیرازی، در جمع گروهی از مداحان، پس از تبیین اهمیت این مراسم، و تأکید بر هرچه باشکوهتر برگزار شدن آن، بر پاک و منزه نگاه داشتن مرثیهخوانی از آفتها تأکید نمودند، که بخشی از آنرا در اختیار خوانندگان گرامی قرار میدهیم.
مداحان اهلبیت: سرمایه عظیمی در دست دارند که باید در حفظ آن کوشا باشند. مداحی میتواند احساسات عاشورایی را بسیج کند و اهداف امام حسین(ع) را در قالب شعر در دلهای عزاداران به خصوص جوانان جای دهد، اما این سرمایه ممکن است دچار آفاتی شود که به چهارده مورد آن اشاره میکنیم:
1. خارج بودن اشعار از زبان قال، یا زبان حال؛ توجه داشته باشید اشعاری که میخوانید از زبان قال، یا زبان حال خارج نباشد. زبان قال؛ یعنی مطلب، مدرک معتبری داشته باشد و زبان حال؛ یعنی واقعاً حال امام حسین(ع) و اصحابش اقتضای اشعاری که میخوانید را داشته باشد. باید شأن و منزلت امام حسین(ع) در محتوای اشعار حفظ گردد. مثلاً: وقتی میشنویم مداحی خطاب به امام حسین(ع) میگوید: یقین دارم که در دل آرزویی به جز دامادی اکبر ندارى! عاشورا از آن علوّ مقامش چه قدر پایین میآید؟! این مداح نه تنها برخلاف تاریخ حرف زده، چون آن حضرت ازدواج کرده بود، بلکه خودش را جای امام حسین(ع) حساب کرده و در واقع فکر و آرزوی خودش را بر زبان میآورد. یا مداحی درباره امام زمان میگوید: نمیدانم تو آواره کدام بیابان هستی که من هم در آن آواره شوم. امام زمان که آواره نیست، آن حضرت در میان ما است، در میان میهمانان و شیعیان. البته جا دارد از اشعار بعضی از شاعران متعهد معاصر قدردانی کنم که اشعار بلندی سرودهاند. مداحان عزیز از اشعار بلند آنها استفاده کنند و توجه داشته باشند که اشعار تازه را حفظ نبودن و از روی نوشته خواندن عیب نیست. به هر حال الحمدلله مداحانی با فکر بلند داریم که اشعار بسیار زیبایی میخوانند و اهداف مقدس امام حسین(ع)، مکتب اهلبیت: و عشق به امام زمان را کاملاً پرورش میدهند.
2. بیان مسایل غلوآمیز؛ نباید مسایلی بر زبان مداحان جاری شود که بوی غلو میدهد. امیرالمؤمنین(ع) فرمود: هَلَکَ فِیَّ رَجُلاَنِ: مُحِبٌّ غَالٍ وَ مُبْغِضٌ قَالٍ([1]) دو گروه درباره من هلاک شدند؛ آنها که غلو میکنند و ما را برتر از مقاممان معرفی میکنند و همچون خداوند میستایند و دشمنانی که العیاذبالله به ما لعن میکنند؛ از اینکه این دو گروه همسنگ هم قرار داده شدند؛ معنایش این است که هر دو گروه در اشتباه میباشند. گاهی از گوشه و کنار زمزمههایی میشنویم که خیلی زننده است: لا إله إلاّفاطمة الزهرا یا لا إله إلاّ زینب کسی که این سخن را میگوید، اگر بفهمد که چه میگوید، استکانی که از آن چای میخورد را باید آب کشید. این حرفها علاوه بر اینکه خلاف تعلیمات اسلام است، اگر به گوش دشمنان برسد، که این روزها راحت منتقل میشود، میگویند اینکه ما گفتیم شیعیان کافرند، دلیلش این سخنان است. البته ممکن است این ذاکرین بیاطلاع باشند که باید پیش کسوتهای از مداحان و وعاظ محترم آنها را راهنمایی کنند.
در نامگذاری هیأتها هم دقت شود. بعضی نام دیوانگان امام حسین(ع) را بر هیأت خود میگذارند که وقتی مختصرش میکنند، میشود هیأت دیوانگان! به جای این اسامی که آثار بدی دارد، نام عاشقان، فداییان، دلدادگان، و خادمان امام حسین(ع) را انتخاب کنید.
3. بهرهمندی از آموزشهای لازم؛ وعاظ محترم در حوزهها درس میخوانند و پس از مرحله آموزش به وعظ میپردازند؛ همانگونه که منبر ترکیبی از علم و هنر است، مداحی هم همین طور است؛ لذا برای مداحی هم آموزش دیدن لازم است. مداحان هم باید آگاهی و اطلاعات لازم را داشته باشند و هم این هنر را داشته باشند که چگونه بخوانند. اگر فقط بخشهای مربوط به هنرمندی را یاد بگیرند، ولی از جنبه علمی آموزش نبینند، کم میآورند و نمیتوانند انجام وظیفه کنند؛ لذا خوب است مراکزی برای آموزش مداحان ایجاد شود و افراد عالم و شایسته آموزش دهند و افرادی که آگاهی لازم از مسایل اسلامی ندارند، وارد این کار نشوند.
4. چراغ سبز گناه را به مردم نشان دادن؛ نباید در مجالس عزاداری گفته شود که در طول سال هر گناهی که میخواهید انجام دهید، اما در ایام محرم که عزاداری میکنید، گناهان شسته میشود!
امام حسین(ع) برای مکتب و مذهب شهید شد؛ لذا در مجالس حسینی باید مذهب را تقویت کرد.
5 . برهنگی عزاداران؛ من خواهش میکنم که در مجالس خود، عزاداران را به درآوردن پیراهن تشویق نکنید، چون اگر ناظر نامحرم در مجلس باشد، این کار قطعاً گناه است و اگر هم اینطور نباشد، میدانید که ما در زمانی زندگی میکنیم که این صحنهها به راحتی فیلم برداری میشود و به سراسر دنیا فرستاده میشود و دشمنان میگویند: این هم شیعیان امام حسین(ع)! لذا پیراهن درآوردن عزاداران در عصر روزگار ما به مصلحت نیست و ضرر دارد.
6 . تشویق عزاداران به آسیب رسانی بدن؛ اینکه مسلمان پذیرای آسیب بر بدن خود باشد، برای میدان جهاد و شهادت است و دیدیم که جوانان ما زیر بمبهای دشمن قطعه قطعه شدند، اما با دست خود به بدن آسیب رساندن درست نمیباشد. ما نباید مردم را به این کارها تشویق کنیم.
7. اجرای برنامه عزاداری در وقت نماز؛ مداحان عزیز دقت کنند که در وقت نماز برنامه نداشته باشند؛ زیرا نماز ستون دین و سرمایه تربیت جامعه اسلامی و همه چیز ما مسلمانان است و نباید فدای چیز دیگر شود. امام حسین(ع) در روز عاشورا زیر رگبار تیر دشمن نماز خواندند تا اعلان کنند که حتی در میدان جنگ هم نباید نماز را تعطیل کرد. در قرآن مجید حتی دستور نماز خوف مخصوص میدان نبرد آمده است. با این حال، ما چهطور به خود اجازه بدهیم که مجالس امام حسین(ع) باعث تعطیلی نماز شود؟!
8 . بهکارگیری آهنگهای نامناسب؛ در مجالس مذهبی آهنگهایی که انتخاب میشود، باید مناسب باشد.
آهنگهای سنتی خیلی مؤثر، جانسوز و مفید هستند، اما اخیراً آهنگهای طاغوت و آهنگهایی که رسانههای آمریکایی مینوازند و آهنگهای لهو و فساد در مداحیها استفاده میشود که از چنین اتفاقی به خدا پناه میبریم!
9. بازیچه سیاستهای مرموز؛ سیاستبازان مرموز میخواهند در همه امور و مراکز، اعم از مساجد، دانشگاهها، مدارس، هیأتهای مذهبی و مجالس مداحی نفوذ کند. باید حواس شما جمع باشد تا بازیچه دست این افراد مرموز نشوید.
10. خواندن روضههای سخت و سنگین؛ بعضی از روضهها واقعاً دردناک است و امام زمان راضی نیست که به آن شدت خوانده شوند. البته روز تاسوعا و عاشورا استثنا است که نباید در آنها روضههای عادی خواند، ولی واعظ هنرمند و مداح هنرمند کسی است که بتواند از کنار مصیبت رد شود و در همان حال مردم را تحت تأثیر قرار دهد. خواندن روضههای سخت و سنگین برای گریه گرفتن از مردم هنر نیست، هنر آن است که بتوانی در حواشی مصیبت مردم را بگریانى، و این میشود.
11. خسته نکردن مردم؛ نباید مجالس مذهبی به گونهای باشد که حضار به خصوص جوانان خسته شوند، چون گرگهایی هستند که میخواهند جوانان ما را با ابزاری مانند: ماهواره، اینترنت، مواد مخدر، مجالس بد آموز و ... از دین و مذهب و امام حسین(ع) جدا کنند. مجالس ما نباید برای آنها خسته کننده و کسالتآور باشد.
12. رعایت احترام پیشکسوت؛ هرگروه و دستهای دارای پیشکسوت میباشد. وعاظ و مداحان هم پیشکسوتهایی دارند که باید احترام آنها را حفظ کنند و از تجربه آنها استفاده نمایند. این افراد چهل پنجاه سال برای امام حسین(ع) مداحی کردند و منبر رفتند و امام حسین(ع) به آنها علاقه دارد، باید به آنها احترام کرد.
13. تقویت نظام، رهبری و مرجعیت؛ دشمن تمام قدرتش را به کار گرفته تا به اسلام و مسلمانان ضربه بزند؛ به همین خاطر در مقابل آنها باید نظام، رهبری و مرجعیت را تقویت کرد. در عراق اگر حضور مرجعیت نبود، نه شیعه به جایی میرسید و نه عراق به این شکل بود و دشمنان، عراق را عوض میکردند، ولی مرجعیت عراق توانست از نجف، دیگر مشاهد مشرفه و مکتب اهلبیت: دفاع و حمایت کند. این قدرت مؤثر را باید حفظ کرد. رهبری و نظام را باید حفظ کرد. مداحان میتوانند در لابه لای بحثهای خود و گاهی در متن بحثهای خود به این مسایل هم توجه داشته باشند. و بالاتر از همه عشق به امام زمان را باید در همه مجالس به عنوان یکی از اساسیترین مطالب زنده نگه دارند.
14. تخلق به اخلاق حسینى؛ واعظان و مداحان باید به اخلاق حسینی متخلق باشند. مردم باید ببینند که مداحان دروغ نمیگویند، خیانت نمیکنند و زن و بچه آنها مؤدب به آداب اسلامی هستند و بدحجابی در میان آنها نیست و مطالب نسنجیده در خانواده آنها دیده نمیشود. باید هرکسی به اندازه خود به این ویژگی آراسته باشد تا إنشاء;الله مجالس مذهبی ارزش خود را در میان مردم حفظ کند، و شما مداحان عزیز در سایه امام حسین(ع) بتوانید خودتان، خانوادهتان، جامعه و کشورتان و اسلام و قرآن را حفظ کنید.([2])
[1]. نهج البلاغه، حکمت 117.
[2]. روزنامه جمهوری اسلامى، 3/11/1384.
1. خارج بودن اشعار از زبان قال، یا زبان حال؛ توجه داشته باشید اشعاری که میخوانید از زبان قال، یا زبان حال خارج نباشد. زبان قال؛ یعنی مطلب، مدرک معتبری داشته باشد و زبان حال؛ یعنی واقعاً حال امام حسین(ع) و اصحابش اقتضای اشعاری که میخوانید را داشته باشد. باید شأن و منزلت امام حسین(ع) در محتوای اشعار حفظ گردد. مثلاً: وقتی میشنویم مداحی خطاب به امام حسین(ع) میگوید: یقین دارم که در دل آرزویی به جز دامادی اکبر ندارى! عاشورا از آن علوّ مقامش چه قدر پایین میآید؟! این مداح نه تنها برخلاف تاریخ حرف زده، چون آن حضرت ازدواج کرده بود، بلکه خودش را جای امام حسین(ع) حساب کرده و در واقع فکر و آرزوی خودش را بر زبان میآورد. یا مداحی درباره امام زمان میگوید: نمیدانم تو آواره کدام بیابان هستی که من هم در آن آواره شوم. امام زمان که آواره نیست، آن حضرت در میان ما است، در میان میهمانان و شیعیان. البته جا دارد از اشعار بعضی از شاعران متعهد معاصر قدردانی کنم که اشعار بلندی سرودهاند. مداحان عزیز از اشعار بلند آنها استفاده کنند و توجه داشته باشند که اشعار تازه را حفظ نبودن و از روی نوشته خواندن عیب نیست. به هر حال الحمدلله مداحانی با فکر بلند داریم که اشعار بسیار زیبایی میخوانند و اهداف مقدس امام حسین(ع)، مکتب اهلبیت: و عشق به امام زمان را کاملاً پرورش میدهند.
2. بیان مسایل غلوآمیز؛ نباید مسایلی بر زبان مداحان جاری شود که بوی غلو میدهد. امیرالمؤمنین(ع) فرمود: هَلَکَ فِیَّ رَجُلاَنِ: مُحِبٌّ غَالٍ وَ مُبْغِضٌ قَالٍ([1]) دو گروه درباره من هلاک شدند؛ آنها که غلو میکنند و ما را برتر از مقاممان معرفی میکنند و همچون خداوند میستایند و دشمنانی که العیاذبالله به ما لعن میکنند؛ از اینکه این دو گروه همسنگ هم قرار داده شدند؛ معنایش این است که هر دو گروه در اشتباه میباشند. گاهی از گوشه و کنار زمزمههایی میشنویم که خیلی زننده است: لا إله إلاّفاطمة الزهرا یا لا إله إلاّ زینب کسی که این سخن را میگوید، اگر بفهمد که چه میگوید، استکانی که از آن چای میخورد را باید آب کشید. این حرفها علاوه بر اینکه خلاف تعلیمات اسلام است، اگر به گوش دشمنان برسد، که این روزها راحت منتقل میشود، میگویند اینکه ما گفتیم شیعیان کافرند، دلیلش این سخنان است. البته ممکن است این ذاکرین بیاطلاع باشند که باید پیش کسوتهای از مداحان و وعاظ محترم آنها را راهنمایی کنند.
در نامگذاری هیأتها هم دقت شود. بعضی نام دیوانگان امام حسین(ع) را بر هیأت خود میگذارند که وقتی مختصرش میکنند، میشود هیأت دیوانگان! به جای این اسامی که آثار بدی دارد، نام عاشقان، فداییان، دلدادگان، و خادمان امام حسین(ع) را انتخاب کنید.
3. بهرهمندی از آموزشهای لازم؛ وعاظ محترم در حوزهها درس میخوانند و پس از مرحله آموزش به وعظ میپردازند؛ همانگونه که منبر ترکیبی از علم و هنر است، مداحی هم همین طور است؛ لذا برای مداحی هم آموزش دیدن لازم است. مداحان هم باید آگاهی و اطلاعات لازم را داشته باشند و هم این هنر را داشته باشند که چگونه بخوانند. اگر فقط بخشهای مربوط به هنرمندی را یاد بگیرند، ولی از جنبه علمی آموزش نبینند، کم میآورند و نمیتوانند انجام وظیفه کنند؛ لذا خوب است مراکزی برای آموزش مداحان ایجاد شود و افراد عالم و شایسته آموزش دهند و افرادی که آگاهی لازم از مسایل اسلامی ندارند، وارد این کار نشوند.
4. چراغ سبز گناه را به مردم نشان دادن؛ نباید در مجالس عزاداری گفته شود که در طول سال هر گناهی که میخواهید انجام دهید، اما در ایام محرم که عزاداری میکنید، گناهان شسته میشود!
امام حسین(ع) برای مکتب و مذهب شهید شد؛ لذا در مجالس حسینی باید مذهب را تقویت کرد.
5 . برهنگی عزاداران؛ من خواهش میکنم که در مجالس خود، عزاداران را به درآوردن پیراهن تشویق نکنید، چون اگر ناظر نامحرم در مجلس باشد، این کار قطعاً گناه است و اگر هم اینطور نباشد، میدانید که ما در زمانی زندگی میکنیم که این صحنهها به راحتی فیلم برداری میشود و به سراسر دنیا فرستاده میشود و دشمنان میگویند: این هم شیعیان امام حسین(ع)! لذا پیراهن درآوردن عزاداران در عصر روزگار ما به مصلحت نیست و ضرر دارد.
6 . تشویق عزاداران به آسیب رسانی بدن؛ اینکه مسلمان پذیرای آسیب بر بدن خود باشد، برای میدان جهاد و شهادت است و دیدیم که جوانان ما زیر بمبهای دشمن قطعه قطعه شدند، اما با دست خود به بدن آسیب رساندن درست نمیباشد. ما نباید مردم را به این کارها تشویق کنیم.
7. اجرای برنامه عزاداری در وقت نماز؛ مداحان عزیز دقت کنند که در وقت نماز برنامه نداشته باشند؛ زیرا نماز ستون دین و سرمایه تربیت جامعه اسلامی و همه چیز ما مسلمانان است و نباید فدای چیز دیگر شود. امام حسین(ع) در روز عاشورا زیر رگبار تیر دشمن نماز خواندند تا اعلان کنند که حتی در میدان جنگ هم نباید نماز را تعطیل کرد. در قرآن مجید حتی دستور نماز خوف مخصوص میدان نبرد آمده است. با این حال، ما چهطور به خود اجازه بدهیم که مجالس امام حسین(ع) باعث تعطیلی نماز شود؟!
8 . بهکارگیری آهنگهای نامناسب؛ در مجالس مذهبی آهنگهایی که انتخاب میشود، باید مناسب باشد.
آهنگهای سنتی خیلی مؤثر، جانسوز و مفید هستند، اما اخیراً آهنگهای طاغوت و آهنگهایی که رسانههای آمریکایی مینوازند و آهنگهای لهو و فساد در مداحیها استفاده میشود که از چنین اتفاقی به خدا پناه میبریم!
9. بازیچه سیاستهای مرموز؛ سیاستبازان مرموز میخواهند در همه امور و مراکز، اعم از مساجد، دانشگاهها، مدارس، هیأتهای مذهبی و مجالس مداحی نفوذ کند. باید حواس شما جمع باشد تا بازیچه دست این افراد مرموز نشوید.
10. خواندن روضههای سخت و سنگین؛ بعضی از روضهها واقعاً دردناک است و امام زمان راضی نیست که به آن شدت خوانده شوند. البته روز تاسوعا و عاشورا استثنا است که نباید در آنها روضههای عادی خواند، ولی واعظ هنرمند و مداح هنرمند کسی است که بتواند از کنار مصیبت رد شود و در همان حال مردم را تحت تأثیر قرار دهد. خواندن روضههای سخت و سنگین برای گریه گرفتن از مردم هنر نیست، هنر آن است که بتوانی در حواشی مصیبت مردم را بگریانى، و این میشود.
11. خسته نکردن مردم؛ نباید مجالس مذهبی به گونهای باشد که حضار به خصوص جوانان خسته شوند، چون گرگهایی هستند که میخواهند جوانان ما را با ابزاری مانند: ماهواره، اینترنت، مواد مخدر، مجالس بد آموز و ... از دین و مذهب و امام حسین(ع) جدا کنند. مجالس ما نباید برای آنها خسته کننده و کسالتآور باشد.
12. رعایت احترام پیشکسوت؛ هرگروه و دستهای دارای پیشکسوت میباشد. وعاظ و مداحان هم پیشکسوتهایی دارند که باید احترام آنها را حفظ کنند و از تجربه آنها استفاده نمایند. این افراد چهل پنجاه سال برای امام حسین(ع) مداحی کردند و منبر رفتند و امام حسین(ع) به آنها علاقه دارد، باید به آنها احترام کرد.
13. تقویت نظام، رهبری و مرجعیت؛ دشمن تمام قدرتش را به کار گرفته تا به اسلام و مسلمانان ضربه بزند؛ به همین خاطر در مقابل آنها باید نظام، رهبری و مرجعیت را تقویت کرد. در عراق اگر حضور مرجعیت نبود، نه شیعه به جایی میرسید و نه عراق به این شکل بود و دشمنان، عراق را عوض میکردند، ولی مرجعیت عراق توانست از نجف، دیگر مشاهد مشرفه و مکتب اهلبیت: دفاع و حمایت کند. این قدرت مؤثر را باید حفظ کرد. رهبری و نظام را باید حفظ کرد. مداحان میتوانند در لابه لای بحثهای خود و گاهی در متن بحثهای خود به این مسایل هم توجه داشته باشند. و بالاتر از همه عشق به امام زمان را باید در همه مجالس به عنوان یکی از اساسیترین مطالب زنده نگه دارند.
14. تخلق به اخلاق حسینى؛ واعظان و مداحان باید به اخلاق حسینی متخلق باشند. مردم باید ببینند که مداحان دروغ نمیگویند، خیانت نمیکنند و زن و بچه آنها مؤدب به آداب اسلامی هستند و بدحجابی در میان آنها نیست و مطالب نسنجیده در خانواده آنها دیده نمیشود. باید هرکسی به اندازه خود به این ویژگی آراسته باشد تا إنشاء;الله مجالس مذهبی ارزش خود را در میان مردم حفظ کند، و شما مداحان عزیز در سایه امام حسین(ع) بتوانید خودتان، خانوادهتان، جامعه و کشورتان و اسلام و قرآن را حفظ کنید.([2])
[1]. نهج البلاغه، حکمت 117.
[2]. روزنامه جمهوری اسلامى، 3/11/1384.