کد مطلب : ۳۳۵۹۰
حجت الاسلام زائری گفت
عاشورا متعلق به همه افراد و اقشار است و نباید دامنه آن را محدود کرد
حجت الإسلام محمد رضا زائری، نویسنده و فعال برجسته فرهنگی در محفل عزاداری با عنوان «دمی با مکتب عاشورا» که به همت کانون بعثت اخلاق مشهد شامگاه چهارشنبه 4 مهر برگزار شد، به تبیین و بررسی دلایل چندگانه ماندگاری نهضت حسینی پرداخت.
او با تأکید بر این مطلب که عاشورا آنقدر گسترده و وسیع است که افراد می توانند به شکل های مختلف از آن بهره مند شوند و ما نباید این دامنه را محدود کنیم، تصریح کرد: تقدیر الهی و نقشه خداوند این است که توسل به سیدالشهدا(ع) فرصتی باشد برای کسانی که به شکل های دیگر نمی توانند با خدا ارتباط برقرار کنند.
وی با اشاره به این مطلب که حیف است که انسان از این چشمه زلال به حداقل اکتفا کند، بیان داشت: در واقع فرصتی در عاشورا ایجاد شده است که انسان علاوه بر حداقل اظهار مودت و محبت و اشک و آه و گریه انسان بیشتر از این فرصت بهره ببرد و ذهن و دل و جان او سرشار و آکنده از حقایقی شوند که هیچوقت پایان نمی پذیرد که با این نگاه و رویکرد حادثه کربلا درس های عمیقی برای ما دارد به شرط اینکه از یک نظرگاه و دیدگاه محدودگاه بررسی نشود.
مسؤل سابق هفته نامه خانه با بیان اینکه یکی از دلایلی که برداشت های متفاوت از دین صورت می گیرد، این است که هرکس از زاویه خود به این امر نگاه می کند که در عین حال محدود و فقط طیفی از تصویر دین را می بیند، اظهارکرد: در بسیاری از شرایط شناخت های ما ناقص و مقطعی و جزئی است که اگر در مسائل مختلف فقط مقطع کمی در نظر گرفته شود قضاوت ها متفاوت خواهد شد.
تحلیل حادثه کربلا جدا از بعثت پیامبر(ص) و غدیر دقیق نیست
استاد حوزه و دانشگاه با تأکید بر این مطلب که اگر حادثه کربلا را جدا از بعثت پیامبر(ص) و غدیر بخواهیم تحلیل کنیم در واقع این تحلیل دقیق نیست،بیان داشت: اگر حادثه عاشورا را فقط براساس عوامل سیاسی تحلیل و یا براساس نامردی کوفیان تحلیل شود در این صورت تحلیل دقیق نیست چرا که کوفیان نامرد بودند اما فقط عوامل سیاسی و نامردی در حادثه کربلا دخیل نبوده است و عوامل دیگر در به وجود آمدن آن نقش داشته اند.
این نویسنده کتاب با اشاره به این مطلب که یکی از مشکلاتی که امروز در جامعه خودمان قابل مشاهده است این موضوع است که گاه مسائل و آسیب های اجتماعی و پدیده های فرهنگی را از موضوع شکاف بین نسلی تا موج گسترده مهاجرت جوانان به خارج از کشور و حجاب که برخی نمی توانند به درستی آن را تحلیل کنند این است که معمولا با رویکرد ناقص تحلیل می کنند، بیان داشت: این در حالی است که مسائل و پدیده های اجتماعی عوامل متعدد در شکل گیری آنان اعم از سیاسی و اقتصادی و اعتقادی دخالت دارند و از زوایای مختلف باید دیده شود.
کارشناس فرهنگ دینی با تأکید بر این مطلب اگر در حادثه کربلا گفته شود که دلیل آن طمع مالی و اقتصادی به سکه های یزید بود این تعبیر ناقص است، اظهارکرد: در برخی نقل ها آمده است که بیست هزار نفر در روز در نهر فرات غسل می کردند با قصد قربت که سیدالشهدا(ع) را به قتل برسانند و اگر این موضوع دیده نشود آیا می توان حادثه کربلا را تحلیل کرد و می توان گفت که اینها افرادی بی مذهب و بی دین و بی اعتقاد بودند و پیامبر نمی شناختند در صورتی که اینگونه نبود.
نقشه بنی امیه نابود کردن اصل اسلام بود که حتی قرآن و کعبه باقی نماند
صاحب امتیاز ماهنامه خیمه با ابیان اینکه اگر قرار است حادثه کربلا درک شود نیاز است تا کل مسیری که بعد از رسالت پیامبر(ص) اتفاق افتاد و وقایعی که در دوران خلیفه دوم شروع شد و اوج آن در دوران خلیفه سوم و موضع گیری های معاویه و پرده دری های یزید باید دیده شود، خاطرنشان کرد: ساده انگاری است که اینگونه فکر شود که نقشه بنی امیه محدود کردن اسلام بود و تاریخ بیان می کند که نقشه آنان نابود کردن اصل اسلام بود که حتی قرآن و کعبه باقی نماند.
وی در ادامه با بررسی جنایت های یزید در سه سال دوران خلافت خود گفت: یزید، اسلام، خدا و وحی را در آن زمان انکار کرد که بنی هاشم این دروغ ها را ساخته است که در این مقطع امام حسین(ع) وارد میدان می شود و شما اگر این مسیر را در نظر نگیرید که کوفیان اعلان آمادگی کردند و اگر سیدالشهدا(ع) در این مقطع به کوفه نمی آمد در تاریخ ثبت می شد که با وجود آمادگی بسیاری از کوفیان جرا امام حسین(ع) نیامد و این سؤال در تاریخ می ماند.
اگر فضای اجتماعی، سیاسی، فکری و فرهنگی واقعه عاشورا درک نشود درک عاشورا ناقص است
استاد حوزه و دانشگاه با اشاره به این مطلب که اگر فضای اجتماعی، سیاسی، فکری و فرهنگی واقعه عاشورا درک نشود درک عاشورا ناقص است، تصریح کرد: در عین حال اگر نسبت عاشورا با ظهور درک نشود درک عاشورا هم ناقص است و دعای ندبه با این مبنا است که می خواهد این شناخت را به انسان بدهد که زاری برای امام زمان(عج) باشد اما از حضرت آدم شروع می کند و اگر شما مسئله ظهور را در این معادله نیاورید قضیه کربلا درک نمی شود.
صاحب امتیاز ماهنامه خیمه در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به نقش آفرینی های حضرت زینب(س)در پیام رسانی عاشورا و سخنرانی تأثیرگذار ایشان در مجلس یزید گفت: تعیبر زیارت شریفه ناحیه مقدسه آن است که که« بَعْدَالْعِزِّ مُـذَلَّلاتٍ» و حضرت زینب(س) در حالی که اسیر است و برادرش کشته شد و تنهایی و قربت دارد اما در برابر متلگ پرانی یزید می گوید«ما رأيت الا جميلاً"».
وی با اشاره به این مطلب که اگر در معادله و محاسبات حضرت زینب(س) محاسبات دیگری نباشد کجای کربلا زیبا است، ابراز کرد: در واقع محاسبات و معادلات غیر مادی سبب زیبایی عاشورا برای حضرت زینب(س) شده است و پارامتر و عنصر دیگری در واقعه کربلا وجود دارد که سبب زیبایی آن شده است.
حجت الاسلام زائری ادامه داد: مسخره کردن حضرت زینب(س) از سوی یزید با محاسبات مادی درست بود اما وقتی ایمان به غیب اضافه می شود قضیه متفاوت می شود همانطور که در مسائل دینی و اعتقادی ما در زندگی اگر ابدیت در نظر گرفته نشود خیلی از رفتارها و مناسبات عوض خواهد شد.
وی افزود: حضرت زینب(س) همه چیز را تحمل کرد و به حساب خدا گذاشت که اگر خدا در نظر گرفته نشود معنایی ندارد و در حادثه کربلا اگر فقط بخواهیم با محاسبه مادی آن تصویر را نگاه کنیم یک صحنه جنایت و خون و غارت و اسیری که زیبا نیست و جز این است چرا که حضرت زینب(س) موضوعی را می بیند که قابل مشاهده برای دیگران و یزید نیست.
صاحب امتیاز ماهنامه خیمه ادامه داد: در واقع حضرت زینب(س) در مجلس یزید واقعه عاشورا را با فاصله می بیند که بعد از 1400 سال امروز در محرم در دنیا چه خبر است و چه اتفاق هایی در این ماه در جهان می افتد.
زیارت ناحیه مقدسه کلید برای فهم عاشورا است
وی با بیان اینکه مقدمه جهانی شدن دعوت امام زمان(ع) جهانی شدن مظلومیت امام حسین(ع) است، تصریح کرد: وقتی امام زمان (ع) ظهور می کنند قرار است خودشان را معرفی کنند و در عین حال در روایات ما آمده است که همه مردم دنیا در زمان ظهور اسم امام حسین(ع) را شنیده اید و وصف او را می دانند و اینها نقشه خداوند است.
مسؤل سابق هفته نامه خانه با اشاره به این مطلب که زیارت ناحیه مقدسه کلید برای فهم عاشورا است، تصریح کرد: امام حسین(ع) کشته شد تا ما زنده بمانیم و خانواده او اسیر شدند تا ما اسیر نباشیم چرا که اینها افسانه نیست و تا حقیقتی نباشد شعله آتش آن بعد از 1400 سال نمی ماند و بزرگترین حقانیت در این مکتب ماندگاری و دوام آن تا به امروز است.
این استاد نویسنده و منتقد فرهنگی با اشاره به مواجه های متفاوت پیامبران و ائمه اطهار(ع) در دوران خود برای روشنگری امت گفت: هر زمانی به اقتضای شرایط هر فردی مأموریت های متفاوت داشته است در عین حال اصل مأموریت پیامبر(ص) هدایت و اصل هدف دین از بین بردن جهل است.
صاحب امتیاز ماهنامه خیمه با اشاره به این مطلب که حادثه کربلا از طرف یاران امام حسین(ع) نقل نشده است چرا که آنها شهید شدند،اظهارکرد: در واقع همه نقل های کربلا از طرف سپاه یزید است و آنها به آزادگی و رشادت های امام حسین (ع) و یارانش در حادثه کربلا اعتراف دارند.
این نویسنده و متقد فرهنگی با اشاره به مواجه مثبت ائمه اطهار(ع) در مقابل کسانی که به آنها فحش و ناسزا می گفتند و در عین حال با آنان مدارا می کردند، گفت: در حالی که در شرایط فعلی آنقدر ما تند هستیم که اجازه نمی دهیم افرادی حرف بزنند و یا فکر کنند و یا سوالی به ذهن افراد بیاید و این درحالی است که رفتار مداراگونه ائمه اطهار(ع) حقیقت است که سبب ماندگاری آنها شده است و این امر افسانه نیست و رفتار آنان دلیلی برای دعوت به اسلام بوده است.
وی با اشاره به این مطلب که بعد از انقلاب ما فکر کردیم که آخوندها باید راجع به پلورالیسم حرف بزنند و امام جماعت و آخوند مسجدی را تحقیر کردیم و از طرفی فکر کردیم همه خانم ها باید چادر بپوشند و زن خانه دار را تحقیر کردیم، تصریح کرد: به همین دلیل شرایط امروز اینگونه شد در حالی که همین آخوندها در قبل از انقلاب در محله دین را تببین می کردند و با آغوش باز برای جوانان پناه بودند که اگر انقلاب پیروز شد سهمی از آن مربوط به مرحوم کافی و راشد است.
وی با تأکید براین مطلب که دین پیشنهاد است چرا که گفته شده است« قَدْ تَبَیَّنَ الرُّشْدُ مِنَ الْغَیِّ» خاطرنشان کرد: دعوت انبیاء این است که ای انسان ما یک پیشنهاد بهتر از دیگران داریم و این را قبول کنید چرا که دین چماق و زور و کتک و دگنک نیست چرا که انسان ها تا رفتارهای درست نبییند جذب دین نمی شوند.
او با تأکید بر این مطلب که عاشورا آنقدر گسترده و وسیع است که افراد می توانند به شکل های مختلف از آن بهره مند شوند و ما نباید این دامنه را محدود کنیم، تصریح کرد: تقدیر الهی و نقشه خداوند این است که توسل به سیدالشهدا(ع) فرصتی باشد برای کسانی که به شکل های دیگر نمی توانند با خدا ارتباط برقرار کنند.
وی با اشاره به این مطلب که حیف است که انسان از این چشمه زلال به حداقل اکتفا کند، بیان داشت: در واقع فرصتی در عاشورا ایجاد شده است که انسان علاوه بر حداقل اظهار مودت و محبت و اشک و آه و گریه انسان بیشتر از این فرصت بهره ببرد و ذهن و دل و جان او سرشار و آکنده از حقایقی شوند که هیچوقت پایان نمی پذیرد که با این نگاه و رویکرد حادثه کربلا درس های عمیقی برای ما دارد به شرط اینکه از یک نظرگاه و دیدگاه محدودگاه بررسی نشود.
مسؤل سابق هفته نامه خانه با بیان اینکه یکی از دلایلی که برداشت های متفاوت از دین صورت می گیرد، این است که هرکس از زاویه خود به این امر نگاه می کند که در عین حال محدود و فقط طیفی از تصویر دین را می بیند، اظهارکرد: در بسیاری از شرایط شناخت های ما ناقص و مقطعی و جزئی است که اگر در مسائل مختلف فقط مقطع کمی در نظر گرفته شود قضاوت ها متفاوت خواهد شد.
تحلیل حادثه کربلا جدا از بعثت پیامبر(ص) و غدیر دقیق نیست
استاد حوزه و دانشگاه با تأکید بر این مطلب که اگر حادثه کربلا را جدا از بعثت پیامبر(ص) و غدیر بخواهیم تحلیل کنیم در واقع این تحلیل دقیق نیست،بیان داشت: اگر حادثه عاشورا را فقط براساس عوامل سیاسی تحلیل و یا براساس نامردی کوفیان تحلیل شود در این صورت تحلیل دقیق نیست چرا که کوفیان نامرد بودند اما فقط عوامل سیاسی و نامردی در حادثه کربلا دخیل نبوده است و عوامل دیگر در به وجود آمدن آن نقش داشته اند.
این نویسنده کتاب با اشاره به این مطلب که یکی از مشکلاتی که امروز در جامعه خودمان قابل مشاهده است این موضوع است که گاه مسائل و آسیب های اجتماعی و پدیده های فرهنگی را از موضوع شکاف بین نسلی تا موج گسترده مهاجرت جوانان به خارج از کشور و حجاب که برخی نمی توانند به درستی آن را تحلیل کنند این است که معمولا با رویکرد ناقص تحلیل می کنند، بیان داشت: این در حالی است که مسائل و پدیده های اجتماعی عوامل متعدد در شکل گیری آنان اعم از سیاسی و اقتصادی و اعتقادی دخالت دارند و از زوایای مختلف باید دیده شود.
کارشناس فرهنگ دینی با تأکید بر این مطلب اگر در حادثه کربلا گفته شود که دلیل آن طمع مالی و اقتصادی به سکه های یزید بود این تعبیر ناقص است، اظهارکرد: در برخی نقل ها آمده است که بیست هزار نفر در روز در نهر فرات غسل می کردند با قصد قربت که سیدالشهدا(ع) را به قتل برسانند و اگر این موضوع دیده نشود آیا می توان حادثه کربلا را تحلیل کرد و می توان گفت که اینها افرادی بی مذهب و بی دین و بی اعتقاد بودند و پیامبر نمی شناختند در صورتی که اینگونه نبود.
نقشه بنی امیه نابود کردن اصل اسلام بود که حتی قرآن و کعبه باقی نماند
صاحب امتیاز ماهنامه خیمه با ابیان اینکه اگر قرار است حادثه کربلا درک شود نیاز است تا کل مسیری که بعد از رسالت پیامبر(ص) اتفاق افتاد و وقایعی که در دوران خلیفه دوم شروع شد و اوج آن در دوران خلیفه سوم و موضع گیری های معاویه و پرده دری های یزید باید دیده شود، خاطرنشان کرد: ساده انگاری است که اینگونه فکر شود که نقشه بنی امیه محدود کردن اسلام بود و تاریخ بیان می کند که نقشه آنان نابود کردن اصل اسلام بود که حتی قرآن و کعبه باقی نماند.
وی در ادامه با بررسی جنایت های یزید در سه سال دوران خلافت خود گفت: یزید، اسلام، خدا و وحی را در آن زمان انکار کرد که بنی هاشم این دروغ ها را ساخته است که در این مقطع امام حسین(ع) وارد میدان می شود و شما اگر این مسیر را در نظر نگیرید که کوفیان اعلان آمادگی کردند و اگر سیدالشهدا(ع) در این مقطع به کوفه نمی آمد در تاریخ ثبت می شد که با وجود آمادگی بسیاری از کوفیان جرا امام حسین(ع) نیامد و این سؤال در تاریخ می ماند.
اگر فضای اجتماعی، سیاسی، فکری و فرهنگی واقعه عاشورا درک نشود درک عاشورا ناقص است
استاد حوزه و دانشگاه با اشاره به این مطلب که اگر فضای اجتماعی، سیاسی، فکری و فرهنگی واقعه عاشورا درک نشود درک عاشورا ناقص است، تصریح کرد: در عین حال اگر نسبت عاشورا با ظهور درک نشود درک عاشورا هم ناقص است و دعای ندبه با این مبنا است که می خواهد این شناخت را به انسان بدهد که زاری برای امام زمان(عج) باشد اما از حضرت آدم شروع می کند و اگر شما مسئله ظهور را در این معادله نیاورید قضیه کربلا درک نمی شود.
صاحب امتیاز ماهنامه خیمه در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به نقش آفرینی های حضرت زینب(س)در پیام رسانی عاشورا و سخنرانی تأثیرگذار ایشان در مجلس یزید گفت: تعیبر زیارت شریفه ناحیه مقدسه آن است که که« بَعْدَالْعِزِّ مُـذَلَّلاتٍ» و حضرت زینب(س) در حالی که اسیر است و برادرش کشته شد و تنهایی و قربت دارد اما در برابر متلگ پرانی یزید می گوید«ما رأيت الا جميلاً"».
وی با اشاره به این مطلب که اگر در معادله و محاسبات حضرت زینب(س) محاسبات دیگری نباشد کجای کربلا زیبا است، ابراز کرد: در واقع محاسبات و معادلات غیر مادی سبب زیبایی عاشورا برای حضرت زینب(س) شده است و پارامتر و عنصر دیگری در واقعه کربلا وجود دارد که سبب زیبایی آن شده است.
حجت الاسلام زائری ادامه داد: مسخره کردن حضرت زینب(س) از سوی یزید با محاسبات مادی درست بود اما وقتی ایمان به غیب اضافه می شود قضیه متفاوت می شود همانطور که در مسائل دینی و اعتقادی ما در زندگی اگر ابدیت در نظر گرفته نشود خیلی از رفتارها و مناسبات عوض خواهد شد.
وی افزود: حضرت زینب(س) همه چیز را تحمل کرد و به حساب خدا گذاشت که اگر خدا در نظر گرفته نشود معنایی ندارد و در حادثه کربلا اگر فقط بخواهیم با محاسبه مادی آن تصویر را نگاه کنیم یک صحنه جنایت و خون و غارت و اسیری که زیبا نیست و جز این است چرا که حضرت زینب(س) موضوعی را می بیند که قابل مشاهده برای دیگران و یزید نیست.
صاحب امتیاز ماهنامه خیمه ادامه داد: در واقع حضرت زینب(س) در مجلس یزید واقعه عاشورا را با فاصله می بیند که بعد از 1400 سال امروز در محرم در دنیا چه خبر است و چه اتفاق هایی در این ماه در جهان می افتد.
زیارت ناحیه مقدسه کلید برای فهم عاشورا است
وی با بیان اینکه مقدمه جهانی شدن دعوت امام زمان(ع) جهانی شدن مظلومیت امام حسین(ع) است، تصریح کرد: وقتی امام زمان (ع) ظهور می کنند قرار است خودشان را معرفی کنند و در عین حال در روایات ما آمده است که همه مردم دنیا در زمان ظهور اسم امام حسین(ع) را شنیده اید و وصف او را می دانند و اینها نقشه خداوند است.
مسؤل سابق هفته نامه خانه با اشاره به این مطلب که زیارت ناحیه مقدسه کلید برای فهم عاشورا است، تصریح کرد: امام حسین(ع) کشته شد تا ما زنده بمانیم و خانواده او اسیر شدند تا ما اسیر نباشیم چرا که اینها افسانه نیست و تا حقیقتی نباشد شعله آتش آن بعد از 1400 سال نمی ماند و بزرگترین حقانیت در این مکتب ماندگاری و دوام آن تا به امروز است.
این استاد نویسنده و منتقد فرهنگی با اشاره به مواجه های متفاوت پیامبران و ائمه اطهار(ع) در دوران خود برای روشنگری امت گفت: هر زمانی به اقتضای شرایط هر فردی مأموریت های متفاوت داشته است در عین حال اصل مأموریت پیامبر(ص) هدایت و اصل هدف دین از بین بردن جهل است.
صاحب امتیاز ماهنامه خیمه با اشاره به این مطلب که حادثه کربلا از طرف یاران امام حسین(ع) نقل نشده است چرا که آنها شهید شدند،اظهارکرد: در واقع همه نقل های کربلا از طرف سپاه یزید است و آنها به آزادگی و رشادت های امام حسین (ع) و یارانش در حادثه کربلا اعتراف دارند.
این نویسنده و متقد فرهنگی با اشاره به مواجه مثبت ائمه اطهار(ع) در مقابل کسانی که به آنها فحش و ناسزا می گفتند و در عین حال با آنان مدارا می کردند، گفت: در حالی که در شرایط فعلی آنقدر ما تند هستیم که اجازه نمی دهیم افرادی حرف بزنند و یا فکر کنند و یا سوالی به ذهن افراد بیاید و این درحالی است که رفتار مداراگونه ائمه اطهار(ع) حقیقت است که سبب ماندگاری آنها شده است و این امر افسانه نیست و رفتار آنان دلیلی برای دعوت به اسلام بوده است.
وی با اشاره به این مطلب که بعد از انقلاب ما فکر کردیم که آخوندها باید راجع به پلورالیسم حرف بزنند و امام جماعت و آخوند مسجدی را تحقیر کردیم و از طرفی فکر کردیم همه خانم ها باید چادر بپوشند و زن خانه دار را تحقیر کردیم، تصریح کرد: به همین دلیل شرایط امروز اینگونه شد در حالی که همین آخوندها در قبل از انقلاب در محله دین را تببین می کردند و با آغوش باز برای جوانان پناه بودند که اگر انقلاب پیروز شد سهمی از آن مربوط به مرحوم کافی و راشد است.
وی با تأکید براین مطلب که دین پیشنهاد است چرا که گفته شده است« قَدْ تَبَیَّنَ الرُّشْدُ مِنَ الْغَیِّ» خاطرنشان کرد: دعوت انبیاء این است که ای انسان ما یک پیشنهاد بهتر از دیگران داریم و این را قبول کنید چرا که دین چماق و زور و کتک و دگنک نیست چرا که انسان ها تا رفتارهای درست نبییند جذب دین نمی شوند.
مرجع : خبرگزاری رضوی