تاریخ انتشار
شنبه ۲۱ مهر ۱۳۹۷ ساعت ۰۹:۳۶
۰
کد مطلب : ۳۳۷۲۰
انسیه خزعلی، در نشست« اربعین تجلی گاه آموزه های قرآن»:

اربعین به معنی چهل روز تمرین تاب‌آوری است

اربعین به معنی چهل روز تمرین تاب‌آوری است
انسیه خزعلی، نویسنده و استاد دانشگاه الزهراء در نشست «اربعین تجلیگاه آموزه‌های قرآن»، که عصر دیروز چهارشنبه ۱۸ مهر ماه در سالن جلسات معاونت قرآن و عترت برگزار شد، گفت: در قرآن کریم چهار مورد به‌صورت صریح نام اربعین آمده است که همه آنها اشاره به کمال انسان بعد از چهل سال به معنی کمال یافتن، باتجربه شدن و به مرحله رشد رسیدن دارد.
خزعلی  با اشاره به اینکه اربعین، نوید زنده بودن و پایداری نهضت حسینی است، افزود: مساله دیگر را می توان به تواتر و کثرتی که از واژه اربعین برداشت می‌شود نام برد. نشان‌دار شدن و ملکه شدن  که یک روحیه تقوایی در انسان ایجاد می‌کند از دیگر مواردی است که میتوان به اشاره کرد.
وی با اهمیت دانستن عدد چهل افزود: همچنین در آیات و روایات در زمینه خیر و شر، عدد چهل بارها مطرح شده است. به عنوان مثال  کسی که غیبت کند تا چهل روز نماز و روزه‌اش قبول نیست، مگر اینکه حلالیت بطلبد و بخشیده شود.
خزعلی باطرح این سوال که چرا این اندازه بر چهل تاکید شده است؟ اظهار داشت: تکرارها در قرآن برای این است که بگوید ما بنده هستیم و به جای دیگری غیر از این دنیای فانی تعلق داریم و اگر چیزی در ما و دنیای ما تکرار می‌شود برای این است که بتوانیم بر مبنای آن تقوا را در خود نهادینه و تقویت کنیم. 
این استاد دانشگاه الزهراء بیان کرد: اربعین به معنی چهل روز تمرین تاب‌آوری است. تمرین بسیاری از خُلقیات و مسائل تربیتی است. البته توجه به این نکته ضروری است که خیلی از چله‌های ما اگر در مسیر نباشد، کمیت‌هایی است که کیفیت را فدا می‌کند.
 
مرجع : مهر
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما