تاریخ انتشار
سه شنبه ۹ بهمن ۱۳۹۷ ساعت ۱۲:۴۲
۰
کد مطلب : ۳۴۶۷۴
عضو هیئت علمی دانشنامه جهان اسلام:

ظاهرسازی در امر تبلیغ، آسیب جدی در جذب نسل جوان به مباحث دینی است

ظاهرسازی در امر تبلیغ، آسیب جدی در جذب نسل جوان به مباحث دینی است
دکتر محسن معینی در نشست تخصصی «روش ها و آسیب های تاثیر قرآن بر فرهنگ عامه»که در سالن جلسات دفتر تبلیغات اسلامی برگزار شد، با بیان اینکه امروزه مظاهر و جلوه های آشنایی دینی در سطح فضای مجازی، رادیو و تلویزیون برای نسل جوان صورت می گیرد، اظهار کرد: تاثیر و حضور قرآن را می توان در شعر و ادبیات فارسی، قصه ها، ترانه ها، مثل ها، چیستان ها، شوخی ها، ترانه ها و لالایی ها، اذکار و ادعیه و ... که تمامی مظاهر بیرونی فرهنگ عامه هستند، جستجو کرد.

وی افزود: در بسیاری مواد ما شاهد هستیم که مثل ها، چیستان ها، اشعار، ترانه ها ریشه قرآنی دارند که در فرهنگ و گفتگو های روزانه مردم جاری و ساری هست مانند آیه «کن فیکون» که البته به مرور زمان این آیه مبارکه در کاربرد تمثیلی خود معنای دیگری با عنوان «زیر و رو شدن» پیدا کرده است در حالیکه معنای حقیقی آن چیزی دیگری می باشد.

عضو هیئت علمی دانشنامه جهان اسلام ادامه داد: ابتدا باید ما در مورد درستی یا نادرستی برخی از اشکال استفاده از آیات قرآنی در فرهنگ عامه مانند ماشین نوشت های قرآنی بحث کنیم و به کندوکاو بپردازیم که آیا این کار صحیح است یا خیر و در مرحله بعد میزان تاثیرگذاری آن را در جذب مخاطبان جوان بسنجیم.

وی با اشاره به شرایط فکری و اجتماعی جوان امروز عنوان کرد: برای اینکه بتوانیم نسل جوان را به مباحث قرآنی آشنا کنیم و به نحوی معرفت دینی را در آنان افزایش دهیم باید به زبان هنر و روانشناسی متوسل شویم، امروز دیگر جوان با شیوه های قدیمی و کلیشه ای به مباحث قرآنی و تاثیرات آن جذب نمی شود.

وی یکی از آسیب های مغفول ماندن معرفت دینی در نسل جوان و کم رنگ شدن آن را، ظاهر سازی  و ظاهرگرایی در انتشار و بیان مفاهیم قرآنی و برنامه های ترویجی دانست و گفت: امروز به صرف تکرار آیات و پخش برنامه های قدیمی نمی توان نسل جوان را با قرآن مانوس کرد، بلکه باید شیوه های نوین و غیر مستقیم تری را در دستور کار قرار داد.

وی تصریح کرد: صرف نوشتن آیات بر روی دیوار و پلاکارد در سطح شهر نمی توان جوان را جذب کرد بلکه باید کار هنری فاخر و ارزنده ای صورت بگیرد مانند استفاده از زبان شعر یا همراه شدن متن آیات با ترجمه آن که مخاطب بفهمد معنای این آیه منقوش بر دیوار چه چیزی هست که بعد توان تعمق و تامل در آن را نیز پیدا کند.

معینی با تاکید بر نقش صدا و سیما در ترویج فرهنگ قرآنی در زندگی روزانه و فرهنگ عامه مردم عنوان کرد: به نظر بنده عملکرد امروز رادیو قرآن و شبکه قرآن برای جذب جوان امروزی قابل قبول نیست، این دو رسانه برای افرادی که با قرآن آشنایی دارند بسیار هم خوب است اما برای افرادی که شناخت دقیقی از قرآن ندارند و تازه می خواهند با آن انس و الفت بگیرند، هیچ برنامه و طرح جذابی ندارد.

وی افزود: رسانه های صوتی و تصویری باید به کمک زبان هنر و روانشناسی دست به تولیدات هنری بزنند گه بتواند به زبان داستانی و غیر مستقیم مفاهیم و ارزش های قرآنی را به نسل جوان منتقل کند.
 
 
مرجع : خبرگزاری رضوی
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما