کد مطلب : ۳۴۸۰
2 زائر عتبات عاليات ماهانه در مرز فوت ميكنند
وی افزود: «آنچه مسلم است اين طور نيست، عراقيها در ورودي و خروجي زائران ابتدا زائران عراقي را پذيرش ميكنند و در نهايت اگر وقتي وجود داشته باشد، زائران ايراني را از مرز عبور ميدهند.»
مسئول نمايندگي شمسا* در استان ايلام با اشاره به اين كه «تعدادي از زائران از 5 الي 6 نيمه شب در مرز مهران آمده و از ساعت 8 صبح نيز در پايانه هستند»، تصريح کرد: «اين زائران بايد تا ساعت 18 تا 19 منتظر بماند تا عراقيها به آنها اجازه ورود دهند.»
وی با تأكيد بر اين كه «عراقيها موظفند روزانه 40 كاروان بپذيرند»، بيان کرد: «عراقيها بعضي روزها به بهانه مختلف همانند قطعي برق، خرابي سيستم و بهانههاي ديگر از پذيرش زائران امتناع ميكنند.»
منصوري خاطرنشان کرد: «در پايانه هر كس كار خود را انجام ميدهد و شمسا كه زير نظر سازمان حج و زيارت است، نيز كار هماهنگي، آمارگيري و غيره را انجام ميدهد.»
مسئول نمايندگي شمسا در استان ايلام در پاسخ به اين پرسش كه براي زائراني كه ساعتها در مرز سرگردان هستند، سازمان حج و زيارت چه امكاناتي در نظر گرفته است؟ گفت: «زائران در يك زائرسراي موقت كه ظرفيت 13 كاروان را دارد از ساعت 3 تا 8 صبح استراحت ميكنند و سپس عازم مرز ميشوند.»
وي ادامه داد: «ما به زائراني كه از طريق حج و زيارت به عتبات عاليات اعزام ميشوند، امكاناتي در حد نياز ميدهيم تا دچار مشكل نشوند و از مرز گذر كنند.»
منصوري افزود: «كنسرو، تن ماهي، نان، آب و ناهار مختصري نيز براي آنها فراهم ميكنيم و براي افرادي كه شب را در پايانه هستند، صبحانه تهيه ميكنيم.»
وي در پاسخ به اين پرسش كه در زائرسرا چه امكاناتي براي زائران وجود دارد؟، بیان کرد: «13 كاروان ميتوانند از اين مكان استفاده كنند و امكاناتي نيز در حد نياز همانند حمام و پتو و غيره وجود دارد.»
به گفته مسئول نمايندگي شمسا در استان ايلام، يك عده از مردم وام گرفتهاند تا زائرسرا احداث كنند، آنها بهانهشان اين است كه شركت شمسا مانع درآمد آنها شده و آنها نميتوانند وامهايي كه در اين خصوص دريافت كردهاند را پرداخت كنند؛ به همين دليل آنها ميخواهند كه شمسا مانع از فعاليت آنها در مرز نشود و زائران از زائرسراهاي آنها استفاده كنند.
منصوری در خصوص سرويسهاي بهداشتي زائرسراها گفت: «مشكلي در اين خصوص وجود ندارد و تمامي زائران راضي هستند، شما ميتوانيد در اين خصوص از زائران سوال كنيد اگر كسي مشكلي داشت ما حتماً مرتفع ميكنيم.»
وی با بيان اين که «بيشتر زائراني كه در مرز متوقف ميشوند، انفرادي هستند» تصریح کرد: «زائران حج و زيارت توسط شمسا ساماندهي و به آنها خدمات لازم داده ميشود و همچنين بيمه، حفاظت زائران و وسايل نقليه آنها را نيز فراهم ميكنيم.»
مسئول نمايندگي شمسا در استان ايلام به تغيير مرزبانان عراقيها اشاره كرد و ادامه داد: «چند روزي است كه كاروانها در مرز بيشتر معطل ميشوند، قبلاً اينگونه نبوده بعضي از كاروانها كه از طريق حج و زيارت به عتبات اعزام ميشوند، نهايتاً يك شب در مرز ميمانند ولي زائران انفرادي بعضاً 5 الي 6 روز هم در مرز معطل ميشوند.»
منصوري در پاسخ به اين پرسش كه هنگامي كه زائران شب را در پايانه ميمانند چه امكاناتي به آنها ميدهيد؟، گفت: «خودشان در مرز ميمانند و گرنه بايد به شهر مهران بازگشته و شب را در مهمانسرا سپري كنند اما خود زائران دوست دارند، در مرز بمانند و در نمازخانه استراحت کنند.»
وي در خصوص تفتيش بدني زائران در مرز گفت: «تفتيش بدني به صورت گزينشي انجام ميشود و همچنين انگشتنگاري نيز معمولاً از قشر جوان و افرادي كه چهره حزباللهي و يا روحاني دارند، انجام ميشود.»
مسئول نمايندگي شمسا در استان ايلام با اشاره به حضور زائران انفرادي در مرز، بیان کرد: «برخي مسئولان اين كاروانها زائران را برخي مواقع وسط راه رها كرده و علت اين امر را نبود پول و یا اعلام این موضوع که برايشان منفعتي نداشته، اعلام ميكنند.»
منصوري با اشاره به اینکه «عراقيها با كوچكترين بهانه ايرانيها را مورد ضرب و شتم و اهانت قرار ميدهند»، افزود: «بعضي مواقع تلفن همراه زائران را نيز ميگيرند و بر سر كوچكترين اعتراضي كه زائران انجام دهند، آنها را مورد آزار و اذيت قرار ميدهند.»
وي به يكي از زائران كه روحاني و عازم عتبات عاليات بود اشاره كرد و ادامه داد: «اين زائر به عراقيها ميگويد، چرا از ما انگشتنگاري ميكنيد ما با شما اين كار را در كشورمان نميكنيم؛ عراقيها واكنش نشان داده و گفتهاند، شما حرف سياسي زديد و وي را از مرز به كشور بازگردانندهاند.»
مسئول نمايندگي شمسا در استان ايلام تصريح کرد: «هفته 2 تا 3 بار بر سر موضوعات مختلف زائران را به كشور باز ميگردانند.»
منصوری خاطرنشان كرد: «زائري داشتهايم كه عراقيها پس از خواندن نماز او را مورد مؤاخذه قرار داده و به او گفتهاند مگر اينجا نمازخانه است و سپس زائر را كتك زده و به شدت آزار دادهاند، البته نيروهاي خوب نيز در بين عراقيها وجود دارد.»
وی در خصوص اورژانس و خدمات درماني گفت: «اورژانس در شب خدمات نميدهد و در روز هم معمولاً خيلي كم خدمات ارائه ميكند.»
مسئول نمايندگي شمسا در استان ايلام افزود: «يكي از مشكلات در مرز عدم هماهنگي است؛ باید پايانه يك مديريت واحد داشته باشد كه بسياري از مشكلات حل شود.»
منصوری در خصوص مشكلي كه زائران در مرز براي دادن حق خروج دارند؟، بيان کرد: «برخي مواقع بانك دير باز ميكند و زائران مدت زيادي معطل ميشوند.»
وی در خصوص آب آشاميدني زائران خاطرنشان کرد: «قرار است سردخانهاي در مرز مهران قرار گيرد، و سپس با تريلي آب منتقل شود و ما آن را به صورت قالبهاي يخ براي زائران ارسال كنيم.»
مسئول نمايندگي شمسا در استان ايلام در پاسخ به اين پرسش كه اعلام شده به زائران آب معدني داده ميشود؟ گفت: «قرارداد ما با عراقيها اينگونه بوده ولي در عمل اجرايي نميشود.»
منصوری اضافه كرد: «ما ناظر به عراق ميفرستيم چون ناظرها مشكلات را منعكس ميكنند، عراقيها برخي از آنان را زنداني ميكنند البته بسياري از ناظران ما را تهديد هم ميكنند.»
وی خصوص كيفيت غذا گفت: «ما در كربلا آشپزخانه مركزي داريم ولي در "كوت" از غذا خيلي رضايت نداريم.»
مسئول نمايندگي شمسا تصريح كرد: «يكي از زائران در آن سوي مرز لباس بسيجي پوشيده بود كه توسط عراقيها دستگير شد.»
منصوری افزود: «برخي از زائران نيز كه از طريق سازمان حج و زيارت به عراق اعزام ميشوند، ناپديد ميشوند، معمولاً خود اين افراد از كاروان جدا و به كشور ديگري مهاجرت ميكنند.»
وی خاطرنشان كرد:«به سوي بعضي افراد نيز سگ فرستاده تا آنها را بو كرده تا اگر با خود مواد مخدر حمل ميكنند، مشخص شود.»
* شركتي كه با سازمان حج و زيارت براي اعزام زائران به عتبات عاليات قرار داد دارد.
مرجع : خبرگزاری فارس