کد مطلب : ۴۵۲۵
نویسنده کودک و نوجوان:
ادبيات عاشورايي كودكان در حوزه پژوهش ضعف دارد
خیمه، محمد ميركياني گفت: «ادبيات كودك و نوجوان از حيث ادبيت متن تفاوتي با ادبيات بزرگسال ندارد؛ از اين رو واقعه عاشورا و اساسا هر موضوع ديگري مشروط بر آنكه جنبههاي تكنيكي و هنري اثر فداي جاذبه فطري موضوع نشود، قابليت طرح و بحث در ادبيات كودكان را دارند.»
نويسنده كتاب كودكانه "پند و قند" افزود: «واقعه عاشورا از آن دست موضوعاتي است كه ميتواند حضوري مؤثر در ادبيات كودكان داشته باشد، اما اگر ميبينيم چنين نيست و نويسندههاي ما تاكنون كمتر به سراغ آن رفتهاند و يا اگر هم چيزي در اين زمينه نوشتهاند، فاقد جنبههاي زيباييشناسانه آثار ادبي طراز اول است، بايد مشكل را در جاي ديگري جستوجو كرد.»
وي بیان کرد: «متأسفانه بخش بزرگي از وقايع عاشورا از دسترس مردم به دور مانده و تلقي رايج ما اين است كه ظهر عاشورا همه چيز تمام ميشود، در صورتي كه آن موقع تازه شروع ماجراست.»
ميركياني با بيان اينكه «نوجوانان ما توانايي بالايي در فهم مطالب تحليلي دارند»، تصریح کرد: «رسانهها سطح شعور و درك كودكان و نوجوانان را بسيار بالا بردهاند و آنها به خوبي ميتوانند با رمانهاي تحليلي رابطه برقرار كنند، اما به گمان من براي مخاطبان كودك طرح ابعاد عاطفي واقعه عاشورا از بيان جنبههاي تحليلي و عميقتر آن سودمندتر است.»
این نویسنده کودک با تأكيد بر اهميت چگونگي طرح مسئله براي مخاطبان كودك خاطرنشان کرد: «قدرت تأثيرگذاري واژهها بيپايان است و اگر نويسندهاي بر اين توان بيپايان احاطه داشته باشد ميتواند به صورتي واقعه عاشورا را براي كودكان طرح كند كه اثرش خيلي تلخ نشود.»
وی آشنايي دقيق نويسنده با تاريخ حادثه كربلا را لازمه خلق آثار ادبي عاشورايي براي كودكان دانست و گفت: «اگر اين آشنايي وجود نداشته باشد نتيجه اين ميشود كه گاهي ميبينيم در فيلمها كوهها و نخلستانهاي كوفه را نشان ميدهند، اما نويسنده آگاه ميداند كه كوفه يك شهر بوده كه نه كوهستاني داشته و نه نخلستاني است.»
میرکیانی يكي از شيوههاي مناسب پرداختن به واقعه عاشورا در ادبيات كودكان را طرح غيرمستقيم اين مساله عنوان كرد و افزود: «براي مردم ما كه به صورت طبيعي با واقعه عاشورا آشنايي دارند، شايد داستانهاي امروزي كه به صورت نمادين به واقعه عاشورا بپردازند، جاذبه بيشتري داشته باشد.»
به گزارشنويسنده كتاب كودكانه "پند و قند" افزود: «واقعه عاشورا از آن دست موضوعاتي است كه ميتواند حضوري مؤثر در ادبيات كودكان داشته باشد، اما اگر ميبينيم چنين نيست و نويسندههاي ما تاكنون كمتر به سراغ آن رفتهاند و يا اگر هم چيزي در اين زمينه نوشتهاند، فاقد جنبههاي زيباييشناسانه آثار ادبي طراز اول است، بايد مشكل را در جاي ديگري جستوجو كرد.»
وي بیان کرد: «متأسفانه بخش بزرگي از وقايع عاشورا از دسترس مردم به دور مانده و تلقي رايج ما اين است كه ظهر عاشورا همه چيز تمام ميشود، در صورتي كه آن موقع تازه شروع ماجراست.»
ميركياني با بيان اينكه «نوجوانان ما توانايي بالايي در فهم مطالب تحليلي دارند»، تصریح کرد: «رسانهها سطح شعور و درك كودكان و نوجوانان را بسيار بالا بردهاند و آنها به خوبي ميتوانند با رمانهاي تحليلي رابطه برقرار كنند، اما به گمان من براي مخاطبان كودك طرح ابعاد عاطفي واقعه عاشورا از بيان جنبههاي تحليلي و عميقتر آن سودمندتر است.»
این نویسنده کودک با تأكيد بر اهميت چگونگي طرح مسئله براي مخاطبان كودك خاطرنشان کرد: «قدرت تأثيرگذاري واژهها بيپايان است و اگر نويسندهاي بر اين توان بيپايان احاطه داشته باشد ميتواند به صورتي واقعه عاشورا را براي كودكان طرح كند كه اثرش خيلي تلخ نشود.»
وی آشنايي دقيق نويسنده با تاريخ حادثه كربلا را لازمه خلق آثار ادبي عاشورايي براي كودكان دانست و گفت: «اگر اين آشنايي وجود نداشته باشد نتيجه اين ميشود كه گاهي ميبينيم در فيلمها كوهها و نخلستانهاي كوفه را نشان ميدهند، اما نويسنده آگاه ميداند كه كوفه يك شهر بوده كه نه كوهستاني داشته و نه نخلستاني است.»
میرکیانی يكي از شيوههاي مناسب پرداختن به واقعه عاشورا در ادبيات كودكان را طرح غيرمستقيم اين مساله عنوان كرد و افزود: «براي مردم ما كه به صورت طبيعي با واقعه عاشورا آشنايي دارند، شايد داستانهاي امروزي كه به صورت نمادين به واقعه عاشورا بپردازند، جاذبه بيشتري داشته باشد.»
مرجع : خبرگزاری فارس