تاریخ انتشار
دوشنبه ۱۶ دی ۱۳۸۷ ساعت ۱۸:۱۶
۰
کد مطلب : ۴۶۱۷

تور مراسم تاسوعا در ابيانه و عاشوراي يزد برگزار مي‌شود

تور مراسم تاسوعا در ابيانه و عاشوراي يزد برگزار مي‌شود
به گزارش خیمه، اين تور از 17 تا 19 دي ماه توسط آژانس مسافرتي پاتريس ترتيب داده شده و علاقه‌مندان به شركت در آن به دو شهر ابيانه و يزد سفر مي‌كنند.

در ابيانه مراسم چغ چغه زني در ابيانه، کوه و مسجد حاجتگاه، محله خانقاه، آتشکده هارپاک، مسجد پرزله، درب مسجد جامع، امامزاده بازديد مي‌شود.

همچنين در شهر يزد نيز بزرگترين مراسم نخل کشي، دخمه، آتشکده يزدان، مسجد جامع، محله فهادان، ميدان اميرچخماغ، و چک چک مورد توجه قرار مي‌گيرد.

وسيله نقليه توريستي (اتوبوس مان يا اسکانيا)، هتل 4 ستاره، صبحانه، ناهار، عصرانه، راهنما، بيمه و وروديه از جمله خدمات اين تور است.

عاشورا در ابيانه
عاشوراي روستاي ابيانه به دليل تاثير آيين سووشون (سوگ سياووش ) با عاشوراهاي ديگر در ايران تفاوت دارد؛ مردم، نخل 60 ساله ابيانه را چند روز پيش از تاسوعا بيرون مي‌آورند و در روز عاشورا با كمك چهار دسته بزرگ چوبي‌اش، در شهر حركت مي‌دهند.

اين نخل متناسب با ابعاد كوچه‌هاي ابيانه طراحي شده است؛ نخل‌گرداني در ابيانه به مراسم سووشون كه در آن چادر حامل جنازه سياوش را دور شهر مي‌گرداندند، باز مي‌گردد.


عاشورا در يزد
آيين سوگواري‌هاي محرم در استان يزد باشكوه‌ترين آيين‌هاي سوگواري بر سيد و سالار شهيدان حضرت امام حسين(ع) و ياران ارجمندشان است.

يكي از آيين‌ها و مراسم ويژه ماه محرم كه در تمام نقاط يزد برگزار مي‌شود، آيين «نخل‌بندي و نخل‌گرداني» است.

نخل از جنس چوب است و آن را به شكل برگ درخت و يا سرو مي‌سازند؛ معمولا وزن نخل زياد است و جابه‌جا كردن آن نياز به كمك ده‌ها نفر دارد.

نخل را به عنوان تابوت «سيدالشهدا(ع)» يا نمادي از تابوت شهداي كربلا مي‌شناسند و ريشه سنتي كهن دارد؛ مردم يزد در گويش محاوره‌اي به آن «نقل» مي‌گويند و معتقدند كه «نخل» يا «نقل» نشاني از اقامت برافراشته شهدا است.
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما