تاریخ انتشار
سه شنبه ۲۹ بهمن ۱۳۸۷ ساعت ۱۳:۲۵
۰
کد مطلب : ۵۵۷۸

آيينهاي تعزيه در شهرستان‌هاي استان اصفهان برگزار شد

آيينهاي تعزيه در شهرستان‌هاي استان اصفهان برگزار شد
 به گزارش خیمه، مراسم آييني "نينواي اريسمان" که نوعي تعزيه‌گرداني است، امسال نيز همزمان با اربعين حسيني در اريسمان نطنز برگزار شد.

در اين آيين که روايتگر حادثه غمبار نينواست، صحنه‌هاي شهادت حضرت امام حسبن(ع) تا اسارت بردن اهل بيت آن حضرت را براي خيل عظيمي از مشتاقان تعزيه به نمايش گذاشت.

در حاشيه ميدانگاه تعزيه زميني به مساحت هفت هزار مترمربع به ساخت نمونکهاي تل زينب، خميه گاه حسين(ع) و شهر علقمه و نخلستانهاي کربلا اختصاص يافته بود و روايتگر اين حادثه غمبار را نيز به تبعيت از حضرت زينب کبري(س)، بانويي برعهده داشت.

اريسمان از توابع شهرستان نطنز، با قدمت شش هزار ساله به عنوان يکي از نخستين مناطق صنعتي جهان، منطقه اي باستاني است که به ثبت ميراث فرهنگي رسيده است.

اين منطقه از يک سو با مرقد مطهر امامزاده آقا علي عباس(ع) بادرود نطنز که امروز نيز پذيراي جمع زيادي از زايران و هياتهاي مذهبي و دستجات سينه زني بود، نزديک و همجواري دارد.

ازسوي ديگر گزارش رسيده از شهر نوش آباد از توابع آران و بيدگل نيز حاکيست ، امروز نيز آيين تعزيه در جوار نمايشگاهي با عنوان "از غدير تا قتلگاه" در محوطة اي وسيع با حضور جمع زيادي از قشرهاي مختلف مردم برگزار شد.

در اين نمايشگاه که امسال به همت جمعي از جوانان علاقه مند به خاندان اهل بيت(ع) با طرز باشکوهي ، گسترده تر از سال گذشته در چندين غرفه ساخته شده، وقايع و صحنه هاي کربلا بصورت ساخت مجسمه و نمونک در فضايي معنوي و با نورپردازي جذاب به نمايش گذاشته شده است.

اين نمايشگاه علاوه بر بازديد جمعي زيادي از مردم منطقه، همزمان با اربعين حسيني مورد توجه عده اي از خبرنگاران رسانه ها و مطبوعات قرار گرفت.

يکي از دست اندرکاران برپايي نمايشگاه از غدير تا قتلگاه گفت: «اين نمايشگاه که از سوي انجمن فعالان توسعه گردشگري نوش آباد با کمک مردم بصورت خودجوش از اول محرم امسال تاکنون برپا شده، تاکنون مورد بازديد بيش از 500 هزار نفر بازديد کننده قرار گرفته است.»

حسين ميرزا جاني نوش آبادي افزود: «در اين نمايشگاه که در مساحتي بالغ بر يکهزار متر مربع و در 20 غرفه برپا شده ، موضوعات مختلف وقايع تاريخي صدر اسلام تا صحنه کربلا و در انتها خرابه شام، اسارت خاندان عصمت و طهارت(ع) را بصورت نمادين و ساخت نمونک به نمايش گذاشته شده است.»
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما