تاریخ انتشار
يکشنبه ۲۵ آذر ۱۳۸۶ ساعت ۱۸:۲۶
۰
کد مطلب : ۵۷۰

کتاب مصور تاریخی «سیر نبی» در ترکیه منتشر شد

 به گزارش خیمه، این کتاب که در اواخر قرن هشتم هجری قمری به دستور سلطان "برقوق" مملوک مصر و به قلم فردی به نام "دریر" به زبان ترکی تالیف شده، با تلاش خانم دکتر "زرن تانیندی" گردآوری و شرحی بر آن نوشته شده است. انتشارات حریت کتاب را در پنج هزار نسخه در ترکیه چاپ و منتشر کرده است.

دویست سال پس از نوشته شدن این کتاب تاریخی، "مراد سوم" سلطان عثمانی دستور داد تا آن را مصور کرده و تصاویری مناسب با متن برای آن ترسیم کنند.

در کتاب "سیر نبی" که فقط پنج مجلد آن تا به امروز باقی مانده، زندگی پیامبر اسلام به تفصیل بیان شده است. همچنین هفتصد تصویر مینیاتور (الهام گرفته شده از مینیاتور ایرانی و در مواردی با اشعار فارسی در حاشیه تصاویر) در لابلای متن کتاب گنجانده شده است. این کتاب در هنر اسلامی منحصر به فرد است و به همین دلیل توجه بسیاری از محققان را به خود جلب کرده است. اما تنها کسی که به تفصیل درباره آن به تحقیق پرداخته، دکتر زرن تانیندی است.

نسخه‌های خطی این کتاب به ترتیب جلد یک ، دو و شش در موزه "توپ قاپی" استانبول نگهداری می‌شود. جلد سوم در کلکسیونی در نیویورک است و جلد چهارم آن در کتابخانه "چیستر بیتی دوبلین" قرار دارد. از جلد پنجم تاکنون خبری در دست نیست.

زرن تانیندی دارای کتابها و مقالاتی در زمینه هنر جلدسازی در اسلام است که در داخل و خارج منتشر شده است. تحقیقات او درباره کتاب سیر نبی شامل بررسی هویت و شخصیت نویسنده، ویژگی ادبی او، اسناد ثبت شده درباره اثر، وضعیت فعلی جلدهای سیر نبی، ویژگی سبک آن، هنرمندانی که در نقاشی آن نقش داشته‌اند و وضعیت هنر نگارگری در زمان تحریر اثر است.

همچنین در پایان کتاب فهرست موضوعات تصاویر مندرج در کتاب آورده شده است. مجموعه حاضر دارای هشتاد و هشت اثر مینیاتور برگزیده از میان ششصد و هفتاد مینیاتور کتاب "سیر نبی" است.
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما