تاریخ انتشار
يکشنبه ۲۷ ارديبهشت ۱۳۸۸ ساعت ۲۱:۲۳
۰
کد مطلب : ۶۶۹۱
نتایج انتخابات پارلمانی کویت؛

۹کرسی برای شیعیان

۹کرسی برای شیعیان
اسلام‌گرایان سنتی تحت عنوان «ائتلاف سلفی اسلامی» تنها موفق شدند ۲کرسی را تصاحب کنند؛‌ در حالی که در دوره قبل ۴کرسی را در اختیار داشتند. همچنین «جنبش قانون اساسی» درحالی که دوره پیشین پارلمان با ۳کرسی حضور داشت، در این دوره به ۱کرسی بسنده کرد.

خبرگزاری‌های رسمی کویت اعلام کردند که برای نخستین‌بار در تاریخ انخابات کشور، زنان علاوه بر داشتن حق رأی، نامزد هم شده بودند که در این میان ۴زن به نام‌های «معصومه المبارک»، «سلوی الجسار»، «اسیل العوضی» و «رولا الدشتی» به پارلمان راه یافتند.

در مقابل شیعیان که در دوره پیشین ۵کرسی را در اختیار داشتند، ‌در این دوره از انتخابات به ۹کرسی دست یافتند.

دراین دوره از انتخابات کویت ۲۱۰نامزد بر سر ۵۰ کرسی با هم به رقابت پرداختند که در این میان ۱۶ تن از نامزدها زن بودند. این دوره،‌اولین دوره‌ای بود که زنان حق رأی دادن و نیز امکان نامزد شدن برای نخستین بار در تاریخ سیاسی کویت را داشتند که به دلیل شدت انتقادها از سوی اسلام‌گرایان، مجددا رئیس حکومت کویت تصمیم به عدم امکان نامزدی و رأی دادن زنان در دوره‌های بعدی گرفت. 

در دوره قبل، رئیس پارلمان از اهل سنت و نایب‌رئیس از شیعیان بود که قرار است در این دوره نیز همین ترتیب حفظ شود. از سوی دیگر تعداد اسلام‌گرایان از ۲۱ نفر در پارلمان گذشته به ۱۱نفرکاهش یافت؛ ولی تعداد نامزدهای لیبرال به ۲برابر افزایش یافته است که نشان‌دهنده بروز تحول‌خواهی از سوی جامعه در این دوره دارد.
مرجع : وکالة أنباء براثا
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما