تاریخ انتشار
شنبه ۳۰ خرداد ۱۳۸۸ ساعت ۱۲:۱۲
۰
کد مطلب : ۷۲۰۹
کارگردان سمفونی – نمایش «پرنیان هفت رنگ»:

ارزش‌های مذهبی در نوع پوشش، موثر بوده است

ارزش‌های مذهبی در نوع پوشش، موثر بوده است
سمفونی – نمایش «پرنیان هفت رنگ» که به سیر تطور لباس در ایران می‌پردازد، هفت تابلو دارد و در هر یک به وقایعی که در ارتباط با پوشش تاثیرگذار بوده است، اشاره می‌کند.

تابلوی اول، هبوط آدم است و نشان می‌دهد که آدم و حوا از شر برهنگی از هم گریزانند و دست به دعا برمی‌دارند و خداوند با نزول حله‌های بهشتی از آسمان، آن دو را می‌پوشاند.

تابلوی دوم، تکثر و تفرق بنی‌بشر و ظهور زرتشت است که مردم را به یکتاپرستی دعوت می‌کند. در این زمان مردمان، «سدره» بر تن می‌کنند و کمربند بندگی بر کمر می‌بندند. جامه‌ای که نماد پرهیزکاری است.

تابلوی سوم، سلسسله هخامنشی و حمله اسکندر را نشان می‌دهد و اینکه او شیفته لباس و جامه ایرانی شده و ضمن ازدواج با رکسانا یا روشنک،‌برای همیشه جامه ایرانی به تن می‌کند و به آن افتخار می‌ورزد.

تابلوی چهارم، در ارتباط با سلسله ساسانی و برخورد تمدن ایران و اسلام است. در این تابلو،‌ تولد پیامبر و فرو ریختن کنگره‌های ایوان مدائن و پذیرش دین اسلام از سوی ایرانیان ، ازدواج شهربانو ، دختر یزدگرد سوم با امام حسین(ع) و الهام مسلمانان از پوشش ایرانیان را به نمایش می‌گذارد.

در تابلوی پنجم که به سلسله صفوی می‌پردازد،‌مذهب شیعه ثبت می‌شود و علم و هنر ایرانی شکوفا می‌شود.

در تابلوی ششم که سلسله قاجار، سفر پادشاهان قاجار به فرنگ و شروع تجددگرایی، سلسله پهلوی و جریان کشف حجاب و انقلاب اسلامی را نشان می‌دهد.

در تابلوی هفتم نیز  با نمایش اقوام ایرانی، حجم عظیم اشاعه فرهنگ غربی و تاثیر آن بر پوشش جهانی امروز ایرانی، پوشش اقوام مختلف ایرانی که همانا اصالت ایرانی است را نشان می‌دهد.

کوروش زارعی، کارگردان این نمایش درباره وجود تعزیه در تابلوی ششم این نمایش گفت:«تعزیه در این نمایش بدین سبب آورده شده که نمادی از تمدن اسلامی و شیعی ماست و می‌خواهیم بگوییم که فرهنگ شیعی ما در جامعه بسیار موثر بوده و است.»

وی افزود: «تعزیه در این نمایش، در دوره قاجار نشان داده می‌شود و اینکه چگونه مذهب وارد فرهنگ ایرانی شد و نقش مذهب در جامعه و پوشش را نشان می‌دهد.»

کارگردان سمفونی – نمایش «پرنیان هفت رنگ» اظهار داشت:« در نمایش،‌تقابل تعزیه‌خوانان به عنوان نمادی از فرهنگ و مذهب‌ با تجدد گراها نشان داده می‌شود که در نهایت فرهنگ اصیل ایرانی پیروز می‌شود.در این نمایش می‌خواهیم به این نکته اشاره کنیم که ارزش‌های معنوی، انسانی و مذهبی ضمن آنکه در نوع پوشش بسیار موثر است، می تواند به ما کمک کند در برابر حملات فرهنگی بیگانگان.»
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما