تاریخ انتشار
يکشنبه ۴ مرداد ۱۳۸۸ ساعت ۱۴:۱۱
۰
کد مطلب : ۷۶۸۷
معاون سازمان حج و زيارت:

موضع عربستان مانند ايران است

موضع عربستان  مانند ايران است
مهدي امينيان با اشاره به مباحث مطرح‌شده در نشست مديران ارشد حج و زيارت در مشهد، گفت: در اين نشست چند روزه، برنامه‌هاي اجرايي اعزام به حج امسال بررسي شدند. براساس گزارش‌هاي ارائه‌شده، ما طبق برنامه پيش مي‌رويم و تا کنون مشكلي  وجود نداشته است.

سلامت زایران در اولویت
امینیان ادامه داد: در اين نشست، درباره شيوع آنفلوآنزاي خوكي در عربستان نيز صحبت شد؛ اما همان‌طور كه پيش‌تر گفته شده است، اكنون زماني نيست كه روي موضوع توقف يا محدود كردن يا نكردن اعزام زایران به حج تمتع اظهار نظر شود، چون تصميم ما، به اظهارات وزارت بهداشت و درمان ايران، كنگره بهداشت جهاني و دولت عربستان بستگي دارد؛ اما موضع سازمان حج و زيارت ايران اين است كه سلامت و بهداشت زایران از هر چيزي با اهميت‌تر است.

معاون حج و عمره سازمان حج و زيارت بيان كرد: حج مانند عمره نيست و مردم از مراجع خود تبعيت مي‌كنند و بايد در اين‌باره رايزني‌هاي وسيعي صورت گيرند.

او با اشاره به اخبار منتشرشده از عربستان درباره‌ تصميم‌هايي براي محدود يا متوقف كردن حج امسال به‌دليل شيوع آنفلوآنزاي خوكي، گفت: گاهي اخباري در اين‌باره شنيده مي‌شوند؛ اما به نظر مي‌رسد، موضع عربستان در اين‌باره مانند ايران است. اكنون نيز در حال بررسي اوضاع و منتظر نتايج عمره هستند و ما به‌شكل مستقل در اين‌باره نمي‌توانيم تصميم بگيريم.

افزایش سهمیه تمتع
امينيان به درخواست افزايش سهميه‌ي حج تمتع براي سی هزار نفر ديگر اشاره كرد و افزود: وزارت حج عربستان تاكنون در اين‌باره پاسخي نداده است. هر سال ايران اين افزايش سهميه را درخواست و دولت عربستان نيز در ماه مبارك رمضان پاسخ خود را اعلام مي‌كند.

وي درباره احتمال تغيير سهميه حج ايران با توجه به اين‌كه عربستان هر سال با پنج‌هزار نفر از كل سهميه درخواست‌شده ايران موافقت مي‌كند، بيان كرد: هر چيزي امكان دارد. در اين‌باره مسایل سياسي، آنفلوآنزاي خوكي و ديگر مسایل دخيل‌اند؛ اما اكنون رابطه كشور عربستان با ايران طوري است كه احتمال دارد، آن‌ها هر كاري انجام دهند.

زایران دستگیرشده
او درباره‌ دستگيري برخي زایران ايراني در عربستان به جرم حمل مواد مخدر و توصيه‌هايي كه در اين‌باره به مديران حج و زيارت شده‌اند، اظهار كرد: توصيه شده است، در مبادي خروجي كشور براي كاهش اين مسأله محكم‌تر برخورد كنند. هم‌چنين حراست سازمان حج و زيارت با ستاد مبارزه با مواد مخدر هماهنگي‌هايي را انجام داده است و آموزش‌هاي لازم در اين‌باره داده مي‌شوند. روحاني‌ها و مديران كاروان‌ها نيز موظف شده‌اند، در اين‌باره دقيق‌تر اطلاع‌رساني و توجه زایران را به عواقب اين كار در عربستان بيش‌تر جلب كنند.

امينيان درباره برخوردهايي كه با زایران ايراني در اماكن مذهبي عربستان صورت مي‌گيرند و گاهي به دستگيري آن‌ها منجر مي‌شوند، گفت: از اين نظر، همان شرايط پيشين در عربستان برقرار است و ستادي در اين رابطه، موضوع دستگيري زایران را پي‌گيري مي‌كند.
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما