تاریخ انتشار
شنبه ۳ آذر ۱۳۸۶ ساعت ۱۷:۴۴
۰
کد مطلب : ۷۸
در نشست مركزي ستاد سامان دهي شئون فرهنگي عنوان شد؛

جلوگیری از رفتارهای غیر عقلانی در خصوص عاشورا

جلوگیری از رفتارهای غیر عقلانی در خصوص عاشورا
به گزارش خیمه، رئيس سازمان تبليغات اسلامي در نخستين نشست ستاد مرکزی سامان دهي شئون فرهنگي در مناسبت هاي مذهبي با اشاره به پيشينه تشکيل ستاد ساماندهي شئون فرهنگي اظهار داشت: در سال گذشته شوراي عالي انقلاب فرهنگي از ما خواست تا گزارش هايي در مورد جريان هاي ماه محرم جمع آوري كنيم تا سياست هاي اين شورا براي پيشگيري از بروز انحرافات در عزاداري تدوين شود.

حجت الاسلام سيد مهدي خاموشي تأکيد کرد: هدف از تشکيل اين ستاد قرار دادن فعاليتهاي يک دستگاه در سبد دستگاه ديگر نيست بلکه هدف اصلي اين است که هر عضوي در اين موضوع خاص بايد ايفاي نقش تعريف شده داشته باشد، از موازي کاري پرهيز شود، اعضا فعاليتهاي يکديگر را خنثي نکرده و براي هم افزايي تلاش بيشتري صورت دهيم.

وي افزود: بر اين اساس در شوراي عالي انقلاب فرهنگي براي غني سازي محتواي هيئت هاي مذهبي و عزاداري برنامه هايي در نظر گرفته شده كه بر طبق آن بايد تمام دستگاه ها برنامه هاي خود را براي ماه محرم قبل از آغاز ماه جمع آوري كنند.

رئيس سازمان تبليغات اسلامي گفت: تمام دستگاه هايي كه نقش اجرايي در ماه محرم دارند مي بايست مشخص شوند و از دستگاههاي مولد مي خواهيم اطلاعات خود را در اين زمينه به ستاد سامان دهي شئون فرهنگي ارائه دهند.

حجت الاسلام والمسلمين دكتر خاموشي تصريح كرد: در اين ميان بسيج و نهادهاي غير دولتي نيز مي توانند در روند اجراي مطلوب برنامه هاي ماه محرم نقش موثري داشته باشند.

وي سازمان تبليغات اسلامي، صدا و سيما، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي و دفتر تبليغات اسلامي قم و دستگاه هاي ديگر چون وزارت کشور، وزارت اطلاعات و ناجا را دستگاه هاي پشتيباني و ساماندهي توصيف کرد و اظهار داشت: از چهار نهاد مولد مي خواهيم آنچه در سبد توليد دارند به جلسه ارائه کنند و اگر مي توانند کتاب، نرم افزار نيروي انساني را به جلسه طي نامه اي ابلاغ کنند تا خود در جبهه تعريف شده خود اقداماتي را صورت داده و گزارشهايي را به جلسه ارائه دهند.

رئيس سازمان تبليغات اسلامي با اشاره به بخشي از مصوبه که طي آن آمده است ادارات کل استاني سازمان تبليغات اسلامي موظف هستند سالانه گزارش برنامه هاي خود را در جهت ساماندهي شئون فرهنگي مراسم سوگواري تهيه و براي بررسي و تصميم گيري متناسب با منطقه در چارچوب اين طرح به شوراي فرهنگي استان ارائه نمايد، گفت: اين امر روشن کننده اين مطلب است که بايد ستادي در استانها شکل گيرد که تابع سياستهاي مرکز براي بومي سازي برنامه شئون محرم در استانها باشد. عدم شکل گيري اين ستاد به خلائي در اطلاعات ما منتهي مي شود.

وي تصريح کرد: ساماندهي شئون محرم با اين هدف ابلاغ نشده که کار مردمي را از دست مردم خارج کند و کارکرد حوزه مردمي در حوزه دين را مختل کند اما مي خواهيم حوزه نظارت را دقيق تر کنيم و از مردم بخواهيم ما را از آسيبهاي موجود مطلع کنند. اگر کتابي براي محرم توليد مي کنيم بايد به زمان توزيع آن نيز توجه کنيم تا استفاده بهينه صورت گيرد.

رئيس سازمان تبليغات اسلامي پيشنهاد کرد نشستها تا چندين جلسه هر 15 روز يکبار تشکيل شده و پس از آن به يکبار در ماه تقليل يابد. برنامه ها، سياستها و خط مشي ها به صورت پيش نويس آماده شود. پيش نويسها توسط سازمانهاي متولي نوشته شده، ارائه و قرائت شوند. 

همچنين در اين نشست حجت الاسلام والمسلمين حسين روحاني نژاد معاون امور فرهنگي و تبليغ سازمان تبليغات اسلامي گفت: در حقيقت هيئات مذهبي باعث پيروزي انقلاب اسلامي در كشور شدند و دشمن نيز با كاركردهاي هيئات و مساجد در كشور آشناست و سعي در تخريب آنها دارد .

معاون امور فرهنگي و تبليغ سازمان تبليغات اسلامي افزود: دشمنان اسلام و مسلمين و انقلاب اسلامي در تلاش هستند كه با هيئات مذهبي ،انقلاب اسلامي و حركت سيد الشهدا را براي مردم به بوته فراموشي بسپرند و حركتي ايجاد كنند كه با محاسبات انساني منطبق نباشد .

وي در مورد مصوبات شوراي عالي انقلاب فرهنگي براي ساماندهي شئون فرهنگي در ماه محرم تصريح كرد: از موارد اين مصوبه مي توان به جلوگيري از ارتكاب حركات خلاف موازين شرعي و حماسه عاشورا،تظاهر به رفتارهاي موهن و غير معقول و نامناسب با روح عقلاني و حماسي نهضت حسيني (ع)همچون قمه زني ،استفاده از تصاوير ،شمائل ونشانه هاي غير واقعي ائمه و اوليا (ع)و چاپ گسترده آنها كه خلاف قداست و حرمت معصومين و شان عزاداري است.

همچنين بر طبق اين مصوبات سازمان تبليغات اسلامي موظف است با همكاري دستگاه هاي دولتي و غير دولتي به وي‍‍ژه سازمان صدا وسيما ،وزارت فرهنگ وارشاد اسلامي ،دفتر تبليغات اسلامي نهاد نمايندگي مقام معظم رهبري در دانشگاهها نسبت به اجراي سياست ها و خط مشي فوق اقدام و گزارش آن را سالانه به شوراي عالي انقلاب فرهنگي ارائه نمايند .

بنابرگزارش وابط عمومي سازمان تبليغات اسلامي، در اين نشست نمايندگان وزارت كشور، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي، ناجا و دفتر تبليغات اسلامي حوزه علميه قم در مورد برنامه ها و راه كارهاي مورد نظر براي سامان دهي شئون فرهنگي در مناسبت هاي مذهبي توضيح دادند.

نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما