تاریخ انتشار
چهارشنبه ۲۲ مهر ۱۳۸۸ ساعت ۱۰:۰۰
۰
کد مطلب : ۹۲۶۰
نهادهای اسلامی

درباره مرکز اسلامی آخن

درباره مرکز اسلامی آخن

تاسیس 
در سال ۱۹۵۸ یک گروه دانشجویی در آلمان تحت نام «اتحادیه بین‏المللی دانشجویان مسلمان‏» تصمیم گرفت در آلمان یک مسجد بنا کند. در سال ۱۹۶۴ نخستین سنگ بنای این مسجد که «مسجد بلال‏» نام گرفت، نهاده شد.

بنیانگذاران این مسجد با انتخاب این نام می‏خواستند اعلام کنند که «در این مسجد به روی تمام مسلمانان و نیز همه ملل و ادیان، بدون توجه به نژاد و ملیت آن‏ها، باز است.‏»

روش
 مرکز اسلامی آخن در جزوه‏ای که منتشر کرده، می‏نویسد: «مسجد ما از هنگام تاسیس تا کنون خود را از هر خط سیاسی دور نگاه داشته است. ما این روش را از ۳۳ سال پیش تا کنون ادامه داده‏ایم. در آخن و حومه این شهر نزدیک به ۲۰۰۰۰ مسلمان زندگی می‏کنند. آن‏ها به حدود ۲۰ ملیت مختلف تعلق دارند. اما همه آن‏ها مسجد بلال را از آن خود می‏دانند.»

ساختار 
مرکز اسلامی آخن یک انجمن رسمی و غیرانتفاعی است. این انجمن به صورت شورایی اداره می‏شود; مسلمانان ساکن آلمان که به ملیت‏های مختلف تعلق دارند، به عضویت این مرکز درآمده‏اند; مرکز اسلامی آخن، قانون اساسی آلمان را محترم می‏شمرد و تاکید دارد که با رعایت مفاد قانونی می‏تواند به نحو سازنده‏ای در جهت استحقاق آرمان‏های اسلامی گام بردارد.

فعالیت‏ها و هدف‏ها 
هدف اصلی این مرکز اشاعه تعالیم اسلامی نزد مسلمانان ساکن آلمان و شناساندن دین اسلام به جامعه غیرمسلمان در این کشور است. در مسجد بلال علاوه بر امور روزمره، مراسم نماز جمعه و نماز اعیاد دینی به جا آورده می‏شود. سخنرانی، همایش و گفت و شنودهای مذهبی نیز به طور مرتب در این مسجد برگزار می‏شود.

 این برنامه‏های دائمی این مرکز شامل:
- دیدار مرتب مسلمانان ایالت نور در این‏وستفالن، حداقل سالی دوبار 
- همایش‏های هفتگی پس از نماز جمعه 
- نشست هفتگی روزهای چهارشنبه; بحث دینی به زبان آلمانی 
- نشست هفتگی بانوان
 - نشست ‏بانوان عرب‏زبان
 - نشست ویژه ایرانیان، ترک‏ها و اتباع اندونزی
 - دیدار روزانه جوانان مسلمان 
- برگزاری اعیاد و مراسم عزاداری
 - تدریس زبان عربی
 - تعلیم اصول دین مبین اسلام به بیش از 400 کودک مسلمان

نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما