تاریخ انتشار
سه شنبه ۵ آبان ۱۳۸۸ ساعت ۱۲:۱۱
۰
کد مطلب : ۹۷۲۵

توقف دادگاه رسیدگی به قتل «مروه الشربيني»

همسر مروه در مقابل دادگاه
همسر مروه در مقابل دادگاه
محاکمه «آلکس وینز» ۲۸ ساله، که تيرماه گذشته بانوی محجبه مصری «مروه الشربيني» را در دادگاهي در شهر درسدن آلمان با ضربه‌هاي چاقو به قتل رساند، متوقف شد.

گفته می‌شود، وکلاي متهم با اين ادعا که قضات اين پرونده به دليل شرايط ويژه آن نمي‌تواند، عادلانه قضاوت کنند، درخواست تغيير آنان را ارايه کرده‌اند.

قرار است، دادگاه ديگري درباره اين تقاضاي وکلاي مدافع تصميم‌گيري کند. قبلا يک دادگاه عالي ايالتي درخواست وکلاي مدافع براي انتقال اين پرونده به دادگاه ديگري را رد کرده بود.

«ميشاييل اشتورم» وکيل مدافع تسخيري متهم با تأکید بر این نکته که دادگاه در مکانی برگزار می‌شود که در همان سالن حادثه اتفاق افتاده است و هنوز اثرات آن مشاهده می‌شود، صلاحیت قضات را برای رسیدگی به آن زیر سوال برد و خواستار تغییر قضات پرونده گردید.

از سوي ديگر اين دادگاه که قرار بود از ساعت ۱۰ صبح دوشنبه به وقت محلي شروع شود به دليل تدابير و کنترل‌هاي شديد امنيتي با تاخير آغاز شد. بنابر برخي خبرها اين تدابير و بازرسی‌هاي امنیتی به حدی بود که دادگاه‌هاي آلمان تاکنون کمتر شاهد چنين کنترل‌هايی در جريان يک دادگاه بوده‌اند.

حدود ۲۰۰ مامور در داخل و اطراف ساختمان اين دادگاه مستقر شدند و محوطه آن نيز بطور کامل مسدود شد. ضمن آنکه اشخاص براي ورود به دادگاه تحت بازرسي هاي شديد بدني قرار می‌گرفتند.

متهم در حالی که به شدت توسط نیروهای امنیتی تحت کنترل بود، در پشت شیشه‌های ضد گلوله قرار گرفت و از هر گونه پاسخ‌گویی به سوالات اجتناب می‌کرد. 

برای حفاظت بیشتر سرش را با کلاه بیس‌بال پوشانده بودند و عینک آفتابی به چشم داشت.

الشربيني تيرماه گذشته زمانی‌که درحال شهادت دادن علیه صحبت‌هاي نژادپرستانه متهم بود، مورد حمله قرار گرفت و در مقابل چشمان شوهر و فرزند سه ساله‌اش به قتل رسيد.

انتشار خبر قتل اين زن مصري انعكاس گسترده‌اي در جهان اسلام داشت به همين منظور عده زيادي از خبرنگاران به ويژه از كشورهاي عربي روند دادرسي را تحت پوشش قرار مي‌دهند.

قتل مروه ۳۱ ساله و جنین سه ماهه‌اش با انگیزه نژادپرستانه، موجی از خشم و اعتراض در کشورهای مسلمان به ویژه ایران و مصر برانگیخت.  

در حالی که آلمان پس از فرانسه دومین کشور پرجمعیت از نظر مهاجرین مسلمان است، این اواخر به دلیل تاخیر در روند برگزاری دادگاه و رسیدگی به پرونده این قتل مورد انتقاد شدید جوامع اسلامی و مسلمانان قرار گرفته است.

چندي پيش «ماريا بومر» یکی از مشاوران آنگلا مرکل و مسئول امور مهاجرت، طی گفت‌وگوي تلفني با «رمزي عزالدين رمزي» سفير مصر در آلمان، از همكاري دو كشور در روند رسيدگي به اين پرونده خبر داده بود.

حادثه قتل الشربيني با درگيري لفظي بين اين زن و مرد در پاركي در شهر درسدن شروع شد كه در ادامه فرد آلماني اين زن مصري را به خاطر حجاب تروريست خطاب كرد و با حمله به او حجاب را از سر وي برداشت.

پس از آن مروه برای رسیدگی به این موضوع به دادگاه شکایت کرد و آلکس محكوم به پرداخت ۷۵۰ يورو شد؛ اما در دادگاه استيناف مرد آلماني با ۱۸ ضربه چاقو اين زن را كه سه ماهه باردار بود در مقابل چشمان قاضی و مأموران دادگاه به قتل رساند.

در خبرها آمده بود، زمانی که همسر مروه برای جلوگیری از ضربات بیشتر متهم، به سمت او می‌رود توسط مأموران دادگاه با شلیک گلوله زخمی می‌شود. مقامات آلمانی شلیک گلوله به همسر مروه را اشتباه و خطای مأموران دانستند.
به دنبال این حادثه همسر مروه برای مدتی در بیمارستان بستری شد و کودک سه ساله آنان نیز که شاهد صحنه‌های این واقعه بود، به دلیل پریشانی روحی تحت نظر روان‌شناس قرار گرفت.

به گفته مسؤولان، آلکس که اصلیتی روسی آلمانی دارد با انگیزه نژادپرستانه به این اقدام دست زده است و این مساله سبب شد که دولت آلمان نسبت به آنچه اهمال در تأمین امنیت در دادگاه‌ها خوانده شد، زیر سوال برود.

برخی اظهار نظرها پیش از برگزاری دادگاه، حکم حبس ابد را برای آلکس وینز پیش‌بینی کرده‌ بودند.
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما