تاریخ انتشار
شنبه ۴ ارديبهشت ۱۳۹۵ ساعت ۰۸:۳۰
۰
کد مطلب : ۳۰۰۳۹

ساماندهی شئون فرهنگی در مناسبتهای مذهبی

صادق محقق
ساماندهی شئون فرهنگی در مناسبتهای مذهبی

در آستانه ورود به دهمین سال تصویب سیاست های «ساماندهی شئون فرهنگی در مناسبت های مذهبی» قرار داریم. به همین مناسبت مروری داریم بر جایگاه، سیاست ها و برنامه هایی که در این باره مطرح است.

بطور کلی، نهادینه سازی احکام، اخلاقیات و بسط گفتمان توحیدی در مجالس مذهبی در راستای آگاهی بخشی، بیدار گری، امیدبخشی و  وحدت آفرینی در چار چوب شرع، مهمترین وظایف ستاد ساماندهی شئون فرهنگی در مناسبتهای مذهبی هستند.

شورای عالی انقلاب فرهنگی روز شانزدهم اردیبهشت ماه ۱۳۸۶ ، سیاست های ساماندهی شئون فرهنگی در مناسبت های مذهبی را در دو فصل و هفت بند تصویب کرد.

در این مصوبه آسیب های آیین های عزاداری در چهار دسته ذیل تقسیم بندی شدند:

الف ) ارتکاب حرکات خلاف موازین شرعی و مخالف جوهر دینی و قدسی حماسة عاشورا.
ب ) تظاهر به رفتارهای موهن و غیرمعقول و نامناسب با روح عقلانی و حماسی نهضت حسینی (ع) همچون «قمه زنی».
ج ) استفاده از تصاویر، شمایل و نشانه‌های غیرواقعی ائمه و اولیا(ع) و چاپ گستردة آنها که خلاف قداست وحرمت معصومین و شأن عزاداری آنها است.
د ) ذکر اکاذیب و نسبت مطالب خلاف واقع به ساحت اهل بیت پیامبر اعظم (ص) و به ویژه یاران و خاندان حضرت سیدالشهداء و خواندن نوحه‌ها و آوازها و اجرای موسیقی‌های مبتذل و خلاف شئون که باعث مخدوش شدن فضای فکری حماسی و جنبه‌های حزن‌انگیزی و عبرت‌آموزی محرم شده و به این مراسم مقدس جنبة تفننی و تفریحی بخشیده و سبب از بین بردن خاصیت و خصلت آیینی مبتنی بر هویت ایرانی و اسلامی آن می‌گردد.

برای رفع این آسیب ها، پنج راهبرد تعیین شد و سازمان تبلیغات اسلامی هم به عنوان مجری اصلی این سیاست ها انتخاب شد.

سیاست هایی چون:

١) غنا بخشی فکری و محتوایی مجالس و مراسم سوگواری.
٢ ) صیانت از روش‌های اصیل و سنتی عزاداری و بررسی راهکارهای تقویت و توسعه آن متناسب با روح حماسی عاشورا و ذوق، سلیقه و گرایش‌های نسل امروز.
٣ ) زدودن خرافات وانحرافات پدید آمده و رفتارهای موهن و خلاف موازین در زمینه مراسم و برنامه‌های سوگواری.
٤) شناسایی ومقابله ریشه‌ای با عناصر و جریان‌های سازمان یافته و منحرف تأثیرگذار در مراسم سوگواری ائمه معصومین به ویژه سالار شهیدان (ع).
٥ ) ایجاد ساز و کارهای مناسب جهت ساماندهی و تقویت هیأت‌های مذهبی، مداحان، مدیحه‌سرایان و نهادهای متصدی امر عزاداری.

پس آن سازمان تبلیغات اسلامی اقدام به تاسیس ستاد مرکزی ساماندهی شئون فرهنگی متشكل از دستگاه‌هاي مرتبط همچون سازمان صدا و سيما، وزارت كشور، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي، نيروي انتظامي، نهاد نمايندگي ولي فقيه در دانشگاه‌ها، دفتر تبليغات اسلامي حوزه علميه قم و وزارت اطلاعات کرد و حجت‌الاسلام حسين روحاني نژاد معاون امور فرهنگي و تبليغ سازمان تبليغات اسلامي رياست آن را به عهده گرفت.بعد از آن ۳۱ ستاد در استانها و ۲۳۹ در شهرستانها تشکیل شد مجموعه این تشکیلات فقط در سال ۹۳ در رده های شهرستانی و استانی هزار و ۷۴۳ جلسه و بیش از شش هزار و ۹۰۰ مصوبه داشته است.

از جمله برنامه های که در متن مصوبه تصریح شده است عبارتند از :

o تهیه برنامه های منظم و منسجم رسانه ای برای نقد و بررسی شعر و مداحی و تعزیه خوانی و همچنین مناظره فکری فقهی توسط متخصصان.
o صیانت از روش های اصیل و سنتی عزاداری.
o اصلاح و صیانت تعزیه خوانی و آموزش گروههای تعزیه خوان.
o نوآوری و تبلیغ سبک های جدید متناسب با شئون مراسم سوگواری.
o زدودن خرافات و انحرافات پدید آمده و رفتارهای موهن و خلاف موازین در زمینه مراسم و برنامه های سوگواری.

*****
حال پس از گذشت نه سال و در آستانه ورود به دهمین سال تصویب این سیاست ها پرسش های ذیل مطرح است:

• مبانی و پیش فرض های نظری این مصوبه چه بوده است؟
• اهداف کمی و کیفی ستاد ساماندهی شئون فرهنگی و روشهای که برای تحقق این اهداف اتخاذ کرده اند چه بوده است؟
• چگونه و با چه روشی میزان توفیق و اثر بخشی این اهداف قابل سنجش است؟
• تا چه حد از مردم و تشکل های مردمی برای رسیدن به این اهداف کمک گرفته شده است؟
• سیاست های رسانه ای برای پیشبرد اهداف این ستاد چه بوده است؟ این سیاست های رسانه ای چقدر توفیق داشته است؟

پایان پیام/
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما