تاریخ انتشار
دوشنبه ۵ مرداد ۱۳۸۸ ساعت ۰۹:۱۵
۱
کد مطلب : ۷۶۹۳
گنجینه نسخه‌های خطی درباره امام حسین (ع) – ۲

درباره نسخه خطی«عین‌البکاء»

درباره نسخه خطی«عین‌البکاء»
عین‌البکاء

نویسنده: ملا نقی‌علی بن احمد بروجردی متخلص به نقی (م. قرن ۱۲)
دوره تألیف: قرن دوازده هجری قمری

درباره نسخه: این کتاب درباره ثواب عزاداری بر اهل بیت علیهم‌السلام به ویژه امام حسین علیه‌السلام است. در این کتاب به تاریخ ولادت تا شهادت پنج تن آل‌عبا و حضرت امام کاظم و امام رضا علیهما‌السلام اشاره شده است. این کتاب دارای نثری ادیبانه است و در آن به مناسبت موضوعات کتاب اشعاری سروده نویسنده وجود دارد. تألیف این کتاب در سال ۱۱۹۹ ه. ق. موافق جمع ابجد عبارت «گشت از عین‌البکا این دُر پدید» به پایان رسیده است. این کتاب در بیست و دو باب تنظیم شده که هر باب آن مجلسی برای واعظان و اهل ‌منبر درنظر گرفته شده است.

عناوین باب‌های این کتاب چنین است: باب اول در ولادت پیامبر اکرم تا وفات، باب دوم در ولادت امیرالمؤمنین تا وفات، باب سوم در ولادت حضرت زهرا تا وفات، باب چهارم در ولادت امام حسن تا وفات، باب پنجم در ولادت امام حسین تا توجه به عراق، باب ششم در شهادت مسلم بن عقیل، باب هفتم در شهادت طفلان مسلم، باب هشتم در توجه امام حسین به سوی کربلا، باب نهم در شهادت حر بن یزید ریاحی، باب دهم در شهادت وهب و حبیب بن مظاهر، باب یازدهم در شهادت قاسم بن الحسن، باب دوازدهم در شهادت فرزندان امیرالمؤمنین، باب سیزدهم در شهادت حضرت عباس بن علی، باب چهاردهم در شهادت علی‌اکبر، باب پانزدهم در شهادت علی‌اصغر و امام حسین، باب شانزدهم در غارت خیمه‌های اهل بیت، باب هفدهم در رفتن اهل‌بیت از کربلا به کوفه، باب هجدهم در توجه اهل‌بیت از کوفه به شام، باب نوزدهم در رفتن اهل‌بیت به مجلس یزید، باب بیستم در رفتن اهل‌بیت به مدینه، باب بیست‌ویکم در ولادت تا شهادت امام کاظم، باب بیست‌ودوم در ولادت تا شهادت امام رضا.
این نسخه به زبان فارسی است و به شماره ۶۹ فهرست نسخه‌های خطی مرکز احیا میراث اسلامی ثبت شده است. در کتاب الذریعه و بعضی فهرست‌ها نام نویسنده محمدتقی ثبت شده که درست نیست.
آغاز نسخه: «الحمدلله الذی عین‌البکاء الباکین مشرب عطشان یوم‌الدین... اما بعد لآلی ثنای بی‌منتهای مجری الفلکی را سزاست»
پایان نسخه: «غوص در عمان معنی کرد و گفت/ گشت از عین‌البکا این در پدید»
نوع خط: نسخ
نام کاتب: زین‌العابدین بن محمدرفیع کرمانی
تاریخ کتابت: بیست‌ویکم ربیع‌الثانی ۱۲۳۰ ه. ق. به جهت میرزا علی‌محمد
ویژگی‌های نسخه: روی برگ اول قصیده‌ای در تاریخ وفات همین میرزا از میرزا محمد متخلص به طلعت نوشه شده است.
ابعاد نسخه: ۲۱ × ۱۵ سانتیمتر
جلد نسخه: تیماج مشکی
تعداد صفحات: ۳۲۸ برگ

منبع:
فهرست نسخه‌های خطی مرکز احیاء میراث اسلامی، جلد اول خطی، نوشته سید احمد حسینی اشکوری، قم، مرکز احیای میراث اسلامی، ۱۳۷۷، صفحه ۸۹-۸۸

آدرس محل وجود نسخه:
قم، بلوار امین، جنب اداره راهنمایی و رانندگی، پلاک ۸۱، مرکز احیا میراث اسلامی، تلفن ۲۹۳۶۳۱۱-۰۲۵۱
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما