تاریخ انتشار
چهارشنبه ۱ دی ۱۳۸۹ ساعت ۱۱:۱۷
۰
کد مطلب : ۱۵۳۴۳
حجت‌الاسلام طباطبايی‌نژاد:

دانشنامه امام‌حسين‌(ع) در ميان كتاب‌های مشابه بی‌نظير است

دانشنامه امام‌حسين‌(ع) در ميان كتاب‌های مشابه بی‌نظير است
فرهنگ: حجت‌الاسلام والمسلمین سید محمود طباطبایی‌نژاد، سرپرست گروه تحقیقاتی دانشنامه ۱۴ جلدی امام حسین‌(ع) در نشست «معرفی كتب دانشنامه و شهادت‌نامه امام حسین‌(ع)» كه در دانشكده علوم حدیث برگزار شد، به معرفی خصوصیات بارز این كتاب پرداخت و گفت: تدوین دانشنامه امام حسین(ع) بیش از ۱۰ سال به طول انجامیده كه در آن علاوه بر قرآن و منابع و متون حدیثی و تاریخی، از بسیاری از تحقیقات جدید و پژوهش‌های نوین نیز بهره برده شده است.

وی افزود: این دانشنامه همچنین در ۱۵ بخش اصلی و ۱۳۸ فصل همراه با ترجمه فارسی در ۶ هزار و ۶۰۰ صفحه تدوین شده است.

طباطبایی‌نژاد، وجود بیش از ۴۰۰ تحقیق و پژوهش كوتاه و بلند و نیز بهره‌مندی از ۵ نقشه قیام آن حضرت را از ویژگی‌های دیگر این كتاب دانست.

استاد دانشكده علوم حدیث در ادامه سخنان خود، به كتاب شهادت‌نامه امام حسین‌(ع) اشاره كرد و گفت: این كتاب گزیده یك‌هزار صفحه‌ای از ۳ هزار صفحه مقتل موجود در دانشنامه امام حسین‌(ع) است كه در ۶ بخش مرتبط با مقتل امام حسین‌(ع) تألیف و به چاپ رسیده است.

وی تصریح كرد: شهادتنامه امام حسین(ع)، كتابی است كه در صدد برآمده تا تأثیرگذارترین برهه از زندگی امام حسین‌(ع) یعنی؛ برهه انسان‌ساز و آزادى‌بخش قیام كربلا را مطابق آنچه در دانشنامه امام حسین‌(ع) آمده است، روایت كند. البته در مقیاسی كوچك‏تر، اما با اختصاری روشمند.

حجت‌الاسلام و‌المسلمین طباطبایی‌نژاد در پایان سخنان خود با تاكید این موضوع كه در سایه امكاناتی كه توسط انقلاب اسلامی میسر شده است؛ باید ایده‌های جدیدی را عملی كرد؛ افزود: با در اختیار داشتن چنین امكاناتی، بسنده كردن به كار گذشتگان كافی نبوده بلكه باید سعی كرد با تكیه بر تحقیقات گذشتگان كارهای آنان را تكمیل و گسترش بدهیم.

در پایان این مراسم كه روز گذشته در تالار شیخ طوسی دانشكده علوم حدیث برگزار شد؛ از پژوهشگران برتر دانشكده علوم حدیث تقدیر به عمل آمد.
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما