تاریخ انتشار
شنبه ۱۰ خرداد ۱۳۹۳ ساعت ۱۴:۳۴
۰
کد مطلب : ۱۸۶۴۸

بیان کفر متاسفانه در بین مداحین اهل بیت(ع) در حال رواج پیدا کردن است

بیان کفر متاسفانه در بین مداحین اهل بیت(ع) در حال رواج پیدا کردن است
در مرحله کشوری هجدهمین دوره مسابقات قرآن و عترت دانشگاه های پیام نور کشور که در 22 تا  24 اردیبهشت ماه سال جاری و به میزبانی دانشگاه پیام نور استان آذربایجان غربی برگزار گردید، جوان مداح طبسی محمد صادق قاضی زاده حائز رتبه برتر کشوری شد.

محمدصادق قاضی زاده فرزند شهید علی اکبر قاضی زاده از کارکنان شهرداری طبس، دانشجوی دانشگاه پیام نور در رشته حقوق است و دو سال متوالی حائز رتبه در شانزدهمین و هفدهمین دوره مسابقات قرآن و عترت دانشگاه‌های پیام نور کشور بود که امسال در هجدهمین دوره این مسابقات مقام برتر را از آن خود کرد. چند دقیقه ای را با او به گفت و گو پرداختیم.  

با عرض سلام لطفاً مختصري از زندگينامه خودتان را بفرمائيد؟ 
سلام علیکم بسم الله الرحمن الرحیم یا رب الحسین بحق الحسین اشف صدر الحسین بظهور‌ الحجه. به همه دوستداران امیرالمومنین علی (ع)، سلام و عرض ارادت دارم. من محمد صادق قاضی زاده فرزند علی اکبر ، متولدسال 65 هستم.
هنوز 3 ماه بیشتر از تولدم نگذشته بود که پدرم درعملیات والفجر 8 در فاو به درجه رفیع شهادت نائل آمدند.

چطور شد به مداحي علاقه مند شديد؟ از چه زماني مداحي را شروع کرديد؟
حدودا از هفت سالگی در جلسات دعای ندبه و کمیل شرکت می کردم و در همان جلسات دعا خوانی و مرثیه سرایی می نمودم و تا به الان بحول قوه الهی در خدمت اهل بیت(ع) می باشم.

آيا دوره آموزشي و تخصصي و يا کلاس هم در مورد مداحي رفته ايد؟
در یکی دو دوره از کلاس های مداحی که در مشهد و تهران زیر نظر اساتید و مداحان کشوری برگزار می شد شرکت کرده ام که الحمدلله تاثیر خوبی نیز داشته است.

در کدام هيئت ها مداحي مي کنيد؟
الحمدلله فعالیتم محدود به یکی دو هیئت خاص نیست و در ایام ماه محرم و صفر در هیأت محله ای و در طول سال بیشتر در هیأت انصارالمهدی و بیت الزهرا(س) شهرستان طبس به مداحی و ذکر ثنای اهل بیت مشغول هستم.

به نظر شما يک مداح در جامعه اسلامي چه جايگاهي در نظام تبليغي اسلام دارد؟
با توجه به سخنان مقام معظم رهبری که فرمودند: «ما وسیله‌هایی داریم که این وسیله‌ها منحصر به‌فرد است؛ یکی از آنها همین جامعه‌ی مدّاحند. این منبرها یکی از آن وسایل منحصربه‌فرد است.»

نقش مداح و ذاکر اهل بیت در جامعه خیلی می تواند تاثیر گذار باشد. به نظر شما با توجه به شرايط کنوني، مداحان چه نقشي در جبهه جنگ نرم دارند؟
اگر مداحی ها و جلسات و هیئات ما، دارای محتوا و مضمون هایی متناسب با اهل بیت باشد حتماً برای جوانان ما جذاب خواهد بود که باز به گفته رهبری عزیز هیچ وسیله‌ای نمیتواند و نخواهد توانست با آنها مواجهه و مقابله بکند .

از آسيب هاي مداحي که در هيئت ها و مجالس عزاداري امروز جامعه اسلامي ما نيز به چشم مي خورد به نظر شما کدام موارد بيشتر قابل توجه اند؟
بنظرم الگو برداری از سبک ها و آهنگ های نامتعارف با شأن و جایگاه اهل بیت عصمت و طهارت می تواند یک آسیب مهم باشد.

به نظر شما يک سبک خوب مداحي بايد داراي چه ويژگي هايي باشد و آيا در مورد سبک سازي مي توان قائل به اصولي بود؟
قالب شعری (قصیده.غزل.مثنوی.رباعی.مستزاد.بحرطویل و......) و سبک مهم نیست. هدف و غایت قرب به اهل بیت(ع)است نه دوری و یا خدای ناکرده کفرگویی، مثلا این بیت شعر که می گوید: قل هو الله احد تنها دروغی بیش نیست چون خدا تک خواهری دارد بنام زینب (س) است نمونه ای از بیان کفر است که متاسفانه در بین مداحین اهل بیت(ع)در حال رواج پیدا کردن است. اما با این حال گاهی یک خط و یا یک رباعی خوب می تواند اندازه ی یک سخنرانی یک ساعته، مجلس را متحول کند.

به نظر شما شعر خوب براي مداحي بايد چه خصوصياتي داشته باشد؟
به طور کلی شعری که دارای مفهوم و مضمون خوب و متناسب با شان اهل بیت باشد و مطالب هجو و بیهوده در آن بیان نشود. الحمدلله در حال حاضر شاعران بسیار خوبی در کشور هستند که می توان از اشعار آنها استفاده کرد.

سطح مسابقات و نحوه برگزاري و داوري را چگونه ديديد؟
مسابقات مربوط به دانشجویان بود که در دوره اول در بین دانشجویان دانشگاه پیام نور و در مرحله ملی در بین دانشجویان کل کشور در آبان ماه برگزار خواهد شد. امسال نیز سطح مسابقات بسیار بالا بود و دانشجویان توانمند مداحِ زیادی شرکت کرده بودند و داوری حاج محسن طاهری ، بسیار قابل قبول بود.

آيا در مسابقات ديگري هم شرکت کرده ايد؟ چه عنوان هايي را کسب نموده ايد؟
بله .در شانزدهمین دوره از همین مسابقات مقام سوم، در هفدهمین دوره مقام دوم و در این دوره مقام برتر را کسب نمودم و در دوران دبیرستان در مسابقات اذان، حائز رتبه ی دوم کشوری شدم.

چه توصيه اي به کساني که مي خواهند تازه مداحي کنند مي کنيد؟
خود را در سطحی نمی بینم که بخواهم توصیه ای داشته باشم اما به عنوان یکی از اعضا جامعه مداحان از کسانی که می خواهند پا به این عرصه بگذارند می خواهم اول در کار خود خلوص نیت و رضایت خداوند را مد نظر داشته باشند و دیگر اینکه از همان اول، کار مداحی و آموزش را زیر نظر اساتید واجد شرایط آغاز کنند که خدای ناکرده مورد هجمه و سوء استفاده دشمنان قرار نگیرند.

  یک کلمه و یا جمله ی کوتاه در مورد این کلمات بفرمائيد؟
امام حسين (ع): عشق
 پيرغلام: محب اهل بیت   
 شهادت: آرزوی همه      
 انحراف مداحي: زیان     
 شمر: لعنت الله علیه

اگر بخواهيد يک تشکر ويژه بکنيد از چه کسي و به چه دليلي تشکر مي کنيد؟
تشکر اول را از مادرم که مشوق اصلی من بوده اند و بعد از آن همسرم که در طول این چند سالی که از آغاز زندگی مشترکمان گذشته است متحمل زحمات زیادی شده اند و بعد از استادان و مداحان بنام و خوب شهرستان طبس، خصوصاً مداح بزرگوار آقای جلال ابراهیمی که از دوران کودکی تا کنون از حامیان اصلی من بوده اند.

در پايان اگر صحبت خاصي داريد بفرمائيد؟
خدایا چنان کن سرانجام کار /  تو خشنود باشی و ما رستگار . 
مرجع : خاورستان
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما