تاریخ انتشار
شنبه ۲۳ اسفند ۱۳۹۳ ساعت ۱۴:۰۶
۰
کد مطلب : ۲۳۷۲۴

حضرت زهرا(س) موسس عملی تشیع هستند

حضرت زهرا(س) موسس عملی تشیع هستند
حجت الاسلام والمسلمین سید حسین حسینی قمی با اشاره به جریان تشیع در طول تاریخ اظهار داشت: امام صادق(ع) را موسس مکتب جعفری و تشیع می دانند اما باید به ریشه های این جریان هم توجه داشت؛ حضرت زهرا(س) را می توان موسس عملی تشیع دانست زیرا ایشان ریشه های فکری این مکتب را پایه گذاری کردند و از جان مایه گذاشتند تا این اندیشه باقی بماند.

استاد حوزه علمیه قم با بیان اینکه اگر بخواهیم تاسیس عملی تشیع به وسیله حضرت زهرا(س) را باور کنیم باید به همه اعمال و گفتار ایشان در فاصله کوتاه میان رحلت پیامبر(ص) و شهادت فاطمه زهرا(س) توجه کنیم عنوان کرد: صدیقه طاهره(س) در هر فرصتی، گاهی با سخنرانی و گاهی با موضع گیری ها این جریان را ادامه دادند که نخستین و مهمترین آنها خطبه حضرت است.

او افزود: به خطبه حضرت زهرا(س) توجه چندانی نشده و گاهاً از آن به خطبه فدکیه یاد می شود در حالیکه محورهای اصلی و دفاع اساسی ایشان مطالب دیگری است هرچند به قضیه فدک هم اشاراتی صورت گرفته؛ لازم است به این موضوع فراموش شده بیشتر پرداخته شود چه اینکه تقریبا ۵۰ آیه قرآن در این خطبه یا استناد به آنها صورت گرفته یا از این آیات اقتباس شده است.

حسینی قمی با بیان اینکه یکی از مهمترین سندهای دفاع از حریم امامت و ولایت همین خطبه نورانی حضرت زهرا(س) است گفت: در طول تاریخ دو موضع گیری مثبت و منفی یعنی از سوی اهل بیت(ع) و دشمنان نسبت به این خطبه صورت گرفته؛ اهل بیت(ع) همواره خواستار محور قرار گرفتن خطبه فاطمه زهرا(س) بوده اند و آن را به فرزندان خود تعلیم می دادند تا هیچگاه فراموش نشود و از سوی دیگر، دشمنان همواره تلاش کرده اند حتی استناد این خطبه را زیر سوال ببرند و بگویند خطبه از حضرت زهرا(س) نیست در حالیکه اگر خدا اراده کند مسأله ای باقی بماند آن چنان خواهد شد؛ قدیمی ترین سند این خطبه، کتابی است به نام «بلاغات النساء» از نویسنده ای سنی مذهب که ۱۲۰۰ سال پیش نوشته شده است.

استاد حوزه علمیه قم عنوان داشت: عمده محورهای اصلی خطبه حضرت زهرا(س) دفاع از امامت و ولایت است؛ حضرت ابتدا خود را معرفی فرمودند که دختر پیامبر اکرم(ص) هستند و سپس ویژگی های ایشان را برشمردند که مسلمانان پیش از اسلام آوردن چه وضعیتی داشتند و بعد از آن به چه مقاماتی رسیدند.

او با اشاره به تاکید حضرت زهرا(س) مبنی بر واسطه بودن پیامبر اکرم(ص) برای نجات مسلمانان توسط خداوند گفت: ایشان می فرمایند انسان های بی منطق، انسان های گرگ نمای گرسنه و پیمان شکنان از اهل کتاب سه دشمنی بودند که در مقابل اسلام ایستادند ولی پیامبر اکرم(ص) با آنها نبرد کرد و البته حضرت علی(ع) کنار ایشان بودند، حضرت بر نمی گشتند مگر اینکه پیروز می شدند و به این ترتیب اسلام را یاری می کردند.

حسینی قمی خاطرنشان کرد: فاطمه زهرا(س) از کسانی که در مقابلشان قرار داشتند می پرسند شما در آن لحظاتی که امیرالمومنین علی(ع) پیامبر(ص) را یاری می کرد کجا بودید؟ و حال که حضرت محمد(ص) از دنیا رفته چرا همه چیز را از یاد برده اید در حالیکه می دانید علی در همه لحظات کنار پیامبر بوده و دین خدا را یاری کرده است؟

استاد حوزه علمیه قم با بیان اینکه مشکل نفاق در میان مسلمانان یکی از مهمترین مشکلات پیامبر(ص) تا آخرین لحظات زندگی بود گفت: علامه طباطبایی و علامه امینی به این سوال با استفاده از نهج البلاغه جواب داده اند که چرا منافقان در حیات پیامبر(ص) حضور داشتند ولی پس از آن اثری از آنها دیده نمی شود و پاسخ هم این است که منافقان به اهدافشان رسیده بودند.

او افزود: در حوزه های دینی ما هم توجه آن چنانی که باید و شاید و انتظار می رود به خطبه حضرت زهرا(س) نشده است؛ ایشان در خطبه قراء خویش فرمودند پس از رحلت پیامبر(ص) شیطان سر از حفره خویش بیرون آورد و شما را صدا زد و همگی تان به او جواب مثبت دادید و اکنون کارشکنی منافقان به همراهی با شما تبدیل شده است و حضرت علی(ع) تنها مانده؛ ایشان خطاب به انصار حاضر در مسجد می فرمایند از شما انتظار نداشتم که سکوت کنید.

حسینی قمی در ادامه به اجماع امت در مقابل حضرت زهرا(س) اشاره و خاطرنشان کرد: آنها که سکوت کردند هم همراه با دشمنان بودند زیرا با اینکه حقیقت را می دانستند به دفاع برنخاستند.

استاد حوزه علمیه قم به دیگر دلایل این سخن که حضرت زهرا(س) موسس عملی تشیع هستند پرداخت و گفت: شخصی سوالی از ایشان پرسید مبنی بر اینکه آیا حضرت محمد(ص) سفارشی در مورد امام بعد از خویش داشته اند و ایشان هم فرمودند عجیب است که چنین چیزی می پرسید، مگر غدیر را فراموش کرده اید؟ و در ادامه خدا را شاهد می گیرند که پیامبر اکرم(ص) فرموده است علی(ع) بهترین جانشین بعد از من است و همچنین اسامی همه ائمه(ع) در این حدیث آمده است؛ بر اساس روایت حضرت زهرا(س) و به فرموده پیامبر(ص) اگر اطاعت از اهل بیت(ع) نشود اختلاف تا قیامت در میان مسلمانان خواهد بود و امروز هم می بینیم که هر روز، صدها نفر در کشورهای اسلامی به خاک و خون کشیده می شوند در حالیکه اگر حوادث به آن شکل پیش نرفته بود امروز هم شاهد این فجایع نبودیم؛ امروز یکی از مشکلات ما اندیشه تکفیری است و وقتی در سطح بین المللی می خواهیم سخنی بگوییم باید بسیار تلاش کنیم تا ثابت نماییم تکفیری ها مسلمان نیستند.

او افزود: سوال اساسی اینجاست که چرا دختر پیامبر خدا که به فرموده حضرت محمد(ص) رضایت خداوند در رضایت اوست و باید معصوم باشد برای بیان یک روایت خدا را شاهد بگیرد در حالیکه سایر محدثان هیچگاه در بیان هیچ روایتی قسم نخورده اند که شاهد سخن بوده اند؛ نخستین مسند احادیث حضرت فاطمه زهرا(س)، ۵۰۰ سال پیش توسط یکی از علمای اهل سنت به نام ملا جلال الدین سیوطی نوشته شده است و این سخنان در همان زمان به ثبت رسیده اند.

استاد حوزه علمیه قم با بیان اینکه حضرت زهرا(س) در پاسخ به این سوال که چرا حضرت علی(ع) با این همه فضائل، در مقام دفاع از حق خویش بر نیامدند عبارت جالبی را بیان فرمودند گفت: ایشان به روایتی از حضرت محمد(ص) استناد کردند که «مَثَلُ الإمام مَثل الکعبة إذ تُؤتی وَ لا تَأتی» یعنی امام مانند کعبه است و به دنبال کسی نمی رود بلکه مردم باید به ایشان مراجعه کنند چه اینکه حضرت علی(ع) هم پس از ۲۵ سال خانه نشینی، وقتی اجتماع مسلمانان را در بیعت با خویش دیدند خلافت را پذیرفتند.

او تصریح کرد: ممکن است انسان در مسجدالحرام هم باشد ولی پشت به قبله نماز بخواند و مثل کسانی که در جامعه اسلامی و حتی در حضور امام معصوم بودند اما از ایشان تبعیت نکردند نیز همین است.

حسینی قمی به خطبه ای از یکی از یاران حضرت علی(ع) در هنگام پذیرش خلافت توسط ایشان اشاره کرد و افزود: «صعصعه بن صوحان عبدى» در آن روز گفت ای علی، تو به خلافت زینت بخشیدی و آن را بالا بردی و آبرو دادی ولی خلافت چیزی به تو نیفزود؛ در هیچ جای تاریخ سراغ نداریم که شخصی به مقامی برسد ولی آن مقام چیزی بر آن شخص نیفزوده باشد جز حضرت علی(ع) که موجب سرافرازی مسلمانان شدند و خلافت را پذیرفتند.
مرجع : شفقنا
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما