تاریخ انتشار
دوشنبه ۲ آذر ۱۳۹۴ ساعت ۱۲:۵۷
۰
کد مطلب : ۲۸۳۵۰
آیت الله قائم مقامی:

اربعین یک مناسک چندمیلیونی است که حقیقت یک پیام را به جهان ابلاغ میکند

اربعین یک مناسک چندمیلیونی است که حقیقت یک پیام را به جهان ابلاغ میکند
آیت الله سید محمد قائم مقامی، پژوهشگر و محقق علوم دینی در گفتگو با خبرنگار قرآن و معارف خبرگزاری شبستان ضمن اشاره به عظمت و اهمیت راهپیمایی اربعین تصریح کرد: این راهپیمایی به معنای انجام دادن مناسکی الهی و بشری است در ارتباط با یکی از مقدس‌ترین حرم های روی زمین یعنی کربلا و نفس این راهپیمایی، آموزه های بزرگی در درون خود دارد که از جمله این آموزه های می توان به موضوع ابلاغ پیام و حقیقتی مهم به جهان اشاره کرد.



وی افزود: این حقیقت مهم مربوط به آینده جهان است و آینده می بایست به این سمت و سو حرکت کند چرا که راه دیگری جز این ندارد. این راهپیمایی که یک مناسک چندین میلیون نفری است این پیام را منتشر و ابلاغ می کند که ما چه حقیقتی را به آینده جهان ابلاغ می کنیم؟



آیت الله قائم مقامی خاطرنشان کرد: وقتی «حرم ها» به عنوان «مراکز قدسی» متولی ای از جنس خود داشته باشند، نه متولی طاغوتی می توان به ارزش و جایگاه آنها پی برد. بحران و فاجعه ای که امسال در منا رخ داد از این جهت بود که متولی «حرم» از جنس خودش نبود. یعنی «حرمی» که مقدس است ولی متولیانی نامقدس دارد که از جنس آن نیستند.

اما در کربلا که امروز آزاد شده و در دست مومنان و شیعیان قرار دارد، متولیان از جنس خود حرم هستند و انسان ها در ارتباط با این «حرم»، درست عمل می کنند.



وی در توضیح این موضوع گفت: این متولیان یک «حرم» هستند که حقیقت آن را معنا، ترجمه و تاویل می کنند. چرا که اصولا «حرم ها» که اثرگذارترین مکان های روی زمین هستند مانند قرآن کریم جنبه «تنزیلی» دارند. یعنی از آسمان و عالم بالا آمده اند و باید توسط انسان تأویل شوند (معنا شوند). به عنوان مثال کعبه معظمه را متولیان، مدیران، امام و رهبر آنجا و مردمی که در آنجا زندگی می کنند باید برای دیگران معنا و ترجمه کنند. به این مفهوم که مراد از طواف چیست؟منظور از سعی چیست؟... و البته این در صورتی است که متولی، خود بر مدار حق و درست باشد.



این پژوهشگر دینی تصریح کرد: اتفاق شگفت آور و عجیبی که امروز در کربلا رخ داده این است که به لطف الهی کربلا آزاد شده است یعنی متولی آن از جنس خودش است و آن پتانسیل بی نهایت عظیم موجود در کربلا که مطلقا بی نظیر است فعلیت یافته و در حال ظاهر و آشکار شدن است.



ما معتقدیم الگوی زمان ظهور، نیز چنین است. یعنی منطق حاکم بر زمان ظهور آن است که مدیریت جهان به واسطه دو رکن یعنی خدا و مردم صورت می پذیرد و منظور از خدا، خدایی است که انبیا و اولیا می گویند نه خدایی که شاهان و طاغوتیان معرفی می کنند. و علامت آن نیز «بسط ید اولیای الهی» در مدیریت جهان است.



آیت الله قائم مقامی افزود: رکن دیگر این مدیریت،توده های مردم هستند. یعنی مستضعفان عالم که خود می دانند چه باید بکنند، امروز درس بزرگی که راهپیمایی اربعین در این جهت می دهد چیست؟

سال گذشته بیش از ۲۰ میلیون نفر در این راهپیمایی شرکت کردند و امسال قطعا این جمعیت افزاش می یابد. این تعداد انسان وارد یک شهر کوچک و یک حرم کوچک می شوند، و می خواهند مناسک الهی انجام دهند. ما می بینیم که به لطف الهی این مناسک به بهترین شکل و زیباترین و عالی ترین نحوی انجام می شود. چرا؟! چون مردم خود می دانند چه بکنند و این نکته بسیار بسیار مهمی است.

اربعین این پیام را به جهان مخابره می کند که طاغوتیان خیلی نگران آینده جهان نباشند و تصور نکنند که مدیریت جهان با آنهاست و اگر آنها نباشند همه جهان به هم می ریزد. اتفاقا اگر اینها نباشند جهان به درستی اداره می شود.



امروز اربعین این پیام را به سراسر دنیا مخابره می کند. این یک اصل بدیهی است که وقتی جمعیتی در یک جا جمع می شود اداره این جمعیت کار بسیار مهمی است چنانکه دیدیم در عربستان آل سعود نتوانست جمعیت حداکثر ۳ یا ۴ میلیون نفری را اداره کند. اربعین در عین اینکه یک تظاهرات بسیار باشکوه، زیبا، شورانگیز و لطیف است اما چنین پیام هایی را نیز به دنیا منتقل می کند.



وی ابراز امیدواری کرد خداوند بشریت را برای درک این حقیقت بیدار کرده و جهان را تحت پرچم امام حسین علیه السلام قرار داده وآن را در برابر حقیقت نورانی امام حسین علیه السلام مشعوف فرماید.

پایان پیام/
مرجع : شبستان
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما