کد مطلب : ۳۰۸۹۵
شایسته نیست کسی با اهل بیت(ع) کسب درآمد کند/ تأثیرگذارترین قالب مداحی مرثیه است
مرثیهخوانیهایش پرطرفدار است و سعی میکند وقایع تاریخی را مستند بیان کند، صدای خوبی دارد، از سلاله پیغمبر اسلام(ص) است و این مسئله با تأثیر بالای صدایش در جان مخاطبان نمیتواند بیارتباط باشد، صدا و تصویرش را بارها از پشت قاب تلویزیون تماشا کرده و با روضهخوانیهایش گریستهاید. مدتی در مجالس بیت رهبری مداحی میکرد؛ برای برپایی محافل اهلبیت(ع) در نقاط مختلف کشور حضور مییابد ولی در حال حاضر اغلب برنامههای وی در قم متمرکز است. به تازگی فرزندش در برخی مجالس پدر را همراهی کرده و با وی مداحی میکند.
آنچه در ادامه میخوانید بخش هایی از گفتو گو با سید مهدی میرداماد، روضهخوان و مداح اهلبیت(ع) است:
* به نظر خودتان چه چیزی موجب شهرتتان در بین سایر مداحان شد؟
حقیقتاً هنوز خودم هم نمیدام چه چیزی عامل این مسئله شد، واقعاً به تنها چیزی که فکر نمیکردم بحث شهرت بود، آن موقع من در فضایی مداحی میکردم که اصلاً فکر نمیکردم کسی مداحی من را ببیند. چیزی که به نظرم موجب شهرتم شد این بود که کار متفاوت انجام دادم، من و حاج مهدی سلحشور در مسیر مداحی هر دو برخلاف رود شنا میکردیم. زمانی که شیوه خواندن بعضیها هنوز سنتی بود من و حاج مهدی سلحشور با هم در حسینیه ثارالله دونفره میخواندیم و از آن موقع به بعد خواندنهای دو نفره شکل گرفت و رواج یافت. آن زمان کمتر کسانی پیدا میشدند که بتوانند هماهنگ به صورت دو نفره با هم بخوانند.
سال 1382 که در برنامههای بیت رهبری میخواندم حدوداً 22 سال داشتم و جوانترین مداح بیت بودم، گمان میکنم این قضیه هم مؤثر بوده است.
* برخوردتان با مردم چگونه است؟
سعی میکنم خیلی صبورانه با مردم رفتار کنم به ویژه با نوجوانان و جوانان چون نوجوانان و جوانان هستند که آینده کشور ما را میسازند. مشکل این است که مردم زمانی با ما کار دارند که خیلی فشار کاری بر روی ما زیاد است یعنی بعد از مراسم؛ آن موقع باید حرفهایشان را بشنویم، با آنها احوالپرسی کنیم، پای درد و دلهایشان بنشینیم و التماس دعاهایشان را گوش کنیم؛ همیشه سعی کردهام همواره بین مردم باشم و خودم را از آنان جدا نبینم ولی بعضی مواقع واقعاً نمیشود، همانطور که ما تلاش میکنیم مردم را درک کنیم، مردم هم باید برای درک متقابل بکوشند و شرایط ما را در زمانهای مختلف در نظر بگیرند.
* کدام سبک مداحی را بیشتر دوست دارید؟
من روضهخوان هستم، سبکهای مختلف مداحی را میخوانم ولی هیچ چیز برایم روضه نمیشود و هیچ چیز مثل روضه من را منقلب نمیکند، تأثیرگذارترین قالب مداحی مرثیه است چون مرثیه ماندگار و سازنده است.
هر سال حدوداً 6 ماه برای تعیین مرثیههایی که قرار است در دهه محرم بخوانم وقت میگذارم.
* بعضیها در مراسم سینهزنی برهنه میشوند، نظرتان در مورد اینگونه محافل چیست؟
توصیه بزرگان و علما این است که سینهزنان در مراسم سینهزنی برهنه نشوند تا از مراسم امام حسین(ع) بشود نهایت استفاده را برد. بعضی جلسات مذهبی با تصویربرداری درست و تبلیغات کافی میتوانند یک رسانه قوی باشند و تمام دنیا را احاطه کنند، وقتی عدهای در مراسم برهنه شوند راه انعکاس مراسم عزاداری بسته میشود، واجب را نباید فدای مستحب کرد. امروزه که جهان دارد علیه شیعه کار میکند، شیعیان باید غوغایی که در شب عاشورا به پا میکنند را به جهانیان نشان دهند، وقتی برهنه شوند محدودیت ایجاد شده و مانع انعکاس جهانی اینگونه مراسمها میشود. کسی که میخواهد وجودش را وقف عزاداری اهلبیت(ع) کند، عزاداری او با پیراهن مؤثرتر و قابل قبولتر است.
* در طول سال چه مدت مشغول مداحی مجالس مذهبی هستید؟
اگر بپرسید چه مدت مشغول این کار نیستم راحتتر میتوانم پاسخ دهم، ماه محرم که تمام میشود میرویم سراغ ایام فاطمیه، فاطمیه که تمام میشود برنامههای ماه رمضان آغاز میشود، رمضان که به اتمام میرسد دوباره محرم از راه میرسد؛ در کنار اینها هر شب جمعه دعای کمیل، هر عصر جمعه زیارت آل یس و تمام ولادتها و تمام عزاداریهای اهلبیت(ع) نیز برنامه دارم.
* روضه کدام یک از ائمه بیشتر به دلتان مینشیند؟
به نظرم این سؤال خوبی نیست چون نمیشود بین روضه اهلبیت(ع) تفاوت قائل شد و آنها را از هم تفکیک کرد.
* بالاخره دل هر کسی با روضه یکی از ائمه(ع) انس بیشتری دارد.
درست است، دل هر کسی به یک جایی تعلق خاطر بیشتری دارد، من به ایام فاطمیه تعلق خاطر بیشتری دارم و با روضه مادرم حضرت زهرا(س) بیشتر مأنوس هستم، با شنیدن یا خواندن روضه فاطمیه احساس میکنم زودتر و بیشتر از بقیه منقلب میشوم.
* سخنانی که درباره حقوقهای میلیونی برخی مداحان میگویند را شنیدهاید؟
حقوقهای میلیونی که برای مداحان نیست، منظور شما هدیه یا صلههای میلیونی است. من اساتیدم را خوب میشناسم و مدتی با آنها زندگی کردهام، نخست از آنها رفع تهمت میکنم چون خوب میشناسمشان و از روند کارشان آگاه هستم. هیچ یک از آنان شغلشان و منبع درآمدشان مداحی نیست. دوم اینکه اگر سیره اهلبیت(ع) را پذیرفتهایم باید همه سیرهشان را بپذیریم و این را هم قبول کنیم که اهلبیت(ع) نسبت به روضهخوانها و مرثیهخوانها نگاه ویژهای داشتهاند. امام صادق(ع) به یکی از روضهخوانهای نامدار زمان خود به خاطر خواندن روضهای 400 هزار دینار هدیه داد. بعضی مواقع مبالغی به عنوان هدیه یا صله برای ارج نهادن کسی که مرثیهخوانی کرده است به مداحان داده میشود. حرف من مبلغ هدیه نیست بلکه ارزش نهادن به کسی است که یاد اهلبیت(ع) را احیا میکند و برای آنان وقت میگذارد.
من که هدایا را اغلب رد میکنم، من مرجع نیستم و حکم هم نمیدهم ولی به نظرم کار جالبی نیست که کسی بخواهد با این خاندان درآمد کسب کند، نباید با این دید وارد عرصه مداحی شد. چند خط قرمز در مداحی برای خودم قرار دادهام و سعی کردهام که همواره به آنها پایبند باشم، یکی اینکه برای جلسه مداحی با کسی درباره هزینه صحبت نکنم و قبل از جلسه حرف مالی با کسی نزنم، دوم اینکه اگر بعد از جلسه کسی به من هدیه داد آن را رد نکنم؛ یعنی سعی میکنم در این قضیه نه افراط داشته باشم و نه تفریط .
با وجود همه غیبتها و تهمتها بارها به صراحت عرض کردهام که من در طول عمرم برای هیچ جلسهای تاکنون حرف مالی با کسی نزدهام، تمام کسانی که مرا دعوت کردهاند گواه این قضیه هستند. نیمی از جلساتی که مداحی میکنم متعلق به دوستان و آشنایان است، هیأت رزمندگان اسلام هم که باید در طول سال مقداری به آن کمک کنم تا برنامههایش برقرار بماند، چیزی هم به ما داده نمیشود.
هیأت رزمندگان اسلام سایت، آرشیو، دفتر، کلاس فرهنگی و ... دارد که همه اینها هزینهبردار است و هر چیزی هم به من داده میشود هزینه همین امور میشود.
به لطف خداوند در شغل خودم فرد موفقی هستم و به اندازه کافی خداوند به من لطف کرده است که دیگر نیازی به هزینه مداحی ندارم.
انتهای پیام/
آنچه در ادامه میخوانید بخش هایی از گفتو گو با سید مهدی میرداماد، روضهخوان و مداح اهلبیت(ع) است:
* به نظر خودتان چه چیزی موجب شهرتتان در بین سایر مداحان شد؟
حقیقتاً هنوز خودم هم نمیدام چه چیزی عامل این مسئله شد، واقعاً به تنها چیزی که فکر نمیکردم بحث شهرت بود، آن موقع من در فضایی مداحی میکردم که اصلاً فکر نمیکردم کسی مداحی من را ببیند. چیزی که به نظرم موجب شهرتم شد این بود که کار متفاوت انجام دادم، من و حاج مهدی سلحشور در مسیر مداحی هر دو برخلاف رود شنا میکردیم. زمانی که شیوه خواندن بعضیها هنوز سنتی بود من و حاج مهدی سلحشور با هم در حسینیه ثارالله دونفره میخواندیم و از آن موقع به بعد خواندنهای دو نفره شکل گرفت و رواج یافت. آن زمان کمتر کسانی پیدا میشدند که بتوانند هماهنگ به صورت دو نفره با هم بخوانند.
سال 1382 که در برنامههای بیت رهبری میخواندم حدوداً 22 سال داشتم و جوانترین مداح بیت بودم، گمان میکنم این قضیه هم مؤثر بوده است.
* برخوردتان با مردم چگونه است؟
سعی میکنم خیلی صبورانه با مردم رفتار کنم به ویژه با نوجوانان و جوانان چون نوجوانان و جوانان هستند که آینده کشور ما را میسازند. مشکل این است که مردم زمانی با ما کار دارند که خیلی فشار کاری بر روی ما زیاد است یعنی بعد از مراسم؛ آن موقع باید حرفهایشان را بشنویم، با آنها احوالپرسی کنیم، پای درد و دلهایشان بنشینیم و التماس دعاهایشان را گوش کنیم؛ همیشه سعی کردهام همواره بین مردم باشم و خودم را از آنان جدا نبینم ولی بعضی مواقع واقعاً نمیشود، همانطور که ما تلاش میکنیم مردم را درک کنیم، مردم هم باید برای درک متقابل بکوشند و شرایط ما را در زمانهای مختلف در نظر بگیرند.
* کدام سبک مداحی را بیشتر دوست دارید؟
من روضهخوان هستم، سبکهای مختلف مداحی را میخوانم ولی هیچ چیز برایم روضه نمیشود و هیچ چیز مثل روضه من را منقلب نمیکند، تأثیرگذارترین قالب مداحی مرثیه است چون مرثیه ماندگار و سازنده است.
هر سال حدوداً 6 ماه برای تعیین مرثیههایی که قرار است در دهه محرم بخوانم وقت میگذارم.
* بعضیها در مراسم سینهزنی برهنه میشوند، نظرتان در مورد اینگونه محافل چیست؟
توصیه بزرگان و علما این است که سینهزنان در مراسم سینهزنی برهنه نشوند تا از مراسم امام حسین(ع) بشود نهایت استفاده را برد. بعضی جلسات مذهبی با تصویربرداری درست و تبلیغات کافی میتوانند یک رسانه قوی باشند و تمام دنیا را احاطه کنند، وقتی عدهای در مراسم برهنه شوند راه انعکاس مراسم عزاداری بسته میشود، واجب را نباید فدای مستحب کرد. امروزه که جهان دارد علیه شیعه کار میکند، شیعیان باید غوغایی که در شب عاشورا به پا میکنند را به جهانیان نشان دهند، وقتی برهنه شوند محدودیت ایجاد شده و مانع انعکاس جهانی اینگونه مراسمها میشود. کسی که میخواهد وجودش را وقف عزاداری اهلبیت(ع) کند، عزاداری او با پیراهن مؤثرتر و قابل قبولتر است.
* در طول سال چه مدت مشغول مداحی مجالس مذهبی هستید؟
اگر بپرسید چه مدت مشغول این کار نیستم راحتتر میتوانم پاسخ دهم، ماه محرم که تمام میشود میرویم سراغ ایام فاطمیه، فاطمیه که تمام میشود برنامههای ماه رمضان آغاز میشود، رمضان که به اتمام میرسد دوباره محرم از راه میرسد؛ در کنار اینها هر شب جمعه دعای کمیل، هر عصر جمعه زیارت آل یس و تمام ولادتها و تمام عزاداریهای اهلبیت(ع) نیز برنامه دارم.
* روضه کدام یک از ائمه بیشتر به دلتان مینشیند؟
به نظرم این سؤال خوبی نیست چون نمیشود بین روضه اهلبیت(ع) تفاوت قائل شد و آنها را از هم تفکیک کرد.
* بالاخره دل هر کسی با روضه یکی از ائمه(ع) انس بیشتری دارد.
درست است، دل هر کسی به یک جایی تعلق خاطر بیشتری دارد، من به ایام فاطمیه تعلق خاطر بیشتری دارم و با روضه مادرم حضرت زهرا(س) بیشتر مأنوس هستم، با شنیدن یا خواندن روضه فاطمیه احساس میکنم زودتر و بیشتر از بقیه منقلب میشوم.
* سخنانی که درباره حقوقهای میلیونی برخی مداحان میگویند را شنیدهاید؟
حقوقهای میلیونی که برای مداحان نیست، منظور شما هدیه یا صلههای میلیونی است. من اساتیدم را خوب میشناسم و مدتی با آنها زندگی کردهام، نخست از آنها رفع تهمت میکنم چون خوب میشناسمشان و از روند کارشان آگاه هستم. هیچ یک از آنان شغلشان و منبع درآمدشان مداحی نیست. دوم اینکه اگر سیره اهلبیت(ع) را پذیرفتهایم باید همه سیرهشان را بپذیریم و این را هم قبول کنیم که اهلبیت(ع) نسبت به روضهخوانها و مرثیهخوانها نگاه ویژهای داشتهاند. امام صادق(ع) به یکی از روضهخوانهای نامدار زمان خود به خاطر خواندن روضهای 400 هزار دینار هدیه داد. بعضی مواقع مبالغی به عنوان هدیه یا صله برای ارج نهادن کسی که مرثیهخوانی کرده است به مداحان داده میشود. حرف من مبلغ هدیه نیست بلکه ارزش نهادن به کسی است که یاد اهلبیت(ع) را احیا میکند و برای آنان وقت میگذارد.
من که هدایا را اغلب رد میکنم، من مرجع نیستم و حکم هم نمیدهم ولی به نظرم کار جالبی نیست که کسی بخواهد با این خاندان درآمد کسب کند، نباید با این دید وارد عرصه مداحی شد. چند خط قرمز در مداحی برای خودم قرار دادهام و سعی کردهام که همواره به آنها پایبند باشم، یکی اینکه برای جلسه مداحی با کسی درباره هزینه صحبت نکنم و قبل از جلسه حرف مالی با کسی نزنم، دوم اینکه اگر بعد از جلسه کسی به من هدیه داد آن را رد نکنم؛ یعنی سعی میکنم در این قضیه نه افراط داشته باشم و نه تفریط .
با وجود همه غیبتها و تهمتها بارها به صراحت عرض کردهام که من در طول عمرم برای هیچ جلسهای تاکنون حرف مالی با کسی نزدهام، تمام کسانی که مرا دعوت کردهاند گواه این قضیه هستند. نیمی از جلساتی که مداحی میکنم متعلق به دوستان و آشنایان است، هیأت رزمندگان اسلام هم که باید در طول سال مقداری به آن کمک کنم تا برنامههایش برقرار بماند، چیزی هم به ما داده نمیشود.
هیأت رزمندگان اسلام سایت، آرشیو، دفتر، کلاس فرهنگی و ... دارد که همه اینها هزینهبردار است و هر چیزی هم به من داده میشود هزینه همین امور میشود.
به لطف خداوند در شغل خودم فرد موفقی هستم و به اندازه کافی خداوند به من لطف کرده است که دیگر نیازی به هزینه مداحی ندارم.
انتهای پیام/
مرجع : خبرگزاری فارس