کد مطلب : ۶۴۷۰
مدرس ارتباطات دانشگاه تهران:
دين ترويج شده از تلويزيون، دينی قشری و مبتنی بر اخلاقگرايي است
وی معتقد است که ميتوان از رسانه تلويزيون در ترويج دين استفاده کرد به شرطي که مخاطب قدرت انتخاب براي برگزيدن رسانه ديني را داشتهباشد.
مدرس ارتباطات دانشگاه تهران، پخش غيرمستقيم مفاهيم ديني را از تلويزيون ضروري دانست و در پاسخ به سوالي درباره علت مخاطب زیاد سریال "کليد اسرار"، که از نوع برنامههاي مستقيم ديني است، بیان کرد: « اين مجموعه مخاطب سطح پايين را در نظر دارد، روي مستقيم آن هم با مخاطب ديني است و مخاطب غير ديني (ديني که از طرف رسانه ترويج ميشود) را هدف خود قرار نداده است.»
معاونت پژوهشي دانشکده علوم اجتماعي تهران، در پاسخ به بيگره بودن و قابل پيشبيني بودن پايان داستانهاي کليد اسرار به عنوان عيب آن گفت: «برخلاف انتظار، قابل پيشبيني بودن آن نيز به عنوان حسن شدهاست، زيرا که مخاطب نيازي به تفکر به حدس زدن انتها ندارد و يک نوع استراحت فکري را براي مخاطب به ارمغان آوردهاست.»
راود راد در مقايسه اين سريال با برنامههاي 90 قسمتي سيما بیان کرد: «کليد اسرار مانند برنامههاي سرگرمکننده، به گونهاي خستگي روزمره مخاطب را به در ميبرد؛ مخاطبي که از کار خسته به خانه برميگردد به دنبال آرامش است و اين مخاطب را جذب ميکند.»
وي دليل عدم پرداختن به مفاهيم و شخصيتهاي ديني جهان شمول در صنعت فيلمسازي ما را، عدم تفکر به مخاطب جهاني دانست و افزود:« ما هميشه در برابر فرهنگ بيگانه، حالت تدافعي داشتهايم و به اين نينديشيديم که ميتوانيم فرهنگ خود را منتشر کنيم.»
مدرس ارتباطات دانشگاه تهران، براي خارج شدن از اين حالت تدافعي، توجه به مخاطب جهاني را ضروري قلمداد کرد.