تاریخ انتشار
چهارشنبه ۲۰ خرداد ۱۳۸۸ ساعت ۱۵:۰۴
۰
کد مطلب : ۷۰۹۴
واکنش‌ها به اوباما-۲

واژه‌های زیبا مرهم زخم‌ها نمی‌شوند

گفتگو با دکتر نوروزی، مدیر گروه علوم سیاسی و روابط بین‌الملل مؤسسه آموزشی-پژوهشی امام خمینی(ره)
واژه‌های زیبا مرهم زخم‌ها نمی‌شوند
در ادامه گفتگوهای خیمه با اندیشمندان اسلامی درباره سخنان اوباما در باب روابط آمریکا با جهان اسلام، گفتگویی داشته‌ایم با دکتر نوروزی مدیر گروه علوم سیاسی و روابط بین‌الملل مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) قم تا نظر ایشان را در این باره جویا شویم.

دکتر نوروزی در پاسخ به سؤال خبرنگار خیمه در این زمینه گفت: «اوباما بعد از شعارهای انتخاباتی‌اش مبنی بر «تغییر»، این بار سعی کرد تا اولین گام عملی را در مورد روابط کشورش با مسلمانان بردارد. بنابراین او هدف خود را دو کشور مهم اسلامی یعنی عربستان و مصر و سخنرانی مهمش را در دانشگاه قاهره قرار داد.

اوباما اگرچه تلاش می‌کرد تا با سخنرانی خود مشکلاتی را که بوش ایجاد کرده بود بزداید، اما گاهی هم حرف‌های او را تکرار می‌کرد. او همچنین به یکی از حساس‌ترین مسائل جهان اسلام یعنی فلسطین نیز اشاره کرد؛ اگرچه واکنش مقامات حماس و برخی دیگر از گروههای مقاومت، ایجاد تشکیک در سخنان اوباما بود و به طور کلی به سردی از آن استقبال کردند. آنها درواقع منتظر اقدامات عملی بیشتری در این زمینه هستند.

به نظر من نیز با کاربرد واژه‌های زیبا نمی‌تواند زخم عمیقی را که این سال‌ها مسلمانان از رفتارهای دولتمردان آمریکایی برداشته‌اند، مرهم بخشد. اوباما باید بداند که دنیای اسلام بیدار است و دوره خدعه، فریب، نیرنگ و بازی با الفاظ نیز گذشته است.

این استاد دانشگاه در پایان افزود: «سید‌حسن نصرالله نیز در واکنش مناسبی اعلام کرد که حزب‌الله فریب ظاهرسازی‌های اوباما را نمی‌خورد. به نظر من بدترین بخش سخنرانی اوباما اعلام حمایت کامل او از رژیم صهیونیستی بود.»
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما