تاریخ انتشار
يکشنبه ۱۱ مرداد ۱۳۸۸ ساعت ۱۲:۳۸
۰
کد مطلب : ۷۷۵۳
گفت‌وگو با محبوبه زارع نویسنده عاشورایی

کتاب‌های من پرداخت حق بیمه به اهل‌بیت(ع) است

کتاب‌های من پرداخت حق بیمه به اهل‌بیت(ع) است
«محبوبه زارع» یکی از زنانی است که درباره عاشورا نوشته است؛ آلبوم عاشورا، قاصدک کربلا، گهواره طوفان و ستاره غربت از جمله آثار وی در این حوزه هستند. وی همچنین در مورد اهل بیت(ع) نیز آثاری مانند نامه‌های کودکان به پیامبر مهربانی، نشانی خانه باران، کاروانی با سیزده کجاوه و ... را در کارنامه خوددارد.
به بهانه این آثار عاشورایی با این نویسنده به گفت‌وگو نشستیم.

 لطفا کمی در مورد بیوگرافی شخصی و کاری خود توضیح دهید.
زارع: بنام او؛ زندگی در عالم ماده را از کویر یزد آغاز کردم؛ مثل همه هم سن و سالانم دبستان و راهنمایی و دبیرستان را طی نمودم؛ همیشه در تحصیل موفق بودم. علاقه خاصی به علوم ریاضی داستم و همین مرا بر آن داشت تا در گرایش محض ریاضی ادامه تحصیل بدهم.

همزمان با گذراندان دوره های علمی جامعه الزهرا در حال تحصیل در کارشناسی ارشد رشته تفسیر و علوم قرآنی هستم؛ که این دو رشته را مکمل هم دیده‌ام و هر دو را حائز بالاترین تاثیر در قلم خود می دانم.


 کار برای کودکان و نوجوانان را از چه سالی آغاز کردید؟ هدفتان از نوشتن برای کودکان و نوجوانان چیست؟
زارع: از ابتدا مخاطب خاصی مدنظرم نبود؛ اما از چندسال پیش خلأ یا کمبود آثار قوی و تاثیرگذار در حوزه ادبیات مذهبی با مخاطب کودک و نوجوان را به وضوح حس کردم و از آن جا که این سن را دوره خاص شکل گیری ساختار اندیشه‌ای انسان می دانم؛ انگیزه‌ام تشدید شد.


انگیزه شما از نوشتن کتاب در حوزه اهل بیت(ع) بخصوص امام حسین(ع) چیست؟
زارع: درمورد انگیزه نوشتن در حیطه اهل بیت(ع)، باید بگویم من قبل از آن که به دنبال کشف انگیزه باشم آن را دین و نوعی رسالت زندگی خود دیدم؛ حتی معتقدم تا عنایات این بزرگواران نباشد قلم زدن یا تاثیر قلم در مورد این خاندان امکان پذیر نیست.


علت مراجعه نکردن به منابع دسته اول در کتاب‌هایتان چه بود؟ (غیر از لهوف)

زارع: علت خاصی برای ذکر نمی بینم؛ جز پشتوانه قوی اساتید و اعتماد کامل به شورای بررسی کتاب که از افراد محققی تشکیل می‌شد و یقین داشتم اگر اسناد مردودی وجود داشته باشد از فیلتر شورا عبور نخواهد کرد؛ ضمن این که من بیشتر به پرورش ادبی فکر می کردم نه تحقیق در منابع.


به نظر شما دشواری‌های نویسندگی در حوزه‌های مذهبی مانند عاشورا، در جامعه ما چیست؟
زارع: مستقیم‌گویی، نبودتصویرسازی محتوا و توجه به ملموس‌سازی مطلب، کیفیت پایین جذاب در نشر، استفاده نکردن مناسب از ظرفیت‌های پخش؛ مشکلات نوشتن در حوزه ادبیات عاشورایی است.


آیا از سوی نهاد یا مرکزی هم حمایت می‌شوید؟
زارع: پاسخ به این سوال منفی است و خوشبختانه از حمایت هر نهاد و مرکزی محروم بوده‌ام؛ البته سابقه همکاری چندساله با حوزه هنری یزد و برخی مجامع ادبی را انکار نمی‌کنم؛ اما به نظر من نویسندگی در جامعه ما مظلومیتی مقدس و شیرین است.


چه جوایزی گرفته‌اید؟
زارع: چنداثر من به عنوان کتاب سال حوزه و کتاب سال دانشجویی مطرح شده‌اند که می‌توانم به عناوین «نشانی خانه باران» دریا، طوفان، تلاطم. مجموعه پنج جلدی قهرمانان کوچک کربلا و آلبوم عاشورا اشاره کنم.


در حال حاضر مشغول نوشتن کتابی هستید؟
زارع: علاوه بر ادبیات صریح مذهبی جدیدا در حال نگارش رمانی با موضوع منجی هستم که به صورت کاملا غیرمستقیم نوشته می‌شود.


یکی از گردونه‌های سخت تاریخی در رابطه با واقعه عاشورا، وجودداشتن یا نداشتن برخی شخصیت‌ها مانند حضرت رقیه(س) است، با پذیرفتن چه دیدگاهی اقدام به نوشتن کتاب قاصدک کربلا نموده‌اید؟

زارع: درست است؛ ضعف اسناد و عدم اتقان دلایل در منابع تاریخی دست هرمحققی را درخیلی از فرازها می‌بندد؛ اما من همان‌طور که اشاره کردم بیشتر به ملموس سازی شخصیت‌ها در قالب پرورش ادبی می اندیشیدم؛ به حدی که خواننده حس کند داستان زندگی دختر همسایه را می‌خواند. بعد خود با همزادپنداری و تصویرسازی به ادراک و لمس حقایق عاشورا و نفس مذهب دست یابد.

البته با وجود مقام‌های کشوری و نویسنده اثر سال شدن، ادعایی هم در موفق‌بودن خود ندارم. همه آن کتاب‌ها را تجربه‌ای می‌دانم که راه را برای خلق رمان‌هایی که در ذهن دارم و شیو‌ه‌های غیرمستقیمی که برای قلم‌زدن اتخاذ خواهم کرد، هموار خواهد کرد.

شما می‌توانید اسم این ۱۵ کتاب را سیاه مشق بگذارید؛یا نوعی پرداخت حق بیمه؛ چرا که عرصه رسالت قلمی برای وحی و خاندان وحی به قدری گسترده است و طیف مخاطب آن چنان جهانی است که قالب و راهی جز این نیافته‌ام.
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما