تاریخ انتشار
سه شنبه ۷ ارديبهشت ۱۳۸۹ ساعت ۱۲:۰۷
۰
کد مطلب : ۱۲۷۸۳

منع حضور در مراسم حج: به گناه دختر بودن

منع حضور در مراسم حج:  به گناه دختر بودن
جامعه – کوهستانی: عمره امسال زایران ایرانی سه ماه معلق ماند تا مسئولان حج و زیارت مطمئن شوند که شرطه‌های عربستانی برخورد مناسب با زایران ایرانی را در دستور کار خود قرار داده‌اند.

این تعلیق سه ماهه منجر به کاهش ۵۰ درصدی اعزام زایران عمره مفرده، به عربستان در سال جاری شد.

با این وجود رییس سازمان حج و زیارت از این تعلیق و مذاکرات پس از آن ابراز خرسندی کرده و معتقد است عربستان به صورت شفاهی متعهد شده است که با زایران ایرانی با احترام رفتار کند و کرامت زایران ایرانی را خدشه‌دار نکند.

اما در همین مذاکرات «رضایت بخش» بود که وزارت حج عربستان به سازمان حج و زیارت دستور داد از اعزام زایران زن ایرانی زیر ۴۵ سال، بدون همراه داشتن یک همراه محرم اجتناب کنند.

این دستورالعمل عربستان در حالی به ایران ابلاغ شده است که مدتی است ستاد عمره دانشجویی، کاروان‌های عمره گزاران دختر را به عمره مفرده اعزام می‌کند.

البته پیش از این هم دختران مجرد در غالب کاروان‌های گروهی به این سفر معنوی اعزام می‌شدند اما به خاطر حجم محدود دختران مجرد و تمهیدات حقوقی اندیشیده شده از سوی مسؤولین ایرانی مشکلی برای اعزام این دختران به وجود نمی‌آمد.

در واقع وزارت حج عربستان به محض اینکه فهمید برخی از زنان ایرانی، بدون محرم به این سفر می‌روند، اعلام كردند كه قبل از اعطاء ويزا حتماً بايستی احراز شود كه محرم زائر دختر، همراه وی است.

رییس سازمان حج و زیارت هم با استناد به مشکلاتی که در سال گذشته پیش آمده است و بدون ذکر مصادیق، به ستاد عمره دانشجويی اعلام كرد؛ كه زائران دانشجوی دختر را جذب نكنند چرا كه برای تهيه ويزا برای انها دچار مشكل می‌شوند.

اما زنان مجرد زیر ۴۵ سال و به خصوص دختران دانشجو که در غالب کاروان به عمره مفرده مشرف می‌شدند از این تصمم‌گیری ابراز نا خرسندی می‌کنند.

اگرچه رییس سازمان حج و زیارت هم در قرعه‌کشی عمره دانشجوی از عدم حضور دختران دانشجو در مراسم قرعه کشی ابراز دلتنگی کرد؛ بااین وجود این دستورالعمل که مطابق با قانون کشور عربستان است؛ همچنان لازم الاجراست.

علی لیالی در مورد عمره دانشجويان دختر گفت که اين مسئله را با مسئولان حج عربستان مطرح خواهد كرد اما با توجه به اينكه عدول از قوانين عربستان مشكل است از طرح‌هايی كه ستاد عمره دانشجويی برای اعزام دختران دانشجو با محارمشان ارائه كنند استقبال می‌كند.

علی لیالی اضافه کرد که در مورد دانشجويان تصميم گيرنده اینکه چه کسی زایر شود در اختیار سازمان حج و زيارت نيست؛ بلكه ستاد عمره دانشجويی است كه اعلام می‌كند چه گروهی از دانشجويان می‌توانند به عمره اعزام شوند. لذا در تعيين مصداق دانشجو نقشی ندارد.

او افزود: «اين مسئله كه آيا ستاد عمره دانشجويی برنامه‌ای برای اعزام دختران دانشجو به همراه يكی از محارمشان از قبيل پدر، برادر، دايی و ...به همراه هر دانشجوی دختر دارد يا خير مشخص نيست، اما لیالی گفته است اگر ستاد عمره دانشجویی اين برنامه را تدارك ببينند ما نيز از اجرای آن خوشحال می‌شويم.»

وی اظهار اميدواری كرد كه يا با تمهيداتی كه ستاد عمره دانشجويی تدارک می‌بيند و يا با مذاكراتی كه سازمان حج و زيارت با طرف سعودی انجام می‌دهد فرصت اعزام دانشجويان دختر بوجود بيايد.

از سویی نماينده ولي فقيه در سازمان حج و زيارت از محدودیت ایجاد شده ابراز تأسف کرده و دليل اين موضوع را محيط بسته و نگاه منفي عربستان به زنان ذكر كرد.

اين مسئله كه خانم‌های زير ۴۵ سال نمی‌توانند بدون محارم وارد عربستان شوند قانونی است كه برای همه كشورها از جمله ایران وجود دارد.

طبق قوانين عربستان زنان در این کشور، اجازه رانندگی ندارند و باید در تمام اوقات پوشش روی صورت را در خارج از خانه به تن داشته باشند. آنها همراه با راننده در اتومبیل‌هایی که شیشه مات دارند به مدرسه‌ها و دانشگاه‌های دخترانه می‌روند و با وجو اینکه نیمی از جمعیت دانشگاهی را تشکیل می‌دهند از بازار کار بهره چندانی نمی‌برند.

زنان عربستان بدون محارم نباید به خرید و رستوران بروند و در رستوران‌ها و کافه‌ها در بخش ویژه خانواده غذا صرف می‌کنند. این بخش‌ها به دقت از قسمت مردانه که مخصوص مردان جوان است جدا شده است.

زنان در عربستان از رانندگی، رای دادن، مسافرت به خارج از كشور يا كار كردن بدون اجازه يک مرد از خويشاوندان، محروم هستند.
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما