تاریخ انتشار
چهارشنبه ۱۲ خرداد ۱۳۸۹ ساعت ۰۸:۰۰
۰
کد مطلب : ۱۳۱۷۹

بیشترین مشکل زایران ایرانی در مرز عراق و سوریه است

بیشترین مشکل زایران ایرانی در مرز عراق و سوریه است
جامعه- خیمه : وقتی کسی راهی عتبات عالیات یا سوریه می‌شود، خوب می‌داند که از امکانات رفاهی مشابه آنچه در زیارت‌ خانه خدا و سفر به عربستان دارد، خبری نیست.

کمبود امکانات بهداشتی بین راهی،‌ امکانات رفاهی محدود هتل‌ها،‌ کمبود محتواهای فرهنگی و زیارتی،‌ برخی بی‌برنامه‌گی‌ها در طول سفر و مشکلات امنیتی از جمله حملات انتحاری و... از جمله مشکلات زایران عتبات عالیات و بعضا سوریه است که علی‌رغم وعده‌های پی‌در‌پی نهادهای اجرایی و نظارتی ذی‌ربط برای بررسی و حل مشکلات، هم‌چنان به قوت خود باقیست.

اما زایران عتبات عالیات و سوریه از یک مزیت نسبی برخوردارند. در واقع برخورد ماموران و خادمان زیارتگاه‌های عراق و سوریه با زایران ایرانی هم، مشابه آنچه درعربستان رخ می‌دهد نیست.

پیروی یکی از زایران ایرانی است که به تازگی از سفر کربلا باز گشته است.

او می‌گوید: شیعیان عراقی با او و هم کاروانی‌هایش برخورد بسیار خوب و دوستانه‌ای داشته‌اند و ماموران مستقر در زیارتگاه‌ها هم با درک کامل اعتقادات آنها به همه راهنمایی و کمک می‌دادند و هیچکس با آنها برخورد ناشایستی انجام نداد.

او این سفر را با سفر مکه خودش که سه ساله پیش داشته مقایسه می‌کند و می‌گوید: ماموران سعودی نگاه بسیار متعصبانه‌ای داشتند و برخوردشان با زایران ایرانی اصلا خوب نبود و مدام به زایران ایرانی پرخاش و بد‌رفتاری می‌کردند.

محمد علوی هم گفته آقای پیروی را درباره نحوه برخورد دوستانه عراقی‌ها با خودش تایید می‌کند. البته او تاکید می‌کند: سر مرز نه برخوردها دوستانه بود و نه محترمانه.

او می‌گوید:من سن و سالم زیاد است و برای خودم مشکلی پیش نیامده اما سر مرز عراق دو نفر از هم کاروانی‌های ما را انگشت‌نگاری کردند و همه کاروان را به مدت زمان طولانی معطل کردند.

او می گوید برخورد ماموران مرزی عراق با ایرانی ها اصلا خوب نیست.

این موضوع را هدایت‌خواه نماینده مجلس هم تصدیق می‌کند تا جایی که مدعی است مهم‌ترین مشکل زایران ایرانی در عتبات عالیات و سوریه در مرزهای این کشورهاست.

او تاکید کرد: در مرز عراق امکانات کافی با توجه به حجم زایران ایرانی وجود ندارد و از سویی برخی رفتارهای نامناسب و نسنجیده هم با زیاران ایرانی صورت می‌گیرد.

نیک روش، معاون اداره حج و زیارت استان ایلام هم برخورد ناشایست با زایران ایرانی را در مرزها محسوس می‌داند.

او می‌گوید: زائران ایرانی در مرز بین المللی مهران معطل نمی‌شوند اما در ورودی عراق به بهانه‌هایی نظیر خرابی کامپیوتر معطل می‌شوند و عراق هنوز به صورت نمونه برخی آقایان را از کاروان‌های ایرانی انگشت نگاری می‌کنند.

البته نابسامانی در مرز فقط برای زایران ایرانی عتبات عالیات مشکل آفرین نیست و زایران سوریه هم از برخوردها و امکانات این کشور دل خوشی ندارند.

جلالی همکار هدایت خواه در مجلس، چندی پیش انتقادهای جدی که نسبت به وضعیت زائرین خصوصاً در کشور سوریه در مجلس مطرح شده بود، را رسانه‌ای کرد.

او به وضعیت نابسامان فرودگاه دمشق و به خصوص مبادی ورودی و خروجی این فرودگاه برای زایران ایرانی اشاره کرده و شرایط این فرودگاه را به دور از شان و کرامت انسانی زایران ایرانی دانسته بود.

جلالی سخنگوی کمسیون امنیت ملی و سیاست خارجی در پایان تاکید کرده بود: کمیته‌ای در کمیسیون جهت نظارت و پیگیری این موضوع تشکیل شده و تا حصول نتیجه به کار خود ادامه و گزارش کار خود را به کمیسیون ارائه خواهد کرد.

اگرچه قسمتی از این سخت گیری‌های مرزی، به خصوص در عتبات عالیات، ناشی از ورود غیر مجاز زایران ایرانی به عراق بوده است و همین عامل هم بدرفتاری با زایران ایرانی در مبادی ورودی عتبات عالیات را از سوی ماموران عراقی و آمریکایی توجیه کرده است.

این در حالیست که کشور عراق مجازات‌های سختی را هم برای زایران غیرقانونی ایرانی عتبات عالیات در نظر گرفته است؛ تا آنجا که تا کنون ۲۰۰ زایر ایرانی که به صورت غیرقانونی به عراق وارد شده‌اند در زندان‌های عراق به سر می‌برند.

اگر چه معاون کنسولی و پارلمانی امور ایرانیان وزارت امور خارجه بازداشت طولانی مدت زائران عتبات عالیات را به دور از انصاف دانسته است اما این زایران همچنان در حبس به سر می‌برند.

به گفته قشقاوی ایران فقط اعمال مجازات‌های مشابه برای اتباع کشور عراق در مورد ورود غیر مجاز به کشور را در نظر گرفته است.

این‌ها در حالی است که روزانه حداقل سه هزار زایر ایرانی از مرزهای زمینی ایران به عراق می‌روند و بودجه زیادی را وارد این کشور می‌کنند و علاوه بر این ایران در غالب ستادی با عنوان ستاد بازسازی عتبات عالیات تا کنون ۱۵۰ میلیارد تومان برای بازسازی عتبات عالیات هزینه کرده است.

از سویی عراق و سوریه دو کشور شیعه نشین هستند که روابط سیاسی حسنه‌ای با ایران دارند و انتظار می‌رود شان و کرامت زایران ایرانی را با پیگیری و جدیت بیشتری حفظ کنند.

اگر چه پیروی زایر ایرانی کربلا، توجهی به این موضوعات ندارد و معتقد است: راه کربلا و زیارت امام حسین(ع) همیشه با سختی‌های فراوانی همراه است اما هیچ برخورد و رفتار و مشکلی از عشق و تلاش ما برای زیارت کم نمی‌کند.
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما