تاریخ انتشار
چهارشنبه ۱۸ شهريور ۱۳۹۴ ساعت ۱۱:۴۰
۰
کد مطلب : ۲۶۶۷۱

محمد رسول الله(ص)؛ شاهکار کوچک در برابر شاهکار بزرگ آفرینش

محمد رسول الله(ص)؛ شاهکار کوچک در برابر شاهکار بزرگ آفرینش
پس از سال‌ها انتظار،‌ سرانجام شاهکار مجید مجیدی در دهه کرامت روی پرده سینما رفت؛ شاهکاری که برای اولین بار به واسطه آن شاهد گردآمدن بهترین‌‌های جهان در عرصه‌‌های مختلف فیلمسازی از جمله در موسیقی،‌ فیلمبرداری، ‌دکور، جلوه‌های ویژه که در سینمای ایران و در کنار یک تیم ایرانی گردهم آمدند و توانستند متعهدانه، سنگین‌ترین اثر سینمای تاریخ ایران را به روی پرده بردند و همان‌طور هم که توقع می‌رفت فروش فیلم در آغاز اکران با رکورد تاریخی مواجه شد.

خیل عظیم مردم و اهل هنر در حالی برای دیدن این اثر فاخر و ارزشی صف کشیدند که شرایط سینماهای کشور از زیرساخت‌های لازم و مناسب برای اکران برخوردار نیستند اما فیلم بازخورد بسیار خوبی پیدا کرد.

فیلم محمد رسول االله(ص) ساخته مجید مجیدی با استقبال مخاطبان مسلمان در سراسر جهان روبرو شده است به طوری که توانسته است در روزهای اول اکران خود فروش قابل توجهی کسب کند.

نظر مساعد رهبر انقلاب و حضور ایشان در لوکیشن این فیلم تاریخی مذهبی و حمایت چهره‌های مطرح انقلاب پیرامون فیلم مجید مجیدی باعث شده بود که مردم در سراسر کشور برای دیدن این اثر بی‌تابی کنند و منتظر دیدن آن بر پرده نقره‌ای سینما باشند و حال که انتظار به سرآمده و فیلم روی پرده سینما رفته نظراتی شنیدنی و خواندنی دارند.

برای شنیدن نظر و احساس مردم بعد از دیدن فیلم سینمایی محمد رسول االله(ص ) به برخی از سینماهای کشور رفتیم و نظرات مردم را درباره این فیلم جویا شدیم.

علی معظمی ۳۸ ساله کارمند صدا و سیما درباره این فیلم گفت: محمد رسول االله(ص) یک شاهکار هنری است و می‌توان با ارائه این فیلم سینمایی در جهان احساس غرور و شعف کرد.

سمانه خانی دختر ۲۶ ساله نیز که بعد از دیدن این فیلم از سالن سینما خارج شده بود، اظهار کرد: «من اصلا قصد نداشتم به سینما روم، اما گفتم شاید قشنگ باشد، به همراه خواهر و دختر عمه‌ام کاملا اتفاقی آمدیم. من مسلمان هستم اما هیچ اطلاعاتی از پیامبر(ص) نداشتم. با داشتن ۲۴ سال سن واقعا درک عمیقی از اسلام ندارم. این تنها فیلمی است که مرا ۳ ساعت میخکوب کرد و از همه لحظاتش لذت بردم، این برای ایران خیلی عالی است. حالاواقعا به اسلام افتخار می‌کنم که اینقدر با محبت به همه چیز نگاه می‌کند. مثل آن لحظه‌ای که پیامبر(ص) گفت دختر رحمت. یا لحظه‌ای که قربانی‌های لب دریا را نجات داد. این فیلم به دور از تعصبات بود حتی جلوه خوبی از مسیحیت را نشان داد و همان‌طور آن محبتی که پیامبر(ص) به سامول داشت. دوست دارم دوباره فیلم را ببینم. خواهرم و همراهانمان محو فیلم بودند با اینکه اصلا دوست نداشتند سینما بیایند. پدرم می‌گوید از فیلم محمد رسول الله(ص) قبلی بهتر بود و مادرم هم چند جای فیلم گریه‌اش گرفت. به نظرم این اثر می‌تواند اسلام واقعی را به جهانیان معرفی کند».

در همه لحظات فیلم گریه کردم

فاطمه کرمی مادر ۴۴ ساله‌ای که به همراه فرزندش به دیدن این فیلم رفته است، گفت: «بی‌نظیر بود، افتخار کردم که یک مسلمانم و در همه لحظات فیلم گریه کردم.

با توجه به این که این فیلم به خردسالی پیامبر(ص) می‌پردازد نظر مهرداد منتظری، پسربچه‌ای که فقط ۸ سال دارد را پرسیدم. این پسر بچه در اظهارنظر جالبش گفت: «دیدن پیامبر(ص) در این سن خیلی برایم جالب بود. خیلی چیزها از این تصویر یادگرفتم و این فیلم همان چیزی بود که پدر و مادرم برایم تعریف کرده بودند».

معصومه اسحاقی ۵۴ ساله هم در حالی که چشم‌هایش خیس از اشک بود، تصریح کرد: «بعد از دیدن این فیلم حس خیلی خوبی دارم و فقط می‌‌خواهم همه مردم مخصوصاً جوانان و نوجوانان این فیلم را ببینند».

حمید عابدی ۳۲ ساله با مدرک کارشناسی ارشد سینما از نگاه منتقد به این فیلم گفت: «فیلمبرداری و لوکیشن‌های این فیلم سینمایی در ایران بی‌نظیر و شاهکار است اما قصه یکنواخت فیلم و همچنین زمان ۳ ساعته کمی خسته کننده به نظر می‌آید. کارگردان می‌توانست قسمت‌های اضافی این فیلم را حذف کند. در کل باید بگویم فیلم محمد رسول الله(ص) بالاتر از سطح فیلم‌های سینمای ایران است.
همان‌طور که خواندیم به نظر می‌رسد مردم از این فیلم راضی هستند که البته بخشی از این رضایت شاید دیدن فیلمی درباره زندگی پیامبر اکرم(ص) است که جامعه مسلمان کشورمان همیشه ارادت ویژه و خاصی به وی و خاندان اهل بیت(ع) دارند.
اکران یک روز جلوتر این فیلم سینمایی در افتتاحیه جشنواره مونترال کانادا به بهتر دیده شدن اثر مجید مجیدی در سطح جهان کمک شایانی کرد.

فیلم مجیدی از نگاه منتقدان

برخی از روزنامه‌های خارجی درباره این فیلم تحلیل‌های مثبتی منتشر کرده‌اند که از جمله آنها می‌توان به نقد روزنامه هافینگتون پست چاپ اشاره کرد. در این نقد فیلم مجیدی باشکوه توصیف شده است. همچنین ‌ای.‌ام.‌دی.‌بی، سایت مرجع اطلاعات فیلم‌ها و سریال‌ها در دنیا با توجه به بازخوردهای مثبت نسبت به این فیلم، امتیاز بالایی به آن داده است.

برخی دیگر از بازتاب‌های اکران این فیلم در سایت‌ها و خبرگزاری‌های معتبر هم خواندنی است.

یاهو نیوز نوشت: «مجیدی می‌گوید می‌خواهد با فیلم «محمد رسول الله» تصویر خشنی را که از اسلام ارایه می‌شود، تغییر دهد. با این حال این فیلم به دلیل ارایه چهره پیامبر(ص) با اعتراض برخی از مسلمانان روبه رو شده است».

سایت دیگری که این فیلم سینمایی را مورد تحسین قرار داد گاردین است، منتقد سینمایی گاردین اگرچه حتی یک بار نیز به نام ایران اشاره نمی‌کند، اما نتوانسته وجد و هیجانش از تماشای فیلم محمد رسول الله(ص) را پنهان کند.

«فیل هواد» منتقد گاردین از جمله نخستین منتقدان مطرح غربی است که پس از تماشای فیلم محمد رسول الله(ص) به تمجید از این فیلم پرداخته و در یادداشتی نوشته است: «این فیلم، به طرز روشنفکرانه‌ای صادق، متعهد و شاعرانه است».

دویچه ووله آلمان که همواره رویدادهای مهم سینمایی کشورمان را با دقت رصد کرده و پوشش خبری داده این بار سراغ پرمخاطب‌ترین فیلم تاریخ سینمای کشورمان رفته است.

دویچه ووله نوشته است: «ایران رهبری دنیای اسلام را در نشان دادن چهره نرم اسلام بر عهده گرفته و بعد از موفقیت فیلم «الرساله» ساخته مصطفی عقاد، حالا «محمد رسول الله» هم همان راه را در پیش گرفته است».

فیلم مجید مجیدی به فاصله تنها پنج روز از زمان اکران جهانی و ملی خود در ایران توانسته امتیاز خوب ۷/۸ از ۱۰ را از کاربران اینترنتی بگیرد. ۷/۸ در سایت‌ ای.‌ام‌.دی.‌بی‌، امتیاز بسیار خوبی محسوب می‌شود که معمولاً کمتر اثر سینمایی آن را دریافت می‌کند. در همین جا باید اضافه شود که نقد و بررسی فیلم مجیدی در رسانه‌های دنیا هنوز ادامه دارد.

نیم میلیارد در دو روز

گزارش خبری حاکیست فروش فیلم «محمد رسول‌الله (ص)» پس از دو روز نمایش در سینماهای ایران از مرز نیم میلیارد تومان گذشته است. «مووی مگ» به نقل از خبرآنلاین اعلام کرد که فیلم مجید مجیدی روز جمعه ۶ شهریورماه در دومین روز اکرانش ۳۸۰ میلیون تومان در سینماهای کشور فروش داشته‌ است. پنجشنبه ۵ شهریورماه فروش این فیلم در سینماهای شهر تهران به ۱۷۰ میلیون تومان رسید.

سه گانه اسلام مهربان

این در حالی است که شرکت نورتابان که تهیه و پخش این فیلم را بر عهده دارد اعلام کرده که تعدادی از سینماهایی که قرار بوده است در شهرستان‌ها این فیلم را اکران کنند، هنوز به چرخه اکران فیلم «محمد رسول‌الله(ص)» نپیوسته‌اند.

«محمد رسول الله‌(ص)» یکی از سه‌گانه‌های هنری است که «اسلام مهربان» را از نوجوانی تا بعثت و از بعثت تا شهادت حضرت به تصویر می‌کشد.
مرجع : ایکنا
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما