تاریخ انتشار
شنبه ۳۰ شهريور ۱۳۸۷ ساعت ۱۴:۴۸
۰
کد مطلب : ۲۹۴۸

مراسم معنوي شب قدر در کاظمين برپا شد

مراسم معنوي شب قدر در کاظمين برپا شد
به گزارش خيمه، جمعيت انبوه پيش از افطار و عمدتا با پاي پياده از نقاط مختلف بغداد به سمت منطقه کاظميه به راه افتادند و ضمن افطار در کنار مرقدين مطهر، آماده برپايي مراسم مختلف اين شب الهي شدند.

شب گذشته، به سختي مي شد به ضريح دو امام معصوم کاظمين نزديک شد؛ حرم به حدي شلوغ بود که خيلي ها مجبور بودند از يک در وارد حرم شده و از در ديگر از حرم خارج شوند.

صحن مملو بود از جمعيت. مردان، زنان، کودکان، افراد سالخورده و حتي آنها که با ويلچر آمده بودند، تلاش مي کردند دستي به ضريح بکشند.

در گوشه هاي دنج و اطراف حرم و صحن آن ، مردم به صورت جمعي و انفرادي به قرائت قرآن ، زيارت عاشورا، دعاي جوشن کبير و مراسم برسرگرفتن قرآن و همچنين مرثيه سرايي به مناسبت شب ضربت خوردن مولاي متقيان علي(ع) مشغول بودند و اين مراسم تا ساعت يک بامداد ادامه داشت، اگر چه خيلي ها تا صبح در حرم ماندند.

براي مراسم امسال، خيلي ها پس از پنج سال آمده بودند؛ امسال امنيت کمي بهتر از سالهاي قبل است. مقررات منع آمد و شد هم کاهش قابل ملاحظه‌اي يافته و تنها از ساعت دو تا چهار بامداد جريان دارد و به همين دليل خيلي‌ها از نقاط مختلف بغداد و با عبور از مناطقي که در سال‌هاي گذشته جزو محلات ناامن به شمارمي رفتند، آمده بودند.

در جريان مراسم جمعه شب کاظمين، جلسه سخنراني روحانيون نيز برقرار بود و خطبا براي مردم سخنراني هم کردند.

در حالي که هيچ نقطه اي از حرم کاظمين خالي از جمعيت نبود، کار بازسازي و مرمت حرم توقف نيافت؛ چند خودرو سنگين در حال تخليه مصالح ساختماني از جمله سنگ مرمر بودند که مي بايد در نقاط نيازمند ترميم بکار برده شود.

با اينحال حضور در کاظمين براي جمعيتي که از ساير نقاط بغداد، ازجمله شهرک صدر ، الشعله و الحريه آمده بودند خالي از دغدغه و نگراني نبود.

هنوز خاطرات فاجعه پل "الائمه "، پل حدفاصل ميان کاظميه و العظميه برروي دجله که بدون درگيري و تيراندازي ، منجر به کشته شدن صدهها تن شد و نيز عمليات انتحاري حدود چهار سال پيش در اطراف حرم ، از يادها نرفته است.

اهالي بغداد در حالي براي برپاداشتن ليله القدر شب گذشته به اين مکان مقدس آمده بودند که طي 10 روز گذشته ناامني ها و حملات تروريستي بارديگر در بغداد پايتخت عراق تشديد شده است.

خيلي از اهالي مناطق اطراف بغداد براساس باورها و اعتقادات ديرينه، براي حضور خود در کاظمين ، پاي پياده از مناطقي مانند شهرک صدر براه افتاده اند.

منطقه کاظمين نيز ديشب تا ساعاتي از بامداد گذشته، تعطيل نشد و مغازه ها بسان روز باز و تمام کوچه ها و خيابانهاي آن مملو از جمعيت بود و چاي، آب خوردن و نذري ميان مردم توزيع مي کردند.

آيينهاي شب قدر ديشب در کنار بارگاه اميرمومنان علي(ع) در نجف اشرف و مسجد کوفه و شهر مقدس کربلاي معلا با شکوه برگزار شد.

حضور جمع زيادي از زايران ايراني در اين مراسم که با زبان شيرين فارسي در ائمه اطهار در کربلا و نجف آيين شب قدر را برگزار کردند به آيينهاي ديشب روحي از معنويت و جمال بخشيد.
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما