تاریخ انتشار
دوشنبه ۱۶ دی ۱۳۸۷ ساعت ۰۷:۴۶
۰
کد مطلب : ۴۵۶۲

اردبيلي‌ها در دماي 30 درجه زير صفر هم عزاداری مي‌كنند

اردبيلي‌ها در دماي 30 درجه زير صفر هم عزاداری مي‌كنند
به گزارش خیمه، عشق به حسين و يارانش حد و مرز نمي‌شناسد، همانطور که گرما و سرما نمي‌شناسد. دماي هوا سال گذشته به مراتب سردتر از امسال بود و به منفي 30 درجه رسيده بود، اما مردم آيين پخش کردن شمع در 40 مسجد را که در روز تاسوعا و با پاي برهنه انجام مي شود، به‌خوبي انجام دادند.

آنهايي که آذري زبان هستند هنگامي که گوشه‌اي از مراسم عاشورايي را در نقاط ترک زبان ايران مي‌بينند، با جان و دل مصيبت کربلا را حس مي‌کنند و به دل مي‌سپارند «سن حسينن، پادشاهين عالمي، شاه دينن کربلائين سروري...» 

تعزيه‌خواني اردبيل به گفته صاحب‌نظران يكي از باشكوه‌ترين تعزيه‌هاي كشور است که با وجود سرماي بي‌سابقه‌اي که در يکي دو سال اخير در اين شهر حاکم بوده است، در دهه اول محرم و مخصوصا در روز عاشورا با همان شور و حال هميشگي برگزار شد.

منهاي سوز و گدازي که در نوحه‌ها و شاه‌بيت‌ها نهفته است، ترتيب عجيب و زيباي صفوف عزاداران که گاه به بيش از 300 نفر هم مي‌رسد، در نوع خود بي‌نظير است؛ سينه‌زنان دست چپ را بر سينه گذاشته و با دست راست ضربات آهنگين و هماهنگي بر سينه وارد مي‌کنند که تابع حالات نوحه است و فرمول خاصي براي هر نوحه دارد.

در روز عاشورا از بامداد تا ساعتي پس از نيمروز، شبيه‌خواني روز عاشورا و بازآفريني وقايع اين روز برگزار مي‌شود؛ اين آيين در فضاي باز و با بهره‌گيري از عوامل بسيار از جمله بازيگران و سياهي لشكرهاي متعدد، لباس هاي ويژه، اسب و ديگر تجهيزات، اجرا مي‌شود.
 
تمام 6 محله اردبيل نيز با شاخه‌هايشان در روز عاشورا يکجا جمع مي‌شوند و عزاداري مي‌کنند.

علاوه بر مداحي و نوحه‌خواني، تعدادي از شاعران مرثيه‌سراي اردبيلي نيز در مقابل مساجد به‌ويژه مسجد جامع اردبيل تازه‌ترين سروده‌هاي خود را در زمينه وقايع كربلا و قيام حسيني به جمعيت حاضر در اين مكان‌ها كه اغلب با استقبال پرشور مواجه مي‌شود، مي‌خوانند.
مرجع : برنا
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما