کد مطلب : ۴۶۹۶
كوبيدن بر طبل ياحسين(ع) با برند خارجي!
خیمه، صداي طبل و دهل در كوچه و خيابانهاي پايتخت روزهاي سخت كاروان امام حسين(ع) در كربلا را يادآوري ميكند روزهايي كه ياران حسين بن علي(ع) در برابر دشمنان تمام قد ايستادند تا پرچم اسلام همچنان برافراشته بماند.
امروز نيز با گذشت قريب به ۱۴۰۰سال از قيام حسيني مردم تهران و ساير شهرهاي ديار اسلامي ايران براي بزرگداشت قيام حسيني در دستههاي عزاداري بر طبل و دهل و سنج كوبيده و نواي غربت و مظلوميت حسين و ياران حسين را سر ميدهند.
اما آنچه در ميان صداي طبل و دهل كوچه پس كوچههاي اين شهر كمي مغفول مانده، حك شدن تبليغ و آرمهاي شركتهاي توليدي بيگانه كه چندان نشاني از اسلام و اسلاميت ندارند بر روي طبل و دهلهاي عزاي امام حسين(ع) است كه هر ساله نيز بر گستره آنها افزوده ميشود.
طبلهايي كه از قطر ۵۰ سانتيمتر تا ۳متر با آرمهاي بزرگYAMAHA و SUZUKIو BARAVAدر دستههاي عزاداري به صدا درآمده و گهگاه در كنار آنها جملات ياحسين و يااباالفضل نقش بسته است.
در اينكه استفاده از اين ابزار آلات موسيقي در دستههاي عزاداري و با آرم و تبليغات خارجي بدون هيچ سوءنيتي انجام ميشود، شكي نيست، اما تبليغ شركتهاي بيگانه در اين دستهها علاوه بر مخدوش كردن توليدات داخلي، روح معنوي اقامه عزا در دستههاي عزاداري را نيز تحتالشعاع قرار ميدهد.
اين مساله نكتهاي است كه بايد بيش از پيش مورد توجه مسئولان و برگزاركنندگان مراسم سوگواري امام حسين(ع) قرار گيرد.
يكي از عرضهكنندگان اين گروه از ابزار آلات موسيقي در اينباره ميگويد: «آنچه در استفاده از طبلهاي توليد شركتهاي بزرگ خارجي اهميت دارد كمتوجهي توليدكنندگان داخلي به توليد اين دسته از ابزار آلات است، به گونهاي كه در كمتر مغازه يا حجرهفروشي ميتوان اينگونه ابزارآلات توليدات داخلي را پيدا كرد.»
محسن قشقاوي كه در سهراه ناصر خسرو ـ يكي از بورسهاي عرضه كالاهاي ويژه محرم ـ فعاليت دارد، در خصوص اينكه اين ابزارآلات چگونه وارد كشور ميشود، بیان کرد: «طبل و دهلهاي خارجي كه عمدتا از توليدات چين است، از طريق نمايندگان شركتهاي توليدكننده در كشور يا به طور قاچاق وارد ميشوند و يا برخي توليد كشورهاي آسياي شرقي چون تايلند است.»
وي افزود: «از آنجا كه سالهاست اين ابزارآلات در دستههاي عزاداري و از سوي هياتها مورد استفاده قرار ميگيرد، بيتوجهي به درج "برندها" و ماركها بر روي اين ابزار در هياتها امري عادي تلقي شده و كمتري هياتي به حذف تبليغ و آرمهاي شركتهاي خارجي بر روي آنها دقت دارد.»
وي در خصوص قيمت كنوني طبل و دهلها در بازار تهران بیان کرد: «قيمت انواع طبل با توجه به ابعاد و اندازه آن از 3 هزار تومان شروع شده و به ۳۰۰ هزار تومان هم ميرسد.»
قشقاوي متوسط قيمت پرفروشترين طبل ايراني را ۲۰هزار تومان عنوان كرد و افزود: «قيمت انواع طبل دوقلو (دهل) خارجي نيز بين ۱۵۰۰تومان تا ۱۰۰هزار تومان است.»
وي تصريح كرد: «قيمت انواع سنج داخلي و وارداتي نيز از هزارتومان شروع شده و به ۱۵هزار تومان ميرسد، اما سنجهايي كه بيشتر مورد استفاده قرار ميگيرند، قيمتي حدود پنج هزار تومان دارند.»
به هر حال، نگاهي به بازار تهيه كالاهاي مورد نياز هياتها و مساجد در تهران حاكي است كه وسايل توليد شده توسط شركتهاي خارجي عمدتا چيني اين روزها بازار داغي دارد.
گذري به سه بازار عمده فروشي اين وسايل يعني بازار بزرگ تهران، سهراه ناصر خسرو و چهارراه مولوي حكايت از آن دارد كه هر سال بر حجم استفاده از كالاهاي خارجي در هياتها و دستههای عزاداري اضافه ميشود؛ امري كه بهطور غيرمستقيم تبليغ صرف كالاها و ماركهاي خارجي است.
به گزارش امروز نيز با گذشت قريب به ۱۴۰۰سال از قيام حسيني مردم تهران و ساير شهرهاي ديار اسلامي ايران براي بزرگداشت قيام حسيني در دستههاي عزاداري بر طبل و دهل و سنج كوبيده و نواي غربت و مظلوميت حسين و ياران حسين را سر ميدهند.
اما آنچه در ميان صداي طبل و دهل كوچه پس كوچههاي اين شهر كمي مغفول مانده، حك شدن تبليغ و آرمهاي شركتهاي توليدي بيگانه كه چندان نشاني از اسلام و اسلاميت ندارند بر روي طبل و دهلهاي عزاي امام حسين(ع) است كه هر ساله نيز بر گستره آنها افزوده ميشود.
طبلهايي كه از قطر ۵۰ سانتيمتر تا ۳متر با آرمهاي بزرگYAMAHA و SUZUKIو BARAVAدر دستههاي عزاداري به صدا درآمده و گهگاه در كنار آنها جملات ياحسين و يااباالفضل نقش بسته است.
در اينكه استفاده از اين ابزار آلات موسيقي در دستههاي عزاداري و با آرم و تبليغات خارجي بدون هيچ سوءنيتي انجام ميشود، شكي نيست، اما تبليغ شركتهاي بيگانه در اين دستهها علاوه بر مخدوش كردن توليدات داخلي، روح معنوي اقامه عزا در دستههاي عزاداري را نيز تحتالشعاع قرار ميدهد.
اين مساله نكتهاي است كه بايد بيش از پيش مورد توجه مسئولان و برگزاركنندگان مراسم سوگواري امام حسين(ع) قرار گيرد.
يكي از عرضهكنندگان اين گروه از ابزار آلات موسيقي در اينباره ميگويد: «آنچه در استفاده از طبلهاي توليد شركتهاي بزرگ خارجي اهميت دارد كمتوجهي توليدكنندگان داخلي به توليد اين دسته از ابزار آلات است، به گونهاي كه در كمتر مغازه يا حجرهفروشي ميتوان اينگونه ابزارآلات توليدات داخلي را پيدا كرد.»
محسن قشقاوي كه در سهراه ناصر خسرو ـ يكي از بورسهاي عرضه كالاهاي ويژه محرم ـ فعاليت دارد، در خصوص اينكه اين ابزارآلات چگونه وارد كشور ميشود، بیان کرد: «طبل و دهلهاي خارجي كه عمدتا از توليدات چين است، از طريق نمايندگان شركتهاي توليدكننده در كشور يا به طور قاچاق وارد ميشوند و يا برخي توليد كشورهاي آسياي شرقي چون تايلند است.»
وي افزود: «از آنجا كه سالهاست اين ابزارآلات در دستههاي عزاداري و از سوي هياتها مورد استفاده قرار ميگيرد، بيتوجهي به درج "برندها" و ماركها بر روي اين ابزار در هياتها امري عادي تلقي شده و كمتري هياتي به حذف تبليغ و آرمهاي شركتهاي خارجي بر روي آنها دقت دارد.»
وي در خصوص قيمت كنوني طبل و دهلها در بازار تهران بیان کرد: «قيمت انواع طبل با توجه به ابعاد و اندازه آن از 3 هزار تومان شروع شده و به ۳۰۰ هزار تومان هم ميرسد.»
قشقاوي متوسط قيمت پرفروشترين طبل ايراني را ۲۰هزار تومان عنوان كرد و افزود: «قيمت انواع طبل دوقلو (دهل) خارجي نيز بين ۱۵۰۰تومان تا ۱۰۰هزار تومان است.»
وي تصريح كرد: «قيمت انواع سنج داخلي و وارداتي نيز از هزارتومان شروع شده و به ۱۵هزار تومان ميرسد، اما سنجهايي كه بيشتر مورد استفاده قرار ميگيرند، قيمتي حدود پنج هزار تومان دارند.»
به هر حال، نگاهي به بازار تهيه كالاهاي مورد نياز هياتها و مساجد در تهران حاكي است كه وسايل توليد شده توسط شركتهاي خارجي عمدتا چيني اين روزها بازار داغي دارد.
گذري به سه بازار عمده فروشي اين وسايل يعني بازار بزرگ تهران، سهراه ناصر خسرو و چهارراه مولوي حكايت از آن دارد كه هر سال بر حجم استفاده از كالاهاي خارجي در هياتها و دستههای عزاداري اضافه ميشود؛ امري كه بهطور غيرمستقيم تبليغ صرف كالاها و ماركهاي خارجي است.
مرجع : خبرگزاری ايرنا