تاریخ انتشار
شنبه ۲۶ بهمن ۱۳۸۷ ساعت ۱۳:۵۳
۰
کد مطلب : ۵۴۹۵

گزارش بي‌بي‌سي از بيستمين سالگرد فتواي ارتداد سلمان رشدي

گزارش بي‌بي‌سي از بيستمين سالگرد فتواي ارتداد سلمان رشدي
به گزارش خیمه، 20 سال پيش رماني منتشر شد که به‌زعم مسلمانان حاوي مطالب کفر‌آميز بود و به اعتراضي فراگير در ميان تمام مسلمانان انجاميد؛ برخي هم به طور گسترده اقدام به آتش زدن کتاب آيات شيطاني کردند.

رشدي سالهاست که تحت تدابير شديد امنيتي و به صورت مخفيانه زندگي مي‌کند؛ حالا هم که قصد ادامه زندگي در ملأ عام دارد، مي‌گويد که ديگر توان کار کردن در اجتماع را ندارد.

او سال گذشته به اخبار شبانگاهي بي‌بي‌سي گفته بود که قصد نوشتن کتابي درباره تجربياتش از 20 سال زندگي مخفيانه را دارد.

رشدي تنها 9 روز پس از انتشار کتابش در 1988 در بريتانيا، دولت هند بازگشت او را به اين کشور ممنوع کرد (سلمان رشدي اصالتا از مسلمانان هند است که ساکن بريتانياست)

حمله‌هايي که تابه‌حال به رشدي شده ‌است:
در همان روزهاي انتشار کتاب در انگليس، مسلماناني که خواستار جمع‌آوري رمان آيات شيطاني بودند، در ميدان "بردفورد" (ميدان اصلي شهر لندن) تظاهرات کردند و چند جلد از آن را سوزاندند.

در 14 فوريه 1989 آيت‌الله خميني، رهبر انقلاب ايران، فتواي ارتداد او را صادر کرد که پس از آن نيز بسياري از مسلمانان جهان به انتشار کتاب رشدي اعتراض کردند؛ فتواي ايشان شامل حمله به هر کسي که در ترجمه و يا انتشار اين کتاب همکاري کند نيز مي‌شد.

دولت ايران هفته گذشته اعلام کرد: «فتواي بنیانگذار جمهوری اسلامی همچنان به قوت خود باقي است؛ اميدواريم حکم اعدام رشدي به‌زودي محقق شود.»

مايک وولدريج، خبرنگار بي‌بي‌سي مي‌گويد: «امروزه برخي مسلمانان انگليس برآنند که ديگر سياست‌هاي اعتراضي به اهداف نهايي اسلام و مسلمانان لطمه وارد مي‌کند؛ آنها در تلاشند تا مقابل توهين‌های بيشتر به اسلام را بگيرند!!»
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما