تاریخ انتشار
يکشنبه ۸ شهريور ۱۳۸۸ ساعت ۱۴:۰۲
۰
کد مطلب : ۷۹۳۰
اماکن اسلامی

درباره مسجد بن‌مدیا

درباره مسجد بن‌مدیا
هرچند که معمار هندی سرشناس این شرکت که در آتن تحصیل کرده‌بود، تجربیات فراوانی را در طراحی طیف گسترده‌ای از ساختمان‌ها داشت، لیکن این اولین پروژه او در زمینه طراحی مسجد در 
سال ۱۹۹۹، به کارفرما تحویل داده‌شد.

این مسجد در نزدیکی میدان الناصر در مرکز شهر دبی قرار‌گرفته و با شماری از ساختمان‌های بلند و خیابان‌های شلوغ محاصره شده‌است. در واقع مسجد بن‌مدیا،جایگزین یک مسجد قدیمی ساخت ربوط به دهه هفتاد شده‌است. این مسجد می‌تواند در نماز‌خانه اصلی خود، واقع در طبقه همکف که بالاتر از سطح زمین قرار‌دارد،۵۰۰نفر را در خود جای دهد و در نیم‌طبقه بالا که برای بانوان در نظر گرفته‌شده‌است پذیرای ۲۳۰نفر باشد همچنین طبقه زیرین آن گنجایش ۳۶۰نمازگزار را دارد.

دیوار‌های خارجی که با آجر‌های دست‌ساز شنی رنگ (قرمز مایل به زرد) پوشیده‌شده‌اند، باز‌شوهای معدودی دارند. پوشش فضا‌های داخلی، ترکیبی از پانل‌های مرمری با ظریف‌کاری ماهرانه گچ رنگ‌آمیزی شده به رنگ سفید است.

جالب‌توجه‌ترین بخش ساختمان، ترکیب‌بندی مقطع آن است. این مقطع تشکیل شده از یک سقف پلکانی با پنجره بام‌هایی که موجب می‌شود نور طبیعی به داخل فضا راه یابد و قسمت بالایی دیوار محراب در نور قرار گیرد. خود دیوار نیز با طرح‌های موزائیکی آبی و قهوه‌ای روشن مایل به زرد و خاکستری(بژ)، در این روشنایی لرزان، بخش‌هایی از آیات قرآن کریم را توسط علمای محلی انتخاب شده‌است و مسجد علاوه بر‌بهره‌گیری از نور طبیعی، از نورپردازی مصنوعی زیبایی نیز برخوردار است.

مساحت کل بنا ۲۱۰۰متر مربع است و ارتفاع مناره آن به ۴۵متر می‌رسد هزینه کل پروژه به استثنای زمین آن، معادل دو میلیون دلار آمریکا شده است.

آنچه در نگاه اول در این مسجد جالب توجه است، منظره ساده و در عین‌حال قدرتمند آن است که ارتباطی صریح و شفاف را به خیابان و فضای پیرامون خود برقرار کرده‌است. این نمونه با بکار‌گیری زیرکانه نور طبیعی توانسته است از نظر بیان حجمی نیز پاسخ مناسب‌تری دست‌یابد.
مرجع : فصلنامه آبادی
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما