تاریخ انتشار
دوشنبه ۹ شهريور ۱۳۸۸ ساعت ۱۲:۳۰
۰
کد مطلب : ۷۹۳۶
اماکن اسلامی

مرکز اسلامی ایسنا

مرکز اسلامی ایسنا
این مرکز که به عنوان پایگاهی برای بحث و تبادل نظر میان دانشجویان مسلمان و همچنین انتشار نشریاتی در زمینه‌های مختلف اسلامی پیش‌بینی شده‌بود، توسط گلزار‌حیدر از استادان معماری دانشگاه آنتاریو، طراحی‌شد. ساخت بنا در سال ۱۹۸۳ به پایان رسید. حیدر یک پاکستانی اهل لاهور بود که در دانشگاه ایلینویز تحصیل کرده‌بود.

از حیدر خواسته‌شد که یک مرکز اسلامی را در سایتی به مساحت ۳۴هکتار به‌وجودآورد و در آن امکاناتی از جمله یک مسجد برای۵۰۰۰ نمازگزار، یک کتابخانه، دفتراداری، تسهیلات خوابگاهی برای ۵۰۰دانشجو مقیم، فضا‌هایی برای اسکان کارکنان تا هفت خانوار و همچنین سایر فضا‌های جانبی و مورد نیاز را جای‌دهد. اما این پروژه بلند‌پروازانه نتوانست به طور کامل تحقق یابد و تنها مسجد و کتابخانه آن ساخته‌شد.

ساختمان در محوطه منظره‌سازی شده قرار‌گرفته است و به سه بخش تقسیم می‌شود: مسجد و فضا‌های اداری که در امتداد یک محور قرار ‌گرفته‌اند و کتابخانه که روی محور دیگر عمود بر محور قبل بنا شده‌است .نمای بیرونی مجموعه با آجر‌های قرمز رنگ پوشیده شده‌است. شکاف‌ها و پنجره‌های مدور گویی که تصویر اجمالی از جهان دیگر را از پیش‌رو می‌گذراند. حیدر در این باره چنین بیان می‌کند: «دلم می‌خواست خارجو داخل را کاملاً از هم متمایز کنم می‌خواستم این مسجد را در حجابی مستور کنم. من به عنوان یک طراح نیازمند آن بودم که وانمودی معنا‌دار و هدفمند را بکار‌گیرم».

پلان و آرایش فضایی بنا برخواسته از اصول هندسی و بر مبنا اشکالی نظیر مربع، هشت‌ضلعی و دایره است هشت‌ضلعی مسجد با یک گنبد پوشیده‌ شده‌است. هندسه انتزاعی آن در کنار به کارگیری نور و سایه، یا داور رویکرد مدرنی است که لویی‌کان در طراحی خود اختیار کرده‌است. اجرای ماهرانه و موفق فضای داخلی و ترکیب مضامین عرفانی با انگاره‌های طراحی غرب که بیانگر یک هویت مدرن اسلامی است، ساختمان را به عنوان یکی از نمونه‌های انگشت‌شمار و قابل‌توجه در آمریکا مطرح کرده‌است، نمونه‌ای که هیچ‌گونه برداشتی از تاریخ یا معماری محلی جهان اسلام را درخود راه نمی‌دهد، از این حیث شاید بتوان آن را بتوان نمونه‌ای متعالی از نمازخانه کامران دیبا در ایران دانست.
مرجع : فصلنامه آبادی
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما