تاریخ انتشار
دوشنبه ۴ آبان ۱۳۸۸ ساعت ۱۳:۳۲
۰
کد مطلب : ۹۲۲۲
چهره

درباره محمدحسین اسکندری

درباره محمدحسین اسکندری
پدر ایشان روحانی و از شاگردان مراجع بزرگواری چون آیت‌الله بروجردی و آیت‌الله اراكی و آیت‌ الله عبدالنبی عراقی بود. وی دوران ابتدائی را در مدرسه خدیوی قم و دوره دبیرستان را در دبیرستان صدوق تحصیل کرد. به توصیه پدر برای ورود به حوزه و اشتغال به تحصیلات دینی و حوزوی، دبیرستان را ترك كرد.

در سال تحصیلی ۴۲-۴۱سال شروع انقلاب وارد حوزه علمیه قم و در مدارس حضرت آیت‌الله گلپایگانی كه برنامه تحصیلی خاص خود را داشت مشغول تحصیل شد. آیت‌الله شاه آبادی، آیت‌الله سلطانی، آیت‌الله ستوده ، آیت‌الله محمد مؤمن و آیت‌الله انصاری شیرازی و آیت‌الله جوادی آملی و آیت‌الله حسن زاده آیت‌الله مصباح یزدی از جمله استادهای ایشان بودند.

در سال ۱۳۵۱ در ضمن درس‌های خارج حوزه وارد برنامه آموزشی تحقیقی موسسه در راه حق شدم و در گروه الف این موسسه ثبت نام كرده و پذیرفته شد.

آموزش و تدریس
وی از همان سال‌های نخست طلبگی از نیمه دهه پنجاه در مدارس آیت‌الله گلپایگانی و سپس مدارس كرمانی‌ها، رسالت بموازات تحصیل، درس‌هایی را كه خوانده بود تدریس می‌كرد. سپس در سال‌های بعد چندین سال در موسسه در راه حق بتدریس فلسفه، فلسفه حقوق، عقائد و اخلاق در قرآن و در مدرسه شهیدین فلسفه در جامعه الزهرا، فلسفه واصول و در مدرسه حقانی، عقاید و معارف قرآن و در دانشكده شهید محلاتی فلسفه اخلاق و قبل از جامعه‌‌الزهرا در مكاتب خواهران نیز تدریس داشت.

پس از پیروزی انقلاب، در سالهای آغازین پیروزی انقلاب ، به توصیه علماء و بزرگان حوزه بمنظور انجام كارهای فرهنگی تبلیغی و پاسخ به سؤالات و شبهات و یا برای تدریس در اردوهائی كه به منظور آموزش ضمن خدمت برای اساتید و دبیران و معلمان از سوی تربیت معلم و اداره آموزش ضمن خدمت تشكیل می‌شد به استانها و شهرهای مختلف آبادان و خرمشهر و رشت و بندر انزلی و حومه از جمله دانشگاه گیلان و دانشگاه لاكان و كرمانشاه و یزد و چندین نوبت در تهران (دانشگاه امام صادق (ع)، تربیت معلم، دانشگاه تهران و…) سفر كرده ، به تدریس عقائد و معارف و ایدئولوژی و اقتصاد اسلامی پرداخت.

از سال اوّل بازگشائی دانشگاهها پس از انقلاب ظاهراً سال ۶۲-۶۱بنا به دعوت بعضی از مسئولان و معاونین دانشگاه شهید بهشتی در این دانشگاه به تدریس دروس مختلف اسلامی و حقوقی پرداخت.
همچنین، بنا به دعوت آیت الله میرمحمدی كه در آن تاریخ رئیس دانشكده الهیات دانشگاه تهران بودند و به توصیه آیت الله مصباح یزدی از سال ۶۴ در دانشكده الهیات بطور متناوب بتدریس فلسفه و كلام و فقه و اصول و فقه الحدیث و تفسیر و درایه پرداخت كه تا بعد از دهه هفتاد ادامه یافت و سپس هم با یكی دو سال فاصله در مجتمع آموزش عالی قم وابسته به دانشگاه تهران به تدریس دروس فقه و ادوار فقه و فقه تطبیقی مشغول شد كه تقریباً تا حدود سال ۱۳۸۰ ادامه داشت .

اسکندری در در دانشگاه آزاد شهر ری از چند سال پیش تا كنون بتدریس فقه، اصول، آیات الاحكام، قواعد فقهیه، حقوق جزای خصوصی وحقوق بین‌الملل اسلامی اشتغال دارد .

كار عمده تحقیقی وی با تأسیس دفتر همكاری حوزه و دانشگاه كه امروز بنام موسسه پژوهشی حوزه و دانشگاه نامیده می شود و پس از پیروزی انقلاب در حول و حوش سال ۱۳۶۰ تأسیس گردید شروع شد .

وی همچنین به عنوان محقق و مسئول گروه حقوق و علوم سیاسی در این موسسه پژوهشی كه بمنظور تحقیق در رشته‌های مهّم علوم انسانی ــ اقتصاد، حقوق و علوم سیاسی، جامعه شناسی، روانشناسی، علوم تربیتی و … به وجود آمده بود تا كتاب‌های مادر و مبنائی را با توجه به اصول و مبانی اسلامی در این گونه رشته‌ها تهیه و تدوین كند‌، مشغول به كار شد.
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما