کد مطلب : ۱۴۲۰۴
حجت الاسلام علیرضا پناهیان:
بايد بين قيام اباعبدالله(ع) و حماسه عاشورا تفاوت قائل شويم
وی تصریح كرد: «عترت فقط كلمات ائمه معصومين(ع) نيست بلكه رفتار، منش و سيره امامان بزرگوار نيز برای ما درس آموز است؛ عترتی كه مسير حركت تاريخ را تغيير داده است.»
اين استاد حوزه و دانشگاه با بيان اينكه بايد كلمات ائمه را بفهميم و اجرا كنيم، افزود: «تا اين كار را نكنيم فايدهای از كلمات ائمه در زندگی ما مترتب نمیشود ولی آنجا كه ائمه عملی انجام دادند با عمل خود عملا مسير حركت تاريخ را تغيير دادند.»
وی گفت: «كلمات ائمه تفسير رفتارشان و رفتارشان تفسير گفتارشان است و اين منبع و ذخيره بسيار غنی برای معرفت و كمال است که در اختيار ما قرار دارد.»
پناهيان با بيان اينكه در بين اعمال ائمه بیترديد مهمترين عملی كه از زندگی چهارده معصوم شاهد بوديم قيام اباعبدالله(ع) است، تصريح كرد: «اين قيام را از چند جهت میتوان مهمترين عمل تلقی كرد؛ يكی به اين دليل كه اساسا شهادت مهمترين عمل است و عالیترين نوع، شهادت اباعبدالله(ع) است كه به اذن خدا صورت گرفت.»
وی با اشاره به اينكه تمام اسلام وابسته به شهادت امام حسين(ع) است و با اين شهادت اسلام بيمه شد، افزود: «پس از شهادت امام حسين(ع)، تا ظهور و پس از آن نياز به بيمه ساختن اسلام نبوده است و هر اقدامی كه پس از آن شده تنها در جهت تقويت و تكامل بوده است.»
اين استاد حوزه و دانشگاه همچنين با بيان اينكه نحوه شهادت اباعبدالله(ع) نشان میدهد كه آن حضرت اذن ويژهای از پروردگار دريافت كردند، ابراز داشت: «اباعبدلله(ع) حقيقت محبت اهل بيت(ع) عصمت و طهارت به معرض نمايش گذاشت.»
وی در ادامه تاكيد كرد: «طبيعتا اين چنين ذخيره بسيار غنی به اين سادگی قابل استحصال و درك نيست و هر چه قدر پژوهش و تحقيق در مورد آن انجام شود باز هم جای كار بيشتر وجود دارد.»
پناهيان با بيان اينكه همين امروز قيام امام حسين(ع) میتواند برای جامعه ما درس آموز باشد، بيان داشت: در همين مقاطع گذشته انقلاب هر روز يك گونه از حماسه حسينی درس گرفتيم و از پيامهای آن حضرت استفاده كرديم و گرههايمان را گشودهايم و به اين كمال كنوني رسيديم.
وی با اشاره اينكه شهيد مطهری نخستین بار حماسه اباعبدالله(ع) را به صورت عنصر امر به معروف و نهی از منكر در جامعه ما مطرح كرد، اظهار داشت: «زمانی كه بعضیها میخواستند عاشورا را در حد يك رابطه عاطفی با اباعبدالله(ع) نزول دهند و آن را غير انقلابی كنند شهيد مطهری با بيان عنصر امر به معروف و نهی از منكر عاشورای انقلابی را به ما هديه داد.»
اين استاد حوزه و دانشگاه امر به معروف و نهی از منكر را به عنوان يكی از عناصر كليدی قيام اباعبدالله(ع) ذكر كرد و گفت: «شايد اگر بخواهيم حقيقت قيام اباعبدالله(ع) را با يك تعبيير نامگذاری كنيم همانا امر به معروف و نهی از منكر است.»
وی با بيان اينكه بايد بين قيام اباعبدالله(ع) و حماسه عاشورا تفاوت قائل شويم، افزود: «قيام اباعبدالله(ع) و حماسه عاشورا دو مرحله به هم پيوسته است كه مجموع آنرا میتوان قيام اباعبدالله يا حماسه اباعبدالله(ع) ناميد.»
پناهيان با تاكيد بر اينكه بايد از قيام تا حماسه محلی كه از يك مرحله به مرحله ديگر انتقال صورت میگيرد دقت كنيم، تصريح كرد: «در مرحله اول امام عليه يزيد قيام كرد و ياران نيز همراه آن حضرت شدند، اتمام حجت صورت گرفت و قيام امر به معروف و نهی از منكری عليه يزيد آغاز شد.»
وی با بيان اينكه امام حسين(ع) شب عاشورا به نوعی پايان بخش اول قيام را اعلام كردند، افزود: «اباعبدالله(ع) شب عاشورا سخنان تاريخی عجيبی بيان كردند و خطاب به يارانشان فرمودند که من بيعت را از شما برداشتم و از شما راضی هستم كار شما اينجا به پايان رسيده است، من را میكشند شما برويد.»
اين استاد حوزه و دانشگاه در ادامه شعار اصلی عاشورا را «هيهات من الذله» دانست و گفت: «مرحله دوم قيام درگيری برای سرنگونی يزيد و نجات امت اسلام نيست بلكه اين مرحله دفاع جانانه، عزتمندانه، سلحشورانه و پرحماسه برای حفظ عزت است.»
وی با تشریح اينكه حفظ عزت توسط امام حسين(ع) به قيمت شهادت خود و فرزندان و يارانش و اسيرشدن اهل بيتش انجاميد، درباره اهميت حفظ عزت امام گفت: «حفظ عزت يك امام در موقعيت خطير مساوی با حفظ اصل اسلام است.»
پناهيان تاكيد كرد: «شهدا شب عاشورا تمنا كردند پای ركاب اباعبدالله(ع) به شهادت برسند فقط برای اينكه شهادت امام حسين(ع) را چند لحظه به تعويق بيندازند زيرا نمیتوانستند تحمل كنند كه آنها بمانند و ولی خدا به شهادت برسد.»
اين استاد حوزه و دانشگاه يادآور شد: «شهدای كربلا ديگر شهدای راه ظلم ستيزی نبودند زيرا مبارزه با ظلم يزيد به پايان رسيده بود بلكه شهدای راه عزت بودند زيرا آنها برای حفظ عزت ولی خدا جنگيدند و بیشك حماسه عاشورا بدون ياران اباعبدالله الحسين(ع) شكل كامل خودش را پيدا نمیكرد.»
پناهيان گفت: «حتی در رجزهای شهدای كربلا، حمايت از حسين(ع) به عنوان حمايت از دين مطرح میشود.»
وی با بيان اينكه هر چند اباعبدالله(ع) از شهدای كربلا امر را برداشتند اما آنها ماندند، تصريح كرد: «حقيقت عاشورا اوج ولايتمداري است كه در اين باره سندهاي و بيانهاي متفاوتي وجود دارد.»
پناهيان در پايان با اشاره به اينكه ياران امام زمان ۳۱۳ نفر هستند، گفت: «امام زمان ۳۱۳ نفر عاشورايی میخواهد و عاشورايی يعنی كسی كه در ولی خدا ذوب شده است.»
در پایان این نشست حجت الاسلام مرتضی وافی، مدیر مركز مطالعات راهبردی خیمه و دبیر شورای عالی فرهنگی مسجد مقدس جمکران با اهدا لوح سپاسی از خدمات حجتالاسلام والمسلمین علیرضا پناهیان، خطیب برجسته و استاد حوزه و داشگاه تقدیر کرد.
این نشستها در قم، بلوار جمهوری، كوچه شماره ۲، اولین فرعی سمت چپ، ساختمان انجمنهای علمی حوزه برگزار میشود.
همچنین، كلیه علاقهمندان به مباحث عاشوراپژوهی میتوانند در این نشستها شركت كنند و برای كسب اطلاعات بیشتر با شماره تلفن ۷۷۵۱۴۲۳-۰۲۵۱ تماس بگیرند.