تاریخ انتشار
يکشنبه ۱۱ مهر ۱۳۸۹ ساعت ۰۹:۳۴
۰
کد مطلب : ۱۴۳۶۳

بيست و يكمين نشست عاشوراپژوهي چهل منزل تا اربعين برگزار شد

فرهنگ - جلال بیطرفان: بيست و يكمين نشست از دوره دوم سلسله نشست‌هاي عاشوراپژوهي چهل منزل تا اربعين با عنوان «حادثه عاشورا، بازتاب انحراف خواص» در قم برگزار شد.

حجت‌الاسلام و المسلمین حسن رضایی‌مهر در این نشست كه در سالن اجتماعات مركز انجمن‌های علمی حوزه به همت مرکز مطالعات راهبردی خیمه برگزار شد، طی سخنانی آسیب‌شناسی حركت خواص در قیام عاشورا را مهم ارزیابی كرد و اظهار داشت: باید بررسی شود كه چه اتفاقی افتاد كسانی كه در بین آنها گروهی از صحابه پیامبر(ص)، یاران امام علی(ع) و حتی از یاران امام حسین(ع) حضور داشتند روبروی اباعبدالله ایستادند.

وی در ادامه به تشریح دلایل انحراف این افراد كه از خواص به شمار می‌رفتند پرداخت و یكی از مهم‌ترین این علل را ریزش معنویت ذكر كرد و گفت: ریزش معنویت و ارزش‌هایی كه پیامبر آورده بود كم‌كم پس از رحلت آن حضرت ظهور و بروز پیدا كرد.

این نویسنده نخستین رسالت پیامبران را رساندن بندگان به خدا عنوان كرد و تاكید كرد: تمام دغدغه پیامبران در طول تاریخ این بوده است كه معنویت را در امت همه‌گیر كنند و از این طریق مردم خداپرست، مومن و متدین شوند.

رضایی‌مهر در این ارتباط افزود: پیامبر اكرم نیز در طول ۲۳ سال رسالت خود معنویتی زبانزد در جامعه ایجاد كرد چنانچه اگر جنگی می‌شد میان نوجوان‌ها برای رفتن میدان جنگ رقابت به وجود می‌آمد.

این پژوهشگر غفلت از یاد خدا و سیره و سنت رسول‌الله را از جمله علل ریزش معنویت برشمرد و تصریح كرد: یاد خدا بعد از رحلت پیامبر كم‌كم در بین مردم كمرنگ شد تا جایی كه در اثر انحراف خواص و پیروی عوام حتی احادیث واقعی پیامبر به مرور زمان از میان مردم رفت.

رضایی‌مهر در ادامه با اشاره به این سخن اباعبدالله الحسین(ع) مبنی بر «قیام برای اصلاح در امت جدم و پدرم» ابراز داشت: تنها توجیهی كه این سخن امام دارد این است كه معنویت و خداباوری از میان مردم رفته بود و سیره رسول‌الله(ص) و امیرالمومنین(ع) به فراموشی سپرده شده بود.

این پژوهشگر با تاكید بر اینكه مهم‌ترین علت انحراف خواص بعد از پیامبر و حتی در روز عاشورا دنیاپرستی بود، یادآور شد: مصداق بارز دنیا پرستی در حادثه عاشورا عمر سعد بود، زیرا در حالیكه در برخی از اقوال صحیح آمده است مایل به جنگ با امام نبوده است اما وقتی پای دنیا و «حكومت ری» به میان آمد با چهار هزار نفر برای جنگ با امام به كربلا آمد.

وی در بخش دیگری از سخنان خود یكی دیگر از عوامل انحراف خواص را عدم بصیرت ذكر كرد و ابراز داشت: بصیرت یعنی روشن‌بینی الهی و جهت دار كه خدا آن را هدایت می‌كند.

رضایی‌مهر با اشاره به روایتی، نداشتن چشم را راحت‌تر از نداشتن بصیرت دانست و گفت:‌ خیلی از خواص بوده‌اند كه بر اثر نداشتن بصیرت به انحراف كشیده شده‌اند.

این نویسنده عمروعاص را از جمله خواص بی‌بصیرت ذكر كرد و گفت: هر چند رای و نظر درست می‌داده است اما چون مسیر حق خارج بوده است بصیر نبوده است و در آتش جهنم خواهد سوخت.

این نویسنده با بیان اینكه كرة بن قیس هنزلی از جمله كسانی است كه عدم بصیرت، عامل انحرافش بود،‌ تصریح كرد: این فرد از كسانی بود كه به حسن رأی مشهور بوده است اما بصیر نبود و نتوانست بفهمد كه اباعبدالله بر حق است.

وی یكی دیگر از عوامل انحراف خواص را تعصبات قبیله‌ای ذكر كرد و ابراز داشت: تعصب بر حق خوب است اما تعصب جاهلی و غیر منطقی ممنوع است.

وی با بیان اینكه بعد از پیامبر تعصب‌گرایی جاهلی خود را نشان داد، به مصداق‌های تعصب‌گرایی قبیله‌ای در حادثه عاشورا اشاره كرد و گفت: در روز عاشورا شمر كه از قبیله بنی كلاب بود خواست با تحریك احساسات و تعصبات جاهلی حضرت ابوالفضل(ع) و برادرانش را كه مادرشان از این قبیله بود به سوی خویش بكشاند هر چند كه موفق به این كار نشد.

سلسله نشست‌های عاشوراپژوهی چهل منزل تا اربعین، پنج‌شنبه هر هفته در قم، بلوار جمهوری، كوچه شماره ۲، اولین فرعی سمت چپ، ساختمان انجمن‌های علمی حوزه برگزار می‌شود.

كلیه علاقه‌مندان به مباحث عاشوراپژوهی می‌توانند در این نشست‌ها شركت كنند و برای كسب اطلاعات بیشتر با شماره تلفن ۷۷۵۱۴۲۳-۰۲۵۱ تماس بگیرند.
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما