تاریخ انتشار
شنبه ۱۷ مهر ۱۳۸۹ ساعت ۱۰:۱۰
۰
کد مطلب : ۱۴۴۰۲
در بيست و دومين نشست عاشوراپژوهي چهل منزل تا اربعين عنوان شد؛

كودكان با فطرت پاكشان با امام حسين(ع) ارتباط برقرار مي‌كنند

اندیشه - جلال بیطرفان: بیست و دومین نشست از دوره دوم سلسله نشست‌های عاشوراپژوهی «چهل منزل تا اربعین» با عنوان «كودكان، نوجوانان و آموزه‌های عاشورایی» در قم برگزار شد.

محمدعلی زارع در این نشست كه در سالن اجتماعات مركز انجمن‌های علمی حوزه علمیه قم به همت مرکز مطالعات راهبردی خیمه برگزار شد در سخنانی با بیان اینكه كودكان دارای معرفت‌های فطری هستند، گفت: راستی، خوبی، مهربانی، ایثار، وفای به عهد و... از جمله معرفت‌های فطری هستند كه ذاتا در انسان وجود دارد.

وی با اشاره به اینكه معرفت‌های فطری كودك باید تبدیل به نمونه عملی شود، افزود: پدر و مادر و مربیان معرفت‌های تجربی را به كودك آموزش می‌دهند.

این كارشناس و محقق علوم تربیتی در حوزه كودكان بر اساس روایتی از امام صادق(ع) تصریح كرد: كودك باید از محضر انسان‌های با معرفت عبور كند تا با دیدن نمونه‌های معرفت عملی بصیرت پیدا كند‌ و به دنبال آن از فهم بهره‌مند شود.

مدیر موسسه فرهنگی هنری گل نرگس وابسته به مسجد مقدس جمکران تصریح کرد: آن كسی كه فهمید، علم پیدا می‌كند و كسی كه به این علم عمل كرد فهم عملی به دست می‌آورد و عالم می‌شود كه این مهم نخستین كلید تربیتی بسیار مهم در تعلیم و تربیت اسلامی است كه بدون توجه به این مسئله تربیتی صورت نخواهد گرفت.

زارع تاكید كرد: شیوه صحیح معرفت این است كه انسان و كودك را بر نمونه‌های عملی عبور دهیم تا به ترتیب بصیرت، فهم، علم و فهم عملی پیدا كند كه در این صورت تربیت صورت گرفته است.

وی وجود مقدس پیامبر اسلام و ائمه اطهار را بهترین الگو، اسوه و نمونه عملی ذكر كرد و گفت: چون كودك معرفت فطری دارد باید او را به معرفت‌های تجربی برسانیم تا بر اساس فرمایش امام صادق(ع) بصیرت پیدا كند، فهم عملی پیدا كند و عالم شود و چه نمونه و الگو و اسوه‌ای بهتر از ائمه اطهار(ع) می‌توانیم پیدا كنیم.

این كارشناس و محقق علوم تربیتی در حوزه كودكان بیان داشت: بر همین اساس ما برای اینكه كودك را بر آدم‌های خوب عبور دهیم تا به بصیرت و فهم و عمل برسد تا در نهایت تربیت شود اباعبدالله الحسین(ع)، واقعه كربلا و درس‌های عاشورایی را اسوه و الگو قرار دادیم.

مدیر موسسه فرهنگی هنری گل نرگس وابسته به مسجد مقدس جمکران با بیان اینكه كربلا یك الگوی تمام عیار، كامل و مثال زدنی است، ابراز داشت: امام حسین(ع) بهترین الگو برای رساندن كودكان به معرفت‌های تجربی است كه لازم است از این الگوی استفاده كنیم.

زارع با اشاره به لزوم برگزاری سوگواره عاشورایی برای كودكان اظهار داشت: برخی بر اساس علوم تجربی رایج سوگ، سوگواره و عاشورا را برای كودكان لازم نمی‌دانند در حالیكه كودكان با فطرت پاكشان با امام حسین(ع)، سوگ و گریه برای آن حضرت ارتباط برقرار می‌كنند.

وی تصریح كرد: ما معتقدیم یاد امام(ع) باعث شادی است و گریه بر مظلومیت امام(ع) دل را صفا می‌دهد و صفای دل نشاط آور است.

مدیر موسسه فرهنگی هنری گل نرگس وابسته به مسجد مقدس جمکران همچنین در این نشست گزارشی از نحوه شكل‌گیری و چگونگی دوازده دوره سوگواره عاشورایی كودكان و نوجوانان پرداخت و با توجه به استقبال گسترده از این سوگواره، آن را نمونه بارزی از توجه فطرت ذاتی كودكان به واقعه كربلایی ذكر كرد.

در پایان این نشست از این كارشناس و محقق علوم تربیتی در حوزه كودكان تقدیر به عمل آمد.

نشست‌های عاشوراپژوهی چهل منزل تا اربعین پنج‌شنبه‌ها در قم، بلوار جمهوری، كوچه شماره ۲، اولین فرعی سمت چپ، ساختمان انجمن‌های علمی حوزه برگزار می‌شود.

همچنین، كلیه علاقه‌مندان به مباحث عاشوراپژوهی می‌توانند در این نشست‌ها شركت كنند و برای كسب اطلاعات بیشتر با شماره تلفن ۷۷۵۱۴۲۳-۰۲۵۱ تماس بگیرند.
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما