تاریخ انتشار
چهارشنبه ۱ ارديبهشت ۱۳۸۹ ساعت ۰۰:۳۷
۰
کد مطلب : ۱۳۶۲۰
نگاهی به تازه‌های بیست‌و‌سومین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران

چشمه‌های جوشان نمایشگاه کتاب

چشمه‌های جوشان نمایشگاه کتاب
گروه رسانه:  یکی از گلایه‌های به‌جای مشتریان حرفه‌ای نمایشگاه کتاب، این است که در دست این ناشران عدیده، کتاب‌های جدید، ‌معدودند؛ به‌ویژه در موضوع امام حسین (ع)، عاشورا و مناسک آیینی که گویی در حوزه نشر هم مظلوم است؛ در این میان، نکته درخور تأمل و امیدوارکننده این است که کتب جدید در این حوزه با رویکرد مناسبی و در تلاش برای نمایاندن چهره واقعی اصحاب دین و واقعه عاشورا، خرافه‌زدایی از آن و معرفی جنبه‌های عقلانی معرفت دینی، منتشر شده‌اند؛ از سوی دیگر، اتفاقاتی مثل ایجاد کتابخانه‌های الکترونیک و امکانات بیشتر برای تحقیق و پژوهش در حوزه دین از اتفاقات میمون و مبارک این حوزه است. در گزارش زیر تلاش می‌کنیم، با معرفی چند نمونه از کتاب‌ها و اتفاقات جدید در این حوزه، نیم‌نگاهی به نمایشگاه کتاب امسال بیندازیم.

حضرت علی(ع)و امام حسین (ع)در شعر شاعران مسیحی

این کتاب، مجموعه‌ای از یافته‌ها و پژوهش‌های محمدرضا زائری در رویارویی با مسیحیانی است که اشعاری در مدح امام علی(ع)و امام حسین(ع)سروده‌اند. حجت‌الاسلام والمسلمین زائری در این کتاب که حاصل زندگی در بافت فرهنگی و اجتماعی لبنان و در میان مسیحیان و مسلمانان این کشور است، عشق و علاقه شاعران و نویسندگان عرب‌زبان مسیحی را به امیرالمؤمنین(ع)و امام حسین(ع)نشان داده است.

او در ۲۱۰ صفحه با اشاره به زندگی‌نامه تک‌تک شاعران مذکور، برخی اشعار آنان را که ملهم از زندگانی امیرالمؤمنین(ع)و سیدالشهدا(ع)یا در ستایش آنان نوشته شده، آورده است. محمدرضا زائری متولد خرداد ۱۳۴۹ در شهر کرمان، کارشناسی فقه و حقوق اسلامی، کارشناسی ارشد در فلسفه و حکمت اسلامی، همچنین کارشناسی ارشد روابط اسلام و مسیحیت و دکتری ادیان دارد و سال‌ها در لبنان به تحصیل و پژوهش پرداخته است. پیش از روز از نمایشگاه کتاب امسال با حضور حجت‌الاسلام مرتضی وافی، مدیر مرکز مطالعات راهبردی خیمه و دکتر عبدالحسین طالعی، عضو هیئت علمی دانشگاه قم و مسئول انجمن کتابداری شاخه قم از کتاب «پدر، پسر، روح القدس» رونمایی شد.

روایتی جدید از زندگی مختار ثقفی

کتاب «مختار ثقفی» نوشته باقر شریف‌قرشی، که در نمایشگاه کتاب امسال عرضه ‌شد، روایتی جدید از زندگی مختار ثقفی است. شریف‌قرشی، نویسنده‌ای پیشکسوت در نگارش سیره اهل بیت(ع)به شمار می‌آید که در این کتاب موضوع تازه‌ای را دستمایه پژوهش خود قرار داده است. او به شفاف‌سازی دوگانگی‌های موجود درباره شخصیت مختار پرداخته و برای از میان بردن این شبهات از دیدگاه ائمه معصومین(ع)سود جسته است. ابوالفضل هادی‌منش، مترجم کتاب، درباره انگیزه خود از ترجمه این اثر گفت: «پیچیدگی‌های شخصیت مختار و وجود شبهه در موضع‌گیری‌های سیاسی او از یك‌سو و بررسی این نكات توسط نویسنده‌ای سرشناس از سوی دیگر، انگیزه خوبی برای ترجمه این كتاب را ایجاد کرد.»

آغاز فعالیت گروه «منطق دین»

«منطق فهم دین» با نام فرعی «دیباچه‌واره‌ای بر روش‌شناسی اكتشاف گزاره‌ها و آموزه‌های دینی» جدیدترین کتاب حجت‌الاسلام والمسلمین علی‌اكبر رشاد است که گروه منطق دینِ پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی در بیست و سومین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران عرضه کرده و نخستین اثر گروه تازه‌تأسیس «منطق دین» به شمار می‌رود.

این كتاب در تبیین منطق كشف دین به رشته تحریر در آمده است. مؤلف آن که رئیس پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی و عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی نیز می‌باشد، درباره این اثر می‌گوید: «برای بی‌نیازشدن دانش منطق فهم دین از ورود در مباحث تمهیدی باید در یك دانش پیشینی مستقل، پی‌ساخت‌های مباحث منطق فهم دین طرح و تحكیم شده باشد؛ از این رو در پی طراحی دستگاه روشگانی كشف دین، به طراحی و تدوین فلسفه‌ منطق فهم دین و فلسفه معرفت دینی نیز پرداختم.»

وی حاصل مطالعات ۱۰ ساله‌اش را در مقدمه كتاب در قالب چهار دانشواره با عنوان‌های «فلسفه دین (اسلامی)»، «فلسفه منطق فهم دین»، «منطق فهم دین و روشگان‌های تخصصی هریك از حوزه‌های هندسه معرفتی دین» و «فلسفه معرفت دینی» آورده است.

از دیگر تألیفات این پژوهشگر و نویسنده دینی می‌توان كتاب‌های «دانشنامه امام علی (ع)»، «معنا منهای معنا»، «آسیب‌شناسی ادبیات اجتماعی معاصر با درنگی در باب خشونت و مدارا»، «حریت و مدارات»، «تماشای جمال» و «فلسفه دین» را نام برد. نخستین چاپ كتاب «منطق فهم دین» در شمارگان ۲۵۰۰ نسخه، ۴۲۴ صفحه و بهای ۵۵۰۰۰ ریال در بیست و سومین نمایشگاه بین‌المللی كتاب تهران عرضه شد.

شناختی اصیل و بی‌پیرایه از مادر حضرت عباس (ع)

این كتاب سرگذشت مادر حضرت عباس (ع)، یكی از شخصیت‌های تأثیرگذار عاشوراست. ابوالفضل هادی‌منش، مترجم این اثر گفت: «این کتاب شامل دو بخش تألیفی و ترجمه‌ای است. بخش نخست حاصل پژوهش و جست‌وجو در میان منابع تاریخی است و بخش دوم، ترجمه كتاب زهیری الجعفری است.» وی معتقد است، تا كنون آثار و پژوهش‌های اندكی درباره این شخصیت انجام گرفته و فقط در خلال وقایع عاشورا و پس از آن از این شخصیت نام برده می‌شود. برخی آثار نیز فقط به ذكر كرامات او پرداخته‌اند.

وی افزود: «به دلیل نبود چنین آثاری به دنبال نگارش كتابی درباره وی با استفاده از منابع تاریخی بودم؛ اما متأسفانه پژوهش و جست‌وجو در این منابع، اطلاعات كاملی در اختیارم قرار نداد؛ به همین دلیل هنگام مشاهده این كتاب تصمیم گرفتم، آن را ترجمه کنم و یافته‌های تاریخی‌ام را درباره ام‌البنین به آن بیفزایم؛ البته موارد بسیاری از این نوشتار كه به خواب و رویا و كرامات مربوط می‌شد، در ترجمه فارسی حذف شده‌اند؛ چراکه چنین مواردی چندان به شناخت اصیل شخصیت‌ها کمک نمی‌كند و به‌ویژه در میان قشر تحصیل‌كرده، دلزدگی و دوری از اهل بیت(ع)را سبب خواهد شد.» وی با بیان اینكه از شخصیت‌های دینی تصاویر مبهمی ارائه می‌شود، گفت: «استفاده از این داده‌ها به شناخت دقیق آنها نمی‌انجامد و قرائت عاطفی، زمینه تحریف وقایع را نیز فراهم می‌آورد.»

اشعار تازه برای نوحه‌خوانی

چاپ نخست كتاب «دیوان هدایت» سروده غلامحسن ماریان (رهگذر) در نمایشگاه کتاب امسال عرضه شد. شاعر این كتاب در مقدمه خود یادآور می‌شود: «شیوه این جلد كتاب كه به نام دیوان هدایت (دیوان رهگذر) به رشته تحریر درآمده، شامل مصایب، مناجات، پندیات، مولودی پنج تن آل‌عبا و نوحه‌های سینه‌زنی و زنجیرزنی با اسلوب جدید و قدیم و حماسی است.» چاپ نخست كتاب «دیوان هدایت» در شمارگان ۲۰۰۰ نسخه، ۳۴۳ صفحه و بهای ۲۵۰۰۰ ریال راهی بازار نشر شده است.

زندگی‌نامه نوحه‌خوان سنتی تهران

حمید محمدی‌محمدی كه پیش از این زندگی‌نامه داستانی دو خَیر مدرسه‌ساز را منتشر کرده، در حال آماده‌سازی كتابی بر اساس زندگی، فعالیت‌های مذهبی و سیر مبارزات مرحوم محمدعلی اسلامی، نوحه‌خوان سنتی تهران است. به گفته او، محمدعلی اسلامی از پایه‌گذاران شماری از هیئت‌های مذهبی تهران از جمله «بنی‌فاطمه (س)» بود که ۱۱ مهر سال گذشته در ۸۳ سالگی درگذشت. این نوحه‌خوان سنتی تهران در ماجرای نهضت ۱۵ خرداد ۴۲ اشعار و سروده‌های شاعرانی مانند مرحوم خوشدل تهرانی را در مجالس مذهبی علیه دستگاه پهلوی می‌خواند؛ به همین دلیل، او را یكی از نوحه‌خوانان انقلابی می‌شناسند.

محمدی‌محمدی با بیان اینكه پیش از این نیز كتاب «نغمه‌خوان حسینی (ع)» برای مرحوم اسلامی منتشر شده است، افزود: «شاعران، ذاكران و متدینان مناطق مركزی تهران، خاطرات فراوانی از این پیشكسوت نوحه‌خوانی ایران دارند و من درصددم با مراجعه به آنان و شنیدن این خاطره‌ها، نگارش كتاب را آغاز كنم.»

این نویسنده همچنین اظهار داشت: «به جز مروری بر زندگی محمدعلی اسلامی، نگاهی به زندگی حاج مرزوق، مداح مهاجر و عرب، خوشدل تهرانی، شاعر آیینی و چند تن از فعالان این حوزه خواهم داشت. این كتاب دربرگیرنده فصول داستانی، گفت‌وگو با نزدیكان و اعضای خانواده، یادداشت‌ها و خاطره‌های همكاران، اشعار و نوحه‌های مرحوم محمدعلی اسلامی خواهد بود.»

عقلانیت و معنویت در انتشارات نگاه معاصر

انتشارات نگاه معاصر در نمایشگاه امسال كتاب تهران آثاری را در حوزه عقلانیت و معنویت عرضه كرده است. «مهر ماندگار» و «حدیث آرزومندی» دو عنوان از این آثارند كه نویسنده در آنها تأثیرات ضمیمه‌شدن معنویت به عقلانیت را در جامعه مدرن بررسی می‌كند. اكبر قنبری، مدیرمسئول انتشارات نگاه معاصر، ضمن بیان این مطلب گفت: «نویسندگی این آثار را مصطفی ملكیان بر عهده دارد که كتاب‌های «جستارهایی در عقلانیت و معنویت» كه عنوان جلد دوم آن، «راهی به رهایی» است، همراه برخی دیگر از آثار او در غرفه انتشارات نگاه معاصر عرضه شدند. دو كتاب «در رهگذار باد» و «نگهبان لاله» از این نویسنده تا پایان سال جاری منتشر خواهند شد. كتاب «مهر ماندگار» که برای پروژه عقلانیت و معنویت نوشته شده، به موضوع اخلاق‌شناسی می‌پردازد و در چاپ جدید افتادگی‌ها و اشتباهاتی كه در آن به چشم می‌خورد، اصلاح شده‌اند.

این كتاب دربردارنده هشت نظریه در تشریح درد و رنج، جغرافیای اخلاق‌شناسی، مقاله بی‌دلیلی و بی‌معنایی كه نقد نظریه استیس به شمار می‌آید و ترجمه مقاله معنای زندگی در ادیان جهان نوشته اسمیت و چهارده بخش دیگر است.»

انتشار نوزدهمین تسنیم

نوزدهمین جلد از مجموعه تفسیر ترتیبی «تسنیم» نوشته آیت‌الله جوادی آملی منتشر شد. این اثر، تفاسیر آیات ۴۳ تا ۸۳ سوره نساء را عنوان می‌كند. در این جلد از مجموعه تسنیم كه گردآوری درس‌های آیت‌الله جوادی آملی در تفسیر قرآن كریم است، مباحثی نظیر «حرمت خمر»، «مباحثی در رابطه با قوم یهود» و «تخلف‌ناپذیری امر تکوینی خدا» عنوان می‌شوند.

موضوعات «اصالت روح»، «معاد جسمانی و روحانی»، «امانت»، «مراحل مقابله با نفاق و کفر»، «شفاعت»، «نعمت ولایت»، «هماهنگی کتاب‌های آسمانی» و بحث‌های قرآنی، فلسفی، عرفانی و روایی از جمله مباحثی‌اند كه خوانندگان این جلد با آنها آشنا خواهند شد.

نوزدهمین جلد از مجموعه تفسیر ترتیبی «تسنیم» را مؤسسه نشر اسراء در ۷۲۸ صفحه و شمارگان ۳۰۰۰ چاپ کرده است. مجموعه تسنیم در بیست و سومین نمایشگاه بین‌المللی كتاب تهران نیز در اختیار علاقه‌مندان قرار گرفت.

چاپ دوم «شُنام» در روز اول نمایشگاه

کتاب «شُنام»، مجموعه خاطرات کیانوش گلزار راغب از جبهه‌‌های ۸ سال جنگ تحمیلی و ۱۴ ماه اسارتش به دست گروهك کومله كه برای اولین بار در بیست‌وسومین نمایشگاه بین‌المللی كتاب تهران عرضه شد، در روز نخست به چاپ دوم رسید. این کتاب کاری از انتشارات سوره مهر است که امسال با بیش از ۱۹۰ عنوان كتاب چاپ اول به نمایشگاه آمده است.

«پاره‌هایی از آنچه اتفاق افتاد» تدوین مرتضی سرهنگی، «جاده جنگ» نوشته محمد انوری و «كوچه نقاش‌ها» تدوین راحله صبوری از دیگر کتاب‌های چاپ نخست این ناشر است که به نمایشگاه بین‌المللی کتاب رسیده است.كتاب «شُنام» در بدو ورود به نمایشگاه با استقبال مخاطبان روبه‌رو شد و بیشتر آنها با شناخت قبلی در خواست خرید این اثر را داشتند. در ۳ روز نخست نمایشگاه، كتاب‌های «دا»، «گریه‌های امپراتور»، «آنها»، «اقلیت»، «بابانظر»، «فرمانده من»، «سفر به گرای ۲۷۰ درجه»، «داستان‌های شهر جنگی» و «لبخند مسیح» به ترتیب، پرفروش‌ترین کتاب‌های این ناشرند. دستگاه فروش خودكار كتاب انتشارات سوره مهر نیز یکی دیگر از ابتکارات این ناشر است که توجه بازدیدکنندگان را جلب کرد.

کتابخانه اینترنتی «راسخون»

کتابخانه اینترنتی «راسخون» با بیش از ۴۰۹ هزار عنوان کتاب با قابلیت دانلود و مطالعه آنلاین نیز در بیست و سومین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران حضور داشت.

مسئول غرفه راسخون گفت: «این کتابخانه، قابلیت جست‌وجوی عناوین موضوعی را دارد و هر روز بیش از ۱۰ عنوان کتاب به صفحات این کتابخانه افزوده می‌شود.» میلاد محمدی افزود: «در این کتابخانه منابع غنی‌ای از اطلاعات عمومی و تخصصی در زمینه‌های مختلف فراهم شده و به‌زودی نسخه دو زبان انگلیسی و عربی آن نیز در دسترس خواهد بود.»

وی به بانک صوت و فیلم این کتابخانه اشاره كرد و گفت: «در این بانک بیش از ۵۹ هزار فایل صوتی و تصویری شامل مداحی، سخنرانی، سینما و تلویزیون، کودک و نوجوان، رایگان عرضه می‌شوند.» محمدی همچنین به مطالعه آنلاین کتاب‌های دینی و مذهبی اشاره کرد و یادآور شد: «در این بخش با عنوان «فیض آنلاین» وضعیتی فراهم شده تا کاربران بتوانند، قرآن کریم، نهج‌البلاغه و صحیفه سجادیه را به طور کامل مطالعه كنند و از تفاسیر مختلف بهره‌مند شوند.»

وی با بیان اینکه بخش‌های مختلفی در این سایت گنجانده شده‌اند، تصریح کرد: «سرویس‌های وب، دانلود نرم‌افزار، مشاوره، معرفی پایگاه‌های ارتباطی، مجموعه تصاویر و ... برخی امكانات این كتابخانه‌اند.» سایت اینترنتی «راسخون» از سال ۱۳۸۷ فعالیت خود را زیر نظر سازمان اوقاف و امور خیریه آغاز کرده است.

نرم‌ا‌فزار علوم قرآنی از مؤسسه نمایه

این نرم‌ا‌فزار علمی و پژوهشی، دایر›‌المعارف كوچكی شامل ۱۰۰۰ مقاله و داده اطلاعاتی در معرفی كتاب‌های مرتبط با علوم قرآنی و چهره‌های برتر قرآنی ایران است. این محصول را مؤسسه فرهنگی و اطلاع‌رسانی نمایه (وابسته به نهاد كتابخانه‌های عمومی كشور) تهیه کرده است.

مراسم رونمایی از نمایه علوم قرآنی، یكشنبه ۱۹ اردیبهشت با حضور حجت‌الاسلام والمسلمین محمدی، مدیر كل توسعه و ترویج فعالیت‌های قرآنی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و منصور واعظی، دبیر كل نهاد كتابخانه‌ها در غرفه نهاد كتابخانه‌های كشور برگزار ‌شد.
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما