تاریخ انتشار
پنجشنبه ۱ مهر ۱۳۸۹ ساعت ۰۰:۰۰
۰
کد مطلب : ۱۴۶۱۱

سفر در خاطرات مه‌آلود

گزارش گفت‌وگويي با اصغر جمالی‌فرد
سفر در خاطرات مه‌آلود
فرهنگ-تاریخ: «سفر در خاطرات مه‌آلود» نام کتابي است که در آن مؤلف، اصغر جمالي‌فرد با نيم‌نگاهي به بخشي از تاريخ معاصر، کتاب «آن سوي اتهام» عباس اميرانتظام را نقد مي‌کند. جمالي‌فرد در فصل دوم اين کتابِ در دست انتشار دربارة «بازديد عبدالسلام جلود از ايران اسلامي»، «دعوت رسمي دولت ايران از نخست‌وزير ليبي» و «گزيده‌اي از پيام سرهنگ معمر قذافي» مي‌گويد و اين همه مسيري است که در آن سعي مي‌شود، پرده از «معماي امام موسي صدر» برداشته شود.

از جمله مطالب اين کتاب متن نامة امام خميني (ره) به سرهنگ معمر قذافي و مطالبي دربارة «محمد منتظري» است.

جمالي‌فرد متولد سال ۱۳۲۵ ش. در تهران است. او پس از خدمت سربازي به آلمان رفت و در رشتة برق در دانشکدة فني کلن مشغول تحصيل شد. در سال ۱۳۴۵ ش. تحصيل را رها کرد و براي کمک به مبارزان فلسطيني در کنار دکتر مصطفي چمران و محمد منتظري قرار گرفت. جمالي‌فرد را عمدتاً با کنية «ابوحنيف»، نشرية «والفجر» و «جمعيت بدهکاران انقلاب اسلامي» مي‌شناسند. ايشان کانديداي ششمين و هشتمين دورة مجلس شوراي اسلامي در شهرستان سنقر و کليائي نيز بوده‌اند.

ابوحنيف در يادداشتي در شمارة ۱۵۶ نشرية والفجر با نام «شهيد موسي صدر» نوشته است: «آقاي موسي صدر در تاريخ سوم شهريورماه ۱۳۵۷ عازم ليبي مي‌شود. پس از چند روز ديد و بازديد با مسئولان ليبيايي در تاريخ هشت شهريور به علت بيماري همسرش که در يکي از بيمارستان‌هاي پاريس بستري بود، طرابلس را به سوي رم (ايتاليا) ترک مي‌کند. جاسوسان موساد او را از هتل ربوده و به يکي از زندان‌هاي اسرائيل منتقل مي‌کنند. سيدموسي صدر پس از تحمل شکنجه‌هاي طاقت‌فرسا در زندان به شهادت مي‌رسد.»

عقيدة متفاوت ابوحنيف دربارة سرنوشت امام موسي صدر در مقايسه با خانوادة امام و کساني که اميدوارند و عقيده دارند که امام موسي صدر هنوز در حيات است، بهانة گفت‌وگويي با ايشان شد. ابوحنيف از جنگ داخلي لبنان که با حملة «ماروني‌ها» به يک اتوبوس فلسطيني در تاريخ ۱۳/۴/۱۹۷۵ آغاز شد و از کشتار ۶۰ هزار فلسطيني در «تل زعتر» گفت که باعث اختلاف بين گروه‌هاي چپ لبناني با سوريه شد.
به عقيدة ابوحنيف موضع موسي صدر و تمايل او به سياست حافظ اسد، حرکت‌المحرومين و سازمان امل از جانب نيروهاي انقلابي لبنان و ايرانيان پذيرفته نشد و به انزواي امل منجر شد.

امل روز‌به‌روز از نظر مالي در تنگناي بيشتري قرار مي‌گرفت و سرانجام در مردادماه ۱۳۵۷ موسي صدر براي رفع مشکلات مادي و تسهيلاتي به آلمان، فرانسه و الجزاير سفر مي‌کند. در پاريس به کمک «قطب‌زاده» با روزنامة لوموند گفت‌وگو مي‌کند و مقالة او با نام «نداي پيامبران» در تاريخ ۲۳ اوت ۱۹۸۷ چاپ مي‌شود. در الجزاير آقاي موسي صدر با «بومدين» ملاقات مي‌کند.

بومدين پيشنهاد رفع اختلاف با معمر قذافي را مي‌دهد و موسي صدر استقبال مي‌کند. با وساطت بومدين و دعوت معمر قذافي، موسي صدر در سوم شهريور ۱۳۵۷ عازم ليبي مي‌شود که اين سفر به آن اتفاق تاريخي و کم‌نظير عصر معاصر منجر مي‌شود. بخش‌هايي از کتاب در دست انتشار «سفر در خاطرات مه‌آلود» طي يادداشت‌هايي با نام «سفر در مه‌آلود خاطرات» در شمارة ۱۲۵ به بعد نشرية والفجر آمده است و اصغر جمالي‌فرد اميدوار است اين کتاب امسال چاپ شود.

با ابوحنيف دربارة سخنراني امام موسي صدر و سوگنامة شهيد مصطفي چمران در مراسم چهلم «دکتر علي شريعتي» و موضع انتقادي برخي از علماي وقت صحبت کرديم. از فحواي کلام ابوحنيف، اين‌طور استنباط کرديم که ايشان منتقد جدي موضع‌گيري شهيد چمران و امام موسي صدر دربارة فلسطين است و به علت حضور در گرماگرم حوادث و ارتباط نزديک با اين دو، ناشنيده‌هاي بسياري دربارة اين موضوع براي گفتن دارد.
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما